Seattle-ben már felállt és működik az Amazon kasszátlanított tesztboltja, amely a már megnyitott kisebb üzlethelyiségeknél lényegesen nagyobb területen igyekszik megbízhatóra csiszolni a technológiát - állítja a The Wall Street Journal belső forrásokra hivatkozva. Amennyiben a cég sikeresen implementálja az úttörőnek számító megoldást, az újabb nyomást helyezhet a hagyományos kiskereskedelmi riválisokra.
Kicsiben minden könnyebb
A beszámoló szerint a pusztán egy okostelefonos alkalmazással igénybe vehető high-tech bolt méretbeli felturbózása komoly technikai problémákba ütközik. A rendszer nehezebben boldogul a magasabb beltérrel és a megnövekedett árutömeggel. Ezen próbálnak most túllendülni az Amazon technikusai a Seattle-ben berendezett próbaboltban.
Az online könyvkereskedőből a világ egyik legértékesebb vállalatává hízó Amazon idén januárban nyitotta meg első ilyen boltját a nagyközönség előtt. A szintén Seattle-ben található Amazon Go vevőinek nincs más dolga, mint összepakoljni a kiválasztott termékeket, és kisétálni az üzletből. A rendszer pedig automatikusan leemeli a pénzt a számlájukról, vagy megterheli az összeggel a hitelkártyájukat.
A telepített kamerák és szenzorok adatait a háttérben mesterséges intelligencia dolgozza fel, meghatározva a vevők és az árucikkek közti kapcsolatot. A rendszer feladata, hogy egészen pontosan megkülönböztesse egymástól a vásárlókat, és helyesen értékelje az olyan eseményeket, mint amikor a vevő meggondolja magát, és visszateszi valamelyik terméket a polcra, de nem oda, ahonnan előzőleg elvette. Az algoritmusok a lehető legkevesebb információ alapján kell azonosítaniuk a cikkeket és minden vásárlói aktivitást.
Az év eleji indulást követően nyáron egy újabb üzlet nyílt Seattle-ben, amit egy harmadik követet Chicagóban és a hírek szerint érkezik a sorban a New York-i bolt is. Ám ezek mind kisebb helyiségű, szűkített kínálatú üzletek, a szintlépés ideje pedig attól függ, hogy haladnak a fent említett nagyobb méretű tesztkörnyezetben.
Egyelőre az sem világos, hogy mindezt a tudást összekapcsolja-e a vállalat a tavaly majdnem 14 milliárd dollárért megszerzett Whole Foods üzletlánccal, de elég kézenfekvőnek tűnik a bolthálózat felturbózása.
Van miért sietni
Bát az Amazon egyelőre egy lépéssel előtte jár a kiskereskedelemben érdekelt tradicionális versenytársakhoz képest, azt nem lehet mondani, hogy utóbbiak ne ismerték volna fel az informatikában rejlő üzleti lehetőséget. A 7-Eleven nem olyan rég indította be Dallasban saját automatikus fizetést biztosító kísérleti üzletét és továbbiak nyitása van tervben. Mint ahogy hasonló fázisban jár a Walmart is, amely a Sam's Club elenvezésű láncát igyekszik felokosítani. Utóbbi esetében is igaz, hogy a hagyományos üzletekhez képest lényegesen kisebb az önkiszolgáló bolt mérete, ami arra enged következtetni, hogy az Amazonhoz hasonlóan ők is a skálázhatóság problematikájával küzdenek.
A Walmart egyébként aktívan keresi a kitörési pontokat. Tavasszal készletellenőrző robotok munkába állításáról számolhattunk be, nyáron pedig szoros együttműködési szövetséget kötöttek a Microsofttal, hogy több területen, így például az önkiszolgáló boltok témájában is hatékonyabban tudják felvenni a kesztyűt az Amazon jelentette fenyegetéssel szemben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak