Zenét vagy filmeket ma már teljesen természetesen "fogyasztunk" úgy, hogy nem töltünk le semmit a számítógépünkre, mobilunkra, hanem egyenesen a felhőből érkezik szolgáltatásként az anyag. Hatalmas hardverigénnyel rendelkező A-listás számítógépes játékok esetében azonban ez nem annyira triviális dolog. A túl gyakori interakció, a késleltetés problematikája, a nagy részletességű, gyors ábrázolás mind olyasmi, amit meg kell oldani annak, aki ilyesmit szeretne streamelni. Bár voltak és vannak is erre vállalkozó szereplők, most egy igazi nagykutya, a Google jelentette be saját megoldását.
Görög van a cloudban
Folyamatosan terítéken van a pletyka, miszerint a keresőóriásnál aktívan keresik a lehetőségét annak, hogy a videójátékos piacból egy jelentősebb tortaszeletet szerezzenek. Ebből a szempontból tehát nem váratlan a tegnapi bejelentés, amelyben fellebbentették a fátylat a Project Stream elnevezésű fejlesztésükről. Ami meglepő, hogy rögtön igen mély vízbe dobja szellemi gyermekét a cég, hiszen az október 5-én megjelenő Assassin’s Creed Odyssey játékot debütálása napján lehet majd kipróbálni a szerencsés jelentkezőknek. A slágerjáték ingyenes tesztjéhez viszont sem erőműveket megszégyenítő PC-s konfiguráció, sem saját konzol nem szükséges, elég egy Chrome böngésző.
Ahogy a fenti videón is látható, a játék 60 fps-sel fut 1080p felbontás mellett, miközben a játékos oldaláról csak egy sima számítógépre, laptopra van szükség, na meg legalább 25 megabites, stabil internetre. Ha valaki kedvet kapott a teszthez, az ne rohanjon kitölteni a jelentkezési ívet, mivel csak az Egyesült Államokra korlátozódik a Google akciója.
A tét meglehetősen nagy a cég szempontjából, ezért vélelmezhetően nem rizikóznak sokat, és van annyira előrehaladott a megoldásuk, hogy az kiállja a nyílt tesztelés igencsak keménynek ígérkező próbáját. Ha működőképesnek bizonyul a rendszer, az megnyithatja az utat olyan szolgáltatások felé, mint például az előfizetési modellben igénybe vehető játékszolgáltatás.
Ehhez persze partnereket is kell a Google-nek találnia, de az Assassin's Creed sorozat kiadója, az Ubisoft máris elég nagy fogásnak minősül. Utóbbi részvényeire egyébként jó hatással volt a tegnapi bejelentés, a cég papírjai kedden az általánosan negatív hangulat közepette tudtak drágulni.
Volt is, lesz is
A felhőből futtatott (csúcs)játékok területén a Project Stream egyáltalán nem tekinthető úttörőnek. A megoldással nagyjából egy évtizede próbálkoznak különböző startupok, de a technológia kiforratlansága, a nem kellően jó minőségű infrastruktúra, vagy éppen a nem megfelelő üzleti modell eddig megakadályozta a széles körű használatot.
Az utóbbi években viszont egy csomó akadály elhárult, például az internetelérések sebessége most már a világ legtöbb urbanizált részén nem okoz korlátot, ezért nem csoda, hogy a nagyobbak is aktivitást kezdenek mutatni. Említhető az Nvidia, amely GeForce Now néven tavaly kezdett kísérletezni egy PC-ken és Macintoshokon futtatott szolgáltatással. Ez jelenleg még mindig béta verzióban, ingyenes teszt jelleggel üzemel, viszont nem csak az USA-ban, hanem Európában is elérhető.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak