Elméletben egyre zsúfoltabb a városok fölötti égbolt a repülő taxiktól. Bár a gyakorlatban még egyyetlen szolgáltatás sem indult el, a befektetők ezúttal sem tudnak uralkodni magukon, és egymást érik a gyártók vagy szolgáltatók bejelentései is. Nemrég mi is beszámoltunk a légitaxit fejlesztő, Lilium Aviation nevű német startupról, ahol már megröptették a cég ötszemélyes elektromos repülőjének azt a prototípusát, amellyel 2025-re 70 dolláros utazásokat ígérnek London és Manchester között között.
A fuvarmegosztás, az elektromos rollerek vagy a biciklis közösségi közlekedés után úgy tűnik, hogy a repülő járművek trendje van felfutóban, legyen szó az Audi és az Airbus, a Boeing vagy a kínai Ehang próbálkozásairól. És ott van természetesen az Uber is, amely a NASA-val kötött együttműködési megállapodása nyomán már másfél évvel ezelőtt bejentette, hogy az évtized végére a hétköznapi gyakorlatban is igénybe vehető légitaxi-szolgáltatást fejleszt – ezzel egyébként mindössze egyetlen évvel maradna le a Szárnyas fejvadász című scifi jóslataihoz képest.
Látványterv az egyik Los Angeles-i helyszínhez
Az Uber már akkor is arról beszélt, hogy indulásakor az UberAir az Uber X-hez hasonló árszinten fog működni, de a vállalatnál azzal terveznek, hogy a szolgáltatás fejlődésével már belátható időn belül olcsóbb alternatívát nyújthatnak a saját autó fenntartásánál. Időközben kiderült, hogy ez kezdetben 5-6 dolláros kilométerenkénti díjat jelentene, vagyis egy 20 kilométeres út a 100 dolláros nagyságrendben mozogna. Ez azonban már a pontosan nem definiált "rövid távon" belül lecsökkenhet aaz Uber X árai alá, megközelítve az Uber Pool szintjét.
Egy másik elképzelt Los Angeles-i légitaxi-állomás
A vállalat nemrég közzétett néhány látványtervet is a repülő taxikhoz való légi kikötőkről, amelyeket több mérnöki és építész iroda tervezett a szolgáltatás Los Angelesbe, Dallasba és Melbourne-be kijelölt helyszíneire. Az Uber Air első tesztje ezekben a nagyvárosokban induna, az ottani létesítmény óránként 72 járművet lesz képes kiszolgálni. Az állomások áramellátását napelemekkel biztosítanák, és helyet kapnak majd bennük a váróterem mellett üzletek, illetve kölcsönözhető Jump kerékpárok és elektromos rollerek is, amelyek a felszálló szint alatt kapnak helyet.
Maguk a VTOL repülők egyszerre négy utast fogadhatnak be, az itt látható kabint pedig úgy tervezték meg, hogy azt több gyártó járműveire is alkalmazni lehessen. Emberi pilóta csak az első körben kapna helyet a repülőkön a biztonsági előírások miatt, a cél a már korábban bejelentett módon az önvezető légi taxik üzemeltetése lenne. Az Uber Air a mostani elképzelések alapján már 2023-ban megkezdené működését, addig a fenti helyszíneken az állomásokat is telepíteni kell majd minden meghatározó kerületben és külvárosi negyedben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak