Egy a MIT-en (Massachusetts Institute of Technology) indított kurzuson született Pinar Yanardag és Emily Salvador ötlete: ruhatervező mesterséges algoritmust kellene fejleszteni. A Hogyan hozzunk létre (szinte) bármit című kurzus az ember-gép együttműködési lehetőségeit és ebben a mesterséges intelligencia határait vizsgálta. A részvevők feladata az volt, hogy MI segítségével hozzanak létre olyan dolgokat, melyek még nem soha nem léteztek, például parfümöt, ékszert vagy éppen ruhát. Ezen a kurzuson született meg a Glitch, azaz egy MI-vezérelte divatház ötlete.
A divat mondja meg, hogy ki leszel?
A Yanardag és Salvador végül egy olyan MI-algoritmust fejlesztettek ki, amely komplett ruhaterveket készít, amiket legyártatnak, majd árulnak a weboldalukon. Első termékük egy fekete koktélruha volt, amely minden nő ruhaszekrényének fontos és alapvető kelléke – ahogy hamarosan a mesterséges intelligencia is a számítástechnika alapvető eszközévé válik, nyiltakozta a Vice-nak az egyik alapító. (A tervező algoritmus tanításáról itt olvasható bővebb leírás.)
Az MI tervezett ruhák eladásából származó bevételek felét a Glitch az AnitaB.org alapítványnak utalja. Az alapítvány ugyanis a nők technológiai pályára lépést segíti különböző programokkal. A STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) szakmák ruhákkal történő népszerűsítése egyébként meglepően hatékony: a Glitch ruháinak többségét az alapítók állítása szerint ilyen pályákon dolgozó nők vásárolták.
A támogatás mellett Pinar Yanardag és Emily Salvador komolyabb projekteket is tervez, például olyan, kifejezetten nőknek szánt MI-eszközök fejlesztését, amellyel szélesebb kört tudnak bevonni az MI-kutatásba, valamint a technológia kreatív lehetőségeinek kiaknázásába. Fontos cél az MI-rendszerek demokratizálása is. Jelenleg high-end eszközökre van szükség hardver- és szoftveroldalon is, ami megnehezíti a technológiához való hozzáférést – mondták a Vice-nak.
Az első lépés itt is a ruhatervezés: a Glitch lehetőséget ad, hogy az oldalra látogatók létrehozzák gombnyomással a maguk MI-tervezte ruháját. Bár mivel csak kattintgatni kell, és a jónak talált modelleket egy I love it! feliratú gombra kattintva lehet elfogadni, valószínűleg kevesen látják mögé a mesterséges intelligenciát. Sokkal inkább gondolhatnak arra, hogy egy feltöltött képgalériában lapoznak.
Fontos kérdés pedzegetnek
A probléma, amit a Glitch alapítói a nők és a STEM szakmák viszonyára szűkítettek, az egész munkaerőpiacot felforgathatja. A Dell, a VMware és az IDC egy európai piacra koncentráló kutatása (Becoming Future of Work Ready: Follow the Leaders) szerint abban nagy az egyetértés, hogy a technológia fejlődése nagy hatást gyakorol a munkavégzésre, csak még azt nem tudni, hogyan.
Emiatt a cégek többségének stratégiája sincs a felkészülésre. Magával a kérdéssel is csak 29 százalékuk foglalkozott komolyabban, de gyakorlati lépéseket valamilyen kidolgozott stratégia mentén csak 9 százalék tesz. A problémával egyébként elsősorban azok a vállalatok szembesülnek, melyek már foglalkoznak valamilyen szinten a mesterséges intelligenciával (a megkérdezettek cégeinek harmada használ vagy tervez bevezetni MI-alapú bakckoffice megoldást), de a problémák pontos azonosításáig még ezek a szervezetek sem jutottak el.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak