Az igen gyengén induló 2022-es évet meglehetősen jó eredményekkel sikerült zárnia a Netflixnek, így akár meglepetésnek is tekinthető, hogy a cég társalapítója tegnap bejelentette lemondását az eddig birtokolt társ-vezérigazgatói tisztségéről. Reed Hastings (képünkön) ugyanakkor a lépést egy eltervezett folyamat lezárásaként jellemezte a döntésről szóló bejegyzésében.
A megüresedett széket Greg Peters örökli meg, aki eddig operatív igazgatóként dolgozott a vállalatnál. Ahogy Hastings kommentárjából kiderül, az elmúlt 2 és fél évben fokozatosan rá és a mellette párhuzamosan társ-vezérigazgatóként tevékenykedő Ted Sarandosra bízta a döntéseket. A páros pedig bizonyított, így ideje, hogy formálisan is hátrébb lépjen.
A streamingszolgáltató társalapítója teljesen nem vonul vissza. Hastings a Netflix igazgatótanácsának ügyvezető elnöke marad.
Javították a bizonyítványt
Mindezzel párhuzamosan a részvényeseknek címzett levélből az is kiderült, hogy a társaság a körülményekhez képest egészen jó eredményekkel tudta lezárni a tavalyi évet. Az üzlet szempontjából kulcsfontosságú előfizetői bázis, köszönhetően néhány jól sikerült premiernek (Harry & Meghan, Wednesday, Tőrbe ejtve), több mint 7,6 millióval nőtt az utolsó negyedévben. A szám nem csak azért örömteli, mert a cég egész évben szenvedett ezen a területen, hanem azért is, mert az előzetes szakértői várakozások csak 4,5 milliós bővülést vetítettek előre.
A teljes évet végül 31,6 milliárd dolláros összbevétellel zárta a cég, ami szűk 1 milliárddal több az egy évvel korábbi eredménynél. Az elszabaduló költségek miatt a növekedési dinamika viszont teljesen elpárolog a jelentés nyereség sorához érve. A 2022-ben kimutatott 6,5 milliárdnyi nettó profit körülbelül 600 millióval marad el a tavalyelőtti szinttől.
Annak ellenére, hogy a menedzsment az idei évre a csak szerény növekedést mert ígérni, a befektetők pozitívan fogadták a tegnapi fejleményeket. A tavaly tavasszal teljesen padlót fogó Netflix-részvények több mint 7 százalékot erősödtek a napi zárást követő periódusban.
A vadászat folytatódik
A pénzügyi jelentéshez és a vezetőváltáshoz kapcsolódó kommentárokból az biztosra vehető, hogy a Netflix idén folytatni fogja és regionálisan kiterjeszti azokat az intézkedéseket, amelyekkel az "ingyenélőket" igyekeznek kiszorítani a rendszerből. Az előfizetésekhez járó kódok megosztásával a cég becslései szerint ugyanis 100 milliónál is többen nézik úgy a tartalmakat, hogy azért nem fizetnek.
A helyzet kezelésére a vállalat már egy ideje kísérletezik néhány latin-amerikai országban azzal, hogy némi extra díjat számol fel a potyázók legalizálásáért. A teszt első körben azonban meglehetősen gyenge eredményeket hozott, elsősorban a bevezetés következetlensége és a rendszerben tapasztal egyéb problémák miatt. Most azonban a vezetőség a program sikeréről számolt be, azt is hozzátéve ugyanakkor, hogy az előfizetők egy része lemondással reagált a változásokra.
A másik bevételnövelő újítás, az olcsóbb, de reklámokkal terhelt csomagokkal kapcsolatban szintén pozitívan nyilatkozott a cég. A menedzsment szerint a termék jól teljesít, amit csak tovább fog erősíteni az a munka, amelyet a reklámelhelyezésben partnernek választott Microsofttal közösen folytatnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak