A robotaxis szolgáltatását egyre több városra kiterjesztő cég saját tanulmánya szerint önvezető flottája egy nagyságrenddel kevesebb kárrendezési ügyet generál, mint az emberi sofőrök.

A Google szárnyai alól kinőtt, immár az Alphabet önálló leányvállalataként működő Waymo friss adatokra épülő tanulmányt tett közzé arról, milyen megbízhatóan falják a mérföldeket vezető nélküli autói. Az immár hetente több mint 100 ezer fizetős fuvart bonyolító cég a Swiss Re viszontbiztosító szakembereivel vetette össze a robotaxis szolgáltatásból származó adatokat a hagyományos vezetők eredményeivel.

A tanulmányban a mérleg egyik serpenyőjébe az autonóm rendszer több mint 25 millió mérföldnyi útja került, amivel szemben az emberi sofőrök utóbbi évekből származó 200 milliárd mérföldje, illetve az ezekből eredő bő 500 ezer biztosítási igény állt. Mivel maga a Waymo lobogtatja a felmérést, így nem meglepő, hogy az összevetésből a cég robotpilótái jöttek ki jobban.

A Waymo autonóm járművei a hagyományos autókhoz képest 88 százalékkal kevesebb kárigényt generáltak, a személyi sérüléssel járó komolyabb ügyekben pedig ennél is látványosabb, 92 százalékos az előny. A felmérésben külön vizsgálták azokat az eseteket, ahol fiatal, modern vezetéstámogatással rendelkező gépjárműveket használtak az emberi sofőrök. Itt ugyan kicsit csökkent a különbség, de az önvezető flotta arányaiban így is 86 százalékkal kevesebb anyagi kárbejelentés "termelt", míg a személyi sérülések esetében ugyanez a mutató 90 százalék lett.

Csak annak a statisztikának hiszek...

Az impresszív eredményeket érdemes kellő fenntartással kezelni. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Waymo tudatosan meghamisítaná az adatokat, de fontos például megemlíteni, hogy a szolgáltatást közlekedés szempontjából kedvező területeken indították el. Kaliforniában jellemzően kellően szélesek az utak és viszonylag ritkán kell például hófúvástól tartani. A belvárosi területeken pedig nem szokás száguldozni, így a koccanásokat sem feltétlenül jelentik, miközben kevés súlyos, személyi sérüléssel járó baleset történik. Az összevetéshez használt emberi vezetők adatai ellenben országos statisztikákból származnak. A robotaxik által megtett 25 millió mérföld is csak önmagában tűnik soknak, hiszen a másik oldalon százmilliárdos tételekben keletkezik a vizsgálható információ.

De még ha el is fogadjuk a tanulmány megállapításait, az sem jelenti azt, hogy az autonóm vezetői rendszerekre ne férne még rá bőven a fejlesztés. A Waymo taxijai is sorozatban szállítják a kellemetlenebbnél kellemetlenebb eseteket, legutóbb például a választási hajrában szabotálták Kamala Harris kampányútját. A Forbes pedig kiszámolta, hogy a már hosszú ideje működő telekocsis szolgáltatásokhoz viszonyítva a Waymo útjai drágábbak, ráadásul az ügyfél átlagosan kétszer lassabban jut el céljához akkor, ha önvezető autót választ.

Ettől függetlenül a Waymo így is nagyságrendekkel jobb helyzetben van, mint mondjuk eddigi egyik legnagyobb riválisa, a General Motors érdekeltségébe tartozó Cruise, ahol egy tavaly ősszel történt súlyos baleset végül a robotaxis fejlesztések teljes leállításához vezetett.

Mobilitás

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.