A digitalizációs lendület nem fullad ki, csak azt nehéz kiszámítani, hogy milyen irányba indul a cégek érdeklődése, véli Rakoncza Zsolt, a Dell Magyarország vezetője.

Nagyon-nagyon izgalmas év végén vagyunk. 2020 mindenkinek egészen más kihívásokat hozott, mint az elmúlt húsz év bármikor. "Ha csak a járvány legjelentősebb következményét, a gazdasági válságot nézem, akkor sem éltem még át hasonlót" – összegezte az évet Rakoncza Zsolt, a Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója a Bitportnak. Mint mondta, a 2008-as pénzügyi válság egészen más volt. Akkor a keretrendszer nem változott, legfeljebb a beruházási hajlandóság és a büdzsék.

Ennek az évnek az IT szempontjából forradalmi hatása volt: néhány hónap alatt 5-8 évnyit lépett előre a világ a digitalizációban. A kutatások korábban is prognosztizálták például az otthoni munkavégzést, de 8-10 éves távlatban. Idén viszont sok cég tavasszal egyik napról a másikra állította át a teljes szervezetét erre.

Nem mindegy, ki honnan indult

A cégek reakcióképességében jelentős különbségek voltak. A gyorsaságuk leginkább a digitális fejlettségüktől függött. A fejlett szervezetek jóval könnyebben és gyorsabban tudtak átállni, mint azok a vállalatok, melyeknek alacsony szintről kellett nagyot ugraniuk.

A járvány okozta helyzetet Rakoncza szerint paradox módon azért is volt nehéz kezelni, mert a magyar és a globális gazdaságot is egy intenzív növekvő szakaszában találta el. Ilyenkor nem vésztartalékot képeznek a vállalatok, hanem minden forrást a növekedésre fordítanak. A nem tervezett jelentős kiadások sok mindent felborítottak.

A magyar és a fejlettebb régiók válságkezelésében a vezérigazgató nem lát szignifikáns különbséget. Mindenhol a digitális fejlettség és a kulturális sajátosságok határozták meg a reakcióidőt. "Ha Európát nézem, akkor még látványosabb a kultúra szerepe: a déli államokban, ahol fontosabbak a személyes kapcsolatok, nehezebben kezelték a helyzetet, az északi államokban könnyebben."

Magyarországon óriási változások történtek egy év alatt, ráadásul olyan területeken, melyek korábban nehezen mozdultak, például az oktatásban vagy az egészségügyben. Tavaly még elképzelhetetlen lett volna, hogy egy magyar orvos videocseten keresztül diagnosztizálja a páciensét. A pandémia sokakat rávett a már létező, de eddig ritkán használt Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér használatára.

Fizikai entitások helyett virtuális közösségek

Mi a véleménye az olyan elképzelésekről, amelyek  szerint öt éven belül akár nagy globális szervezetek jelentős része is átáll távmunkára, kérdeztük Rakoncza Zsoltot. Egyetért-e azzal, hogy a cégek nem fizikai entitások, hanem személyek és eszközök virtuális hálózatként működő szervezetei lesznek?

"Egy barátom blogján olvastam: korábban szinte elképzelhetetlen volt, hogy Magyarországról valaki valós eséllyel például egy New York-i pozícióra pályázzon. Most, hogy az egész világ a távmunka irányba mozdult, semmi akadálya ennek. Meglátásom szerintem is egyre kevésbé számít, hogy fizikailag hol vagy. Persze ez nem minden pozícióra és iparágra igaz. Például egy ács nem tud Zoomon keresztül dolgozni...

De sokat kell még tanulnunk. A Dellben nem volt újdonság a távmunka, de idén nagyon sokat finomodott. Korábban is használtuk az online kollaborációs folyamatokat, de a finomhangolásokra mindig ott voltak a személyes, sokszor informális megbeszélések. Most ki kellett találni ennek digitális változatát. Vagy ott vannak a kereskedelmi folyamatok. Ezek nem változtak, és ha már kiépült a két fél közötti bizalom, virtuálisan is működtek. De az új ügyfél megszerzése sokkal nehezebbé, a folyamat hosszabbá vált, mert az ügyfelek inkább a már bevált, ismert partnert részesítik előnyben."

Erős év után még erősebb, vagy mégsem

A Dell üzletileg jó évet zár itthon és globálisan egyaránt annak ellenére, hogy a piac másként alakult, mint a tervezésnél gondolták. "A szolgáltatások iránti igény növekedésével számoltunk, ezzel szemben a laptopokra, kijelzőkre stb. nőtt a kereslet. Az első félévben a vállalati és kormányzati beszerzések, valamint az oktatási és az egészségügyi szektor húzta a piacot, a második félévben azonban a végfelhasználói piacon is jelentősen megnőtt a kereslet. Ebben egységes a globális és a régiós kép. Abban voltak eltérések, hogy mennyire hisztérikus volt a reakció, nálunk szerencsére nem volt valódi pánik."

A Dellnek a megugró kereslet kezelésében segített, hogy jelentős európai gyártási kapacitással rendelkezik, mert ez csökkentette a logisztikai kitettségét. A kezdeti fennakadások zömét az okozta, hogy a beszállítók, főleg a processzor- és a kijelzőgyártók sem voltak felkészülve ekkora keresletnövekedésre.

Rakoncza Zsolt
A Dell Magyarország tavaly kinevezett vezérigazgatójának karrierje szorosan kötődik az informatikai és telekommunikációs piachoz. Dogozott a Telenor Magyarország jogelődjénél, a Pannon GSM-nél, a Microsoftnál, a Huaweinél, a Symantecnél és a Fortinetnél is értékesítési területen, így jól ismeri a konzumer és a vállalati piacot egyaránt. A Dell magyar leányvállalatához a Fortinettől érkezett.

Ami a jövő évet illeti, a Dell is figyeli a piackutatók előrejelzéseit. "Azok alapján az első félév gyengébbnek ígérkezik, mint az idei, a második félév viszont már a növekedésről fog szólni. A szerverek és storage-ok iránti keresletet tervezhetőbbnek tartjuk, mint a PC-piacot. Nem tudni ugyanis, hogy mi jön az idei nagy bevásárlások után. A magyar piacon pedig sokat számít, hogy a kormány hova helyezi a beruházási hangsúlyokat, és azok mikor testesülnek meg közbeszerzésben."

Rakoncza szerint az idei év hatására nem kell módosítani a Dell középtávú tervein, melyeket a tavaly készült Becoming Future of Work Ready tanulmányban megfogalmaztak. A stratégiai irányok mai is megállnak. "Én csak a sebességben látok különbséget, ami a tervezettnél nagyobb. A vállalatok beszerezték a szükséges eszközöket, munkába is állították, és most a folyamatok rendbe rakásának kell következnie" – mondta. A változásoknak meg is kell érniük: az új működési módoknak – például a távmunkának vagy az agilis működésnek – és az új eszközök használatának készségszintűvé kell válnia. Ehhez idő kell.

És jönnek majd az új eszközigények: a biztonság és a kontroll szerepe már most nagyon felértékelődött a távmunka miatt. A Dell tavaly készült Realising 2030 tanulmányában megfogalmazott kulcstechnológiák (mesterséges intelligencia, 5G, peremhálózatok, kibővített valóság) szinte mindegyike már idén előtérbe került.

Hiperkonvergens infrastruktúra VMware nélkül?

Rákérdeztünk a VMware eladásával kapcsolatos tervekre, illetve arra, hogy mit fognak érezni ebből az ügyfelek. A vezérigazgató szerint a folyamat nagyon korai szakaszban van. A Dell több forgatókönyvet értékel, köztük azt is, hogy marad a VMware jelenlegi tulajdonosi szerkezete. "Innen az látszik, hogy jövő év szeptemberéig vagy akár 2021 végéig nagy valószínűséggel nem változik semmi. Ha a Dell mégis az eladás mellett döntene, a két vállalat között jelenleg is fennálló stratégiai partnerséget utána is fenntartaná, így az ügyfelek ebből semmit sem érzékelnének."

Ez azért is fontos, mert a Dellnek és a VMware-nek közösen nagyon jó ajánlatai vannak a hiperkonvergens piacon, és ez a bevételükön és a profitabilitásukon is meglátszik. A hiperkonvergens infrastruktúrákra egyelőre nincs olyan volumenben kereslet sem Magyarországon, sem más országokban, mint a klasszikus infrastruktúra-elemekre. Viszont a hosszú távú digitális stratégiával rendelkező szervezetek már ebben gondolkodnak, mert sokkal rugalmasabb kereteket biztosít.

Ugyanez igaz a Project Apexre is. "Minden on-demand jellegű megoldás mögött ott vannak a hardverek. A kérdés az, hogy ezek fizikailag hol vannak, ki üzemelteti ezeket, és mennyi pénzt kell befektetni abba, hogy ezeket az erőforrásokat elérjük. A Project Apex lényege, hogy választási lehetőséget és egyszerű használatot kínál a számítógépek és az informatikai infrastruktúra területén egy partnertől" – magyarázta Rakoncza. Ebben szerinte a Dell azért van jó helyzetben, mert a laptoptól a szerveren, storage-on és hálózati eszközökön át a hiperkonvergens infrastruktúráig mindent tud adni, havidíjas lízingkonstrukcióban. Az ezt választó ügyfél így csökkentheti az üzleti kockázatát. Ráadásul olyan rendszert kap, amelybe már implementálták az adott ágazatban felmerülő igények kezelését.

Az még kérdés Rakoncza szerint, hogy a magyar piac mikor fogja ezt valós alternatívaként kezelni. "Egyelőre más a szemlélet: a műszaki szakemberek sok esetben akkor örülnek és nyugodtak, ha az asztalukon villog a LED. Az eszközök fölötti közvetlen felügyelet még mindig sok szervezet vezetőjének fontos. Úgy vélik, ez nagyobb biztonságot ad számukra, és sokszor nem számolnak azzal, hogy amikor szolgáltatásokat vesznek igénybe, akkor ott olyan szintű kompetenciát is kapnak, amelyet belső forrásokból sokkal költségesebben tudnak biztosítani. Sokat kell dolgoznunk azon, hogy ez a szemlélet megváltozzon."

Piaci hírek

Több forgalmat bonyolítanak az amerikai postát utánzó kamuoldalak, mint az eredeti

Biztonsági kutatók szerint az adathalászatra kihegyezett oldalak általában is hatalmas látogatottságot generálnak, de a tavalyi ünnepi szezonban még az USA nemzeti postájának valódi forgalmát is sikerült meghaladni.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.