A Valve által üzemeltetett Steam platform hosszú évek óta a videojátékos piac kikezdhetetlen ura. Mivel a vállalat gyakorlatilag monopolhelyzetet harcolt ki magának a hagyományos számítógépeken futó játékok terjesztésénél, így annyira nem volt meglepő, hogy finoman szólva sem törte magát azon, hogy komoly fejlesztésekkel, kedvezőbb feltételekkel javítsa a szolgáltatását. A helyzet azonban tavaly decemberben drasztikusan megváltozott, aminek máris itt van a fogyasztók számára áldásos következménye.
Eltérítve is gyorsabb lesz
A Steam pár napja kiadott közleménye szerint mostantól bármelyik partnere számára elérhetővé válik az a fejlesztői API, amely bebocsátást enged a Valve saját infrastuktúrájába, hogy azon keresztül fussanak az internetes kapcsolatot igénylő, egymással (vagy éppen ellen) játszható programok. A cég hálózatának használata egy sor előnyt ígér, mint például a hekkertámadások elleni fokozott védelem.
A játékosok számára viszont egyértelműen az lehet a legnagyobb mézesmadzag, hogy a külön útra terelt internetes forgalom a válaszidők csökkenését eredményezheti. Ezt a hálózati adatcsomagok hagyományos elosztásánál hatékonyabb saját megoldására alapozva tudja biztosítani a Valve. Ennek része nem csak az optimális utat belövő algoritmus, hanem az is, hogy a letöltési forgalomhoz képest maximális előnyben van az egymás elleni játékhoz szükséges információk továbbítása ezen a dedikált hálózaton.
A fenti grafikonon a Steam rendszerének használatával mért gyorsulás látható különböző régiókban élő felhasználók szempontjából. Ahogy az jól kirajzolódik, a nyereség nagyban függ attól, hogy a játékos pontosan honnan csatlakozik a világhálóra. Világszinten a felhasználók bő 40 százalékánál lehet majd valamiféle javulásra számítani. Ebből a szempontból kifejezetten jónak tűnik, hogy a listán a Magyarországhoz két legközelebb lévő csomópont a legnagyobb javulást produkáló területek között van. Bécsben és Varsóban például az esetek szűk 10 százalékában 40 ms-os vagy még nagyobb csökkenést mértek a válaszidőnél. További 15-20 százaléknál pedig 20 és 40 ms között volt a javulás.
A Steam bejegyzése végül azzal zárul, hogy a mostani nyitás csak egy lépés. A cég munkatársai azon dolgoznak, hogy a partnerek számára egy sor olyan eszközt biztosítsanak, amelyek segíthetik a felhasználói élmény javítását, ám eddig házon belüli fejlesztésként funkcionáltak.
A jó öreg versenyhelyzet
Bármennyire is szívet melengető a Valve mostani igyekezete, ez nem más, mint a közelmúltban felbukkant üzleti fenyegetésekre adott reakció. A dolog iróniája, hogy ha a mostani rakétákat egy kicsit korábban, megelőző jelleggel lőtték volna el, akkor a bevételeikre leselkedő veszély sem biztos, hogy ilyen komoly lenne.
Márpedig az Epic Games saját játékáruházának tavaly decemberi megjelenése valóban hosszú idő óta az első olyan lépés, amely valóban a Steam egyeduralmának letörésével fenyeget. A Fortnite elképesztő népszerűségét (is) meglovagoló rivális nem csupán sokkal kisebb jutalékot kér a fejlesztőktől, de a játékosoknak is ingyen osztogat neves címeket, hogy ezzel is vonzóbbá tegye saját boltját.
És bár az Epic Games Store a legközvetlenebb fenyegetés most a Valve számára, de valószínűleg attól sem lettek nyugodtabbak, hogy a Google és a Microsoft boszorkánykonyhájában is rotyog némi főzet, amivel új alapokra kívánják helyezni a felhasználók játékokhoz való kapcsolatát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak