Cupertino kiadta legutóbbi negyedévének eredményeit. Amint azt már korábban sejteni lehetett, elég borongósan alakult a cégnél az év végi hajrá.

Az októbertől december végéig tartó periódus az Apple hagyományosan leghangsúlyosabb üzleti negyedéve, hiszen ősz elején debütálnak az új mobilok, a karácsonyi szezon pedig jó lehetőségekkel kecsegtet. Tavaly ezeket a lehetőségeket nem sikerült meglovagolni, ám a vállalat vezetője igyekszik optimistán tekintetni a jövőbe.

Tudták, hogy ez jön

A most publikált negyedéves eredmények közvetlen előzményeként a vállalat olyasmit tett, amire 16 éve nem volt példa: lefelé módosította a bevételi tervszámait. Erre azért volt szükség, mert világossá vált, hogy az iPhone-ok egyáltalán nem úgy fogytak az ünnepi szezonban, ahogy azt remélték.

Az év elején kényszerűségből vett hidegzuhany ugyanakkor arra jó volt, hogy a tényleges adatok publikálásakor már ne érje sokként a befektetőket a gyenge negyedév. A teljes forgalom 84,3 milliárd dollár lett, ami egyfelől egy kicsit meg is haladta az immár visszafogott, 84 milliárdot prognosztizáló elemzői várakozásokat, másrészt viszont 4,5 százalékkal elmarad a tavalyelőtti teljesítménytől. A profit ehhez képest köszöni, jól van, hiszen a közel 20 milliárdos nettó nyereség alig valamivel kevesebb, mint 2017-ben. Igaz, mindezt az ezúttal sokkal enyhébb adózási terhek is segítették.

 

Apple-eredmények 2018/Q4
Infogram


Ahogy a fenti grafikonokból kivehető, valóban a társaság zászlóshajójaként funkcionáló telefonjain úszott el a szezon. Bár az Apple egy ideje nem hajlandó konkrét értékesítési darabszámot közölni, az 52 milliárdot sem elérő forgalom több mint 9 milliárddal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az eladásokat bizonyosan nem fogja megnyomni az sem, amikor olyan súlyos bakikra derül fény, mint amilyen a héten felszínre került lehallgatós bug.

A másik mumus a lassuló gazdaságával bajlódó Kína, ahol relatíve sokkal drágábbá váltak az Apple termékei az erősödő dollár miatt. Ráadásul az sem segít sokat, hogy Donald Trump elnök igyekszik kereskedelmi szankciókkal megfékezni a távol-keleti nagyhatalom expanzióját. A helyzet csak fokozódott azzal, hogy a Huawei egyik vezetőjét számos bűncselekmény elkövetésével vádolták meg. Így a gazdasági problémák mellett az iPhone-ok értékesítését már a nemzeti hevülettől fűtött vásárlók elvesztése is nehezíti. A helyzetet szépen mutatja a forgalom alakulása, ami egy év alatt 18 milliárd közeléből bő 13 milliárdig zuhant vissza.

Kapaszkodnak a pozitívumokba és árcsökkentés jön

Az Apple vezetői igyekeztek jó képet vágni a szituációhoz, és természetesen megpróbálták kimazsolázni a számhalmazból azokat a tételeket, amelyek pozitívan csengenek. Ilyen területeknek mondható a szolgáltatási divízió bevételeinek emelkedése, vagy például az Apple Watch felfutása. A vállalat első számú embere igyekezett a nagypolitika frontján is optimizmust sugározni. Az amerikai elnökkel egyébként rendszeresen konzultáló Tim Cook úgy látja, Kína és az USA kereskedelmi háborújában is látszanak már az enyhülés jelei, és szerinte a felek jobb belátásra térnek. (Ez bizonyosan jót tenne a termékeit jórészt Ázsiában gyártó vállalatnak, ám a vezérigazgató konkrétumokkal nem támasztotta alá bizakodását.)

Ami viszont biztosnak tűnik, hogy a cég kénytelen engedni az iPhone-ok árából. Legalábbis azokban az országokban, ahol a helyi valuta sokat gyengült a dollárral szemben. Ilyen Kína mellett például a szintén tekintélyes piacnak számító Törökország, de említhetjük Oroszországot, Brazíliát és Indiát is. Míg korábban a céges álláspont az volt, hogy az árfolyamkülönbözetet majd "benyeletik" a vásárlókkal, a jelenlegi helyzetben láthatóan kénytelenek leszállni a magas lóról, és reménykedni abban, hogy az árcsökkentéssel újra versenyképesebbé válnak a telefonjaik. A csökkentés mértékéről és az érintett régiókról egyelőre nincsenek információk.

Piaci hírek

Eladó az óriási genetikai adatbázis, kérdés, ki lesz a vevő és mit kezd vele

A nálunk is ismert 23andMe csődjét követően a tudósok remélik, hogy az új tulajdonos is hozzáférést biztosít nekik a 15 millió korábbi ügyfél genetikai adataihoz. Mások inkább amiatt aggódnak, hogy ki mindenki érdeklődhet még az értékes adatkészlet iránt.
 
Körképünkben áttekintjük, hogy szűkebb és bővebb környezetünkben mit sikerült elérni a digitális gazdaság és életvitel felé vezető úton. Spolier: nem állunk olyan rosszul, mint gondolná, és nem állunk olyan jól, mint szeretné.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.