Az Amazon már hosszú ideje a cloud piac legnagyobb szereplője, a vállalat felhő alapú infrastruktúra-szolgáltatásai (Amazon Web Services, AWS) pedig a legtöbb iparágban, így a kiskereskedelmi cégek körében is hagyományosan sikeresek. Ez a szegmens azonban egyre ellentmondásosabbá válik a társaság szempontjából: az utóbbi időben sorra érkeznek azok a hírek, amelyek alapján az Amazon online kiskereskedelmi üzletének úthengerszerű nyomulása éppen hogy akadályozza az AWS növekedését.
Az már 2017 végén is téma volt, hogy a fizikai üzlethálózatot üzemeltető láncok hogyan igyekeznek elszakadni az AWS-től, sőt hogyan ösztönzik ugyanerre partnereiket vagy beszállítóikat is – az amerikai Whole Foods 13,7 milliárd dolláros felvásárlásával pedig hivatalosan "közös ellenség" lett az Amazonból. Mindez azonban nem igazán látszott meg az AWS eredményein, sőt azoknak a társaságoknak a körében, amelyeknek az Amazon nem jelentett közvetlen konkurenciát, az AWS szolgáltatásai továbbra is meghatározóak.
Persze az Amazont nem kell félteni, de az is egyre nyilvánvalóbb, hogy a versenytársak – közülük is elsősorban a Microsoft – mennyit profitálnak az "amazonifikációtól" való félelemből. Az Azure piaci részesedése így sem közelíti meg az AWS-ét, de egyre gyakrabban érkeznek azok a bejelentések, amelyek szerint a Microsoft sorban nyeri meg magának az új ügyfeleket. A trendet nehéz nem összekapcsolni az Amazon Go teljesen automatizált fizikai bolthálózatának terjeszkedésével sem, ami szintén arra ösztönzi az iparágban működő cégeket, hogy felgyorsítsák az infrastruktúra modernizálását és a vásárlási élmény fejlesztését.
Új hét, újabb óriási MS megrendelés
Ezt majdnem szó szerint így foglalta össze a Microsoft legújabb nagy ügyfele, az Albertsons informatikai vezetője is a CNBC-nek adott nyilatkozatában. A legutóbbi pénzügyi évét közel 60 milliárd dolláros forgalommal záró bolthálózat több mint 2300 helyszínen negyedmillió embert foglalkoztat, és éppen most írt alá három évre szóló megállapodást a Microsofttal az Azure és az Office 365 bevezetéséről. A társaság emellett a a Microsoft MI-technológiáival fejlesztené tovább azokat a pénztár nélküli bolti rendszereket, amelyeket már jó háromnegyed éve tesztel.
Bár az Albertsons bizonyos munkafolyamatokat tekintve már korábban is az Azure-re támaszkodott, és ezután sem számolja fel teljesen saját adatközponti infrastruktúráját, a mostani megállapodás méretes skalpot jelent a Microsoftnak. Csakúgy, mint a Walgreens gyógyszertárlánccal egy bő héttel ezelőtt aláírt szerződés, amelynek értelmében a társaság több mint 380 ezer alkalmazottját állítja rá a 365 cloud szolgáltatásokra, és IT-infrastruktúrájának nagy részét is az Azure-től veszi majd bérbe.
Ahogy mi is beszámoltunk róla, az Amazon tavaly nyáron jelentette be a PillPack online gyógyszerforgalmazó felvásárlását, alaposan felforgatva azt a piacot is – vagyis a jelenség nem csak egyik vagy másik kiskereskedelmi ágazatot érinti, hanem gyakorlatilag minden olyan területet, ahova az Amazon minden szerves előzmény nélkül benyomult.
A sort egy kéthetes hírrel folytathatjuk, amely szerint az Egyesült Államok legnagyobb bevételt termelő szupermarketlánca, a Kroger is a Microsofttal közösen egy közösen tesztel két, IoT szenzorokkal telepakolt üzletet, sőt a felek közösen gondozott termékkel, egy szolgáltatott kereskedelmi megoldáscsomaggal (Retail as a Service, RaaS) állnak elő. Ott van aztán a legnagyobb hal, a Walmart is, amely már az előző évben stratégiai megállapodást kötött a Microsofttal a szoftvercég cloud platformjának és MI-technológiáinak széles körű alkalmazásáról.
Van, aki önállósítaná az Amazon felhőjét
Az elemzők és a befektetők is már régóta agyalnak rajta, hogy az Amazonnak érdemes lenne-e külön cégbe vinni az AWS-t, amelynek piacvezető pozíciója egyelőre nincs veszélyben, de ez lassan megváltozhat, ha az Amazon alaptevékenysége nyomán sorra veszti el a kiskereskedelmi ügyfeleket. A leválasztott AWS cégértékét egyébként tavaly ilyenkor jóval 200 milliárd dollár fölé becsülték, ami a techvállalatok szeptember óta tartó tőzsdei hullámvasutazása után nyilván igényelne némi újraszámolást.
A kommentárok arra is felhívják a figyelmet, hogy az AWS önállósodása abban is segítene a szolgáltatónak, hogy jobban beleálljon a Microsoft vagy a Google nyomulása miatt elkerülhetetlen árversenybe – különösen, hogy a cloud szolgáltatók közti ide-oda költözés egyelőre nem a legegyszerűbb dolog, de a technológia fejlődésével napról napra könnyebbé válik. Míg a Google vagy a Microsoft esetében minden más üzleti tevékenység közvetve vagy közvetlenül a cloud üzletágat is támogatja, az Amazon éppen fordított helyzetben van.
Mindehhez lazán kapcsolódó, de ugyancsak mai értesülés, hogy az Amazon helyzete kicsit megbillent az amerikai védelmi minisztérium Joint Enterprise Defense Infrastructure (JEDI) nevű cloud programjának 10 milliárd dolláros szolgáltatói tenderén, miután a cégnél egy volt Pentagon-alkalmazott jelenléte összeférhetetlenségi kérdéseket vetett fel. Ez egész pontosan azt jelenti, hogy az illető az Amazontól igazolt a Pentagonba, onnan később visszatért az Amazonhoz, a kettő között pedig a minisztérium színeiben részt vett a közbeszerzési szerződés kidolgozásában.
Mindez azért érdekes, mert a JEDI projektre a Micosoft is pályázik, az Oracle és az IBM mellett; a Google már korábban, tavaly októberben kiszállt a körből, annak összeegyeztethetetlenségére hivatkozva a saját vállalati értékeivel. Ahogy akkor írtuk, a társaság dolgozói szinte fellázadtak a katonai célú kutatások miatt, így a Google visszakozott a védelmi minisztérium pályázatától, majd azt is deklarálta, hogy milyen alapelvek mentén igyekszik kihasználni a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak