Az októbertől december végéig tartó periódus az Apple hagyományosan leghangsúlyosabb üzleti negyedéve, hiszen ősz elején debütálnak az új mobilok, a karácsonyi szezon pedig jó lehetőségekkel kecsegtet. Tavaly ezeket a lehetőségeket nem sikerült meglovagolni, ám a vállalat vezetője igyekszik optimistán tekintetni a jövőbe.
Tudták, hogy ez jön
A most publikált negyedéves eredmények közvetlen előzményeként a vállalat olyasmit tett, amire 16 éve nem volt példa: lefelé módosította a bevételi tervszámait. Erre azért volt szükség, mert világossá vált, hogy az iPhone-ok egyáltalán nem úgy fogytak az ünnepi szezonban, ahogy azt remélték.
Az év elején kényszerűségből vett hidegzuhany ugyanakkor arra jó volt, hogy a tényleges adatok publikálásakor már ne érje sokként a befektetőket a gyenge negyedév. A teljes forgalom 84,3 milliárd dollár lett, ami egyfelől egy kicsit meg is haladta az immár visszafogott, 84 milliárdot prognosztizáló elemzői várakozásokat, másrészt viszont 4,5 százalékkal elmarad a tavalyelőtti teljesítménytől. A profit ehhez képest köszöni, jól van, hiszen a közel 20 milliárdos nettó nyereség alig valamivel kevesebb, mint 2017-ben. Igaz, mindezt az ezúttal sokkal enyhébb adózási terhek is segítették.
Ahogy a fenti grafikonokból kivehető, valóban a társaság zászlóshajójaként funkcionáló telefonjain úszott el a szezon. Bár az Apple egy ideje nem hajlandó konkrét értékesítési darabszámot közölni, az 52 milliárdot sem elérő forgalom több mint 9 milliárddal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az eladásokat bizonyosan nem fogja megnyomni az sem, amikor olyan súlyos bakikra derül fény, mint amilyen a héten felszínre került lehallgatós bug.
A másik mumus a lassuló gazdaságával bajlódó Kína, ahol relatíve sokkal drágábbá váltak az Apple termékei az erősödő dollár miatt. Ráadásul az sem segít sokat, hogy Donald Trump elnök igyekszik kereskedelmi szankciókkal megfékezni a távol-keleti nagyhatalom expanzióját. A helyzet csak fokozódott azzal, hogy a Huawei egyik vezetőjét számos bűncselekmény elkövetésével vádolták meg. Így a gazdasági problémák mellett az iPhone-ok értékesítését már a nemzeti hevülettől fűtött vásárlók elvesztése is nehezíti. A helyzetet szépen mutatja a forgalom alakulása, ami egy év alatt 18 milliárd közeléből bő 13 milliárdig zuhant vissza.
Kapaszkodnak a pozitívumokba és árcsökkentés jön
Az Apple vezetői igyekeztek jó képet vágni a szituációhoz, és természetesen megpróbálták kimazsolázni a számhalmazból azokat a tételeket, amelyek pozitívan csengenek. Ilyen területeknek mondható a szolgáltatási divízió bevételeinek emelkedése, vagy például az Apple Watch felfutása. A vállalat első számú embere igyekezett a nagypolitika frontján is optimizmust sugározni. Az amerikai elnökkel egyébként rendszeresen konzultáló Tim Cook úgy látja, Kína és az USA kereskedelmi háborújában is látszanak már az enyhülés jelei, és szerinte a felek jobb belátásra térnek. (Ez bizonyosan jót tenne a termékeit jórészt Ázsiában gyártó vállalatnak, ám a vezérigazgató konkrétumokkal nem támasztotta alá bizakodását.)
Ami viszont biztosnak tűnik, hogy a cég kénytelen engedni az iPhone-ok árából. Legalábbis azokban az országokban, ahol a helyi valuta sokat gyengült a dollárral szemben. Ilyen Kína mellett például a szintén tekintélyes piacnak számító Törökország, de említhetjük Oroszországot, Brazíliát és Indiát is. Míg korábban a céges álláspont az volt, hogy az árfolyamkülönbözetet majd "benyeletik" a vásárlókkal, a jelenlegi helyzetben láthatóan kénytelenek leszállni a magas lóról, és reménykedni abban, hogy az árcsökkentéssel újra versenyképesebbé válnak a telefonjaik. A csökkentés mértékéről és az érintett régiókról egyelőre nincsenek információk.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak