Ugyanazt kínálják, ugyanúgy és ugyanannyiért. Azaz a nagy ígéretekből egyelőre semmit sem valósítottak meg.

Nem sikerült forradalmasítaniuk a streamingszolgáltatásoknak a tévés tartalmak szórását. Míg a hangstreaming teljesen átalakította a zenei piacot, sőt podcastok révén már a hagyományos rádiók piacába is beleharap, a videostreaming szolgáltatások ma már ugyanazzal az üzleti modellel működnek, mint a hagyományos versenytársaik, például a kábeltévé-szolgáltatók.

A nagy ígéretek – az olcsóság, az a la carte választási lehetőség, a lineáris tartalomszolgáltatás eltűnése stb. – meg sorra elfelejtődtek. Ez persze nem jelenti azt, hogy az internet mint csatorna ne lenne egyre fontosabb, sőt!

A The Verge annak kapcsán foglalkozott a témával, hogy a Google tulajdonában lévő YouTube június 30-ától 50-ről 65 dollárra emelte a YouTube TV előfizetési díját. Mint a lap írja, az áremelés az elmúlt években folyamatos és általános volt, azaz nem csak a YouTube emelte évről évre az előfizetési díját, hanem szinte az összes hasonló OTT (Over-The-Top) szolgáltató.

Gyorsan és brutálisan emelkednek az árak

Amikor a YoutTube TV 2017-ben elindult, az előfizető havi 35 dollárért hozzáfért az ABC, a CBS, a FOX és NBC teljes kínálatához, valamint 35 kábelcsatornához párhuzamosan hat eszközön. Egy év múlva a YouTube árat emelt: a 40 dollárért viszont a WarnerMedia több csatornája is belekerült a kínálatba. 2019-ben menetrendszerűen jött a következő áremelés: de ez már 25 százalékos volt. 50 dollárért cserébe a Discovery csatornáit is lehetett nézni. Ezt az összeget fejelték meg most 15 dollárral (30 százalékos emelés), de ismét jöttek új néznivalók: a ViacomCBS csatornái.

Tehát a YouTube három év alatt közel 86 százalékkal emelte az előfizetési díjat – és persze párhuzamosan tetemesen szélesítette is a kínálatot. (Bár mostanában már a pénzügyi beszámolójában is el-elejt adatokat a videomegosztó platform pénzügyi teljesítményéről, a YouTube TV-ről még mindig csak az előfizetői számot közölik.)

Ugyanezt az utat követi az összes jelentősebb streamingszolgáltató. A Hulu 2017-ben 40 dollárral indította a TV-szolgáltatását, most 55 dollárnál tart (38 százalékos emelés). Az AT&T Now (eredetileg DirecTV Now) 2016-ban 35 dollár volt, most 55 dollár a legolcsóbb csomagja (57 százalék).

 
YouTube TV előfizetés 2017-2020
Infogram


Az, hogy itt valami nem igazán úgy működik, ahogy eredetileg tervezték, a PlayStation Vue sorsa mutatta. A Sony idén januárban leállította a 2015 tavaszán elindított live streaming szolgáltatását, mert az áremeléssel sem tudta ellensúlyozni a veszteségeit. Az ok: túlságosan erős a verseny a fizetős TV-iparban, drága a tartalom és az hálózati háttér is.

Nem egymással versenyeznek

Ez egy alakuló piac természetes folyamatának is tekinthető. Míg a tartalmat előállító csatornák piaca a felvásárlások és egyesülések révén konszolidálódott, és ezáltal a csökkent is a verseny, az internetes TV-szolgáltatásoké még teljesen kialakulatlan. Egyre több a szereplő: az internetes ipar felől érkező cégek (YouTube, Hulu) mellett a hagyományos kábeltévé-szolgáltatók és tartalomgyártók is elindultak ugyanebbe az irányba.

Ennek viszont egyelőre az a hatása, hogy a tartalomdisztribútorok nem is egymással küzdenek, hanem azokkal a nagy médiavállalatokkal, melyek a tartalmat adják – drágán. Jelenleg alapvetően az határozza meg a streamingszolgáltatások árát, hogy az adott disztribútornak milyen árat sikerül kialkudnia a nagy csatornákkal. A tartalomdisztribútorok többségének nincs jó alkupozíciója; még egy a Google sem elég erős: a YouTube TV kétmilliós előfizetési bázisa nem tárgyalási alap.

De nem csak az árakban diktálnak a tartalom szállítói. Nem kis részben a médiavállalatok politikáján múlott az is, hogy a videostreaming egyik legjobban vár – és a hagyományos kábeltévés szolgáltatásokkal szembeni (elméleti) – előnyéből semmi sem valósult meg: a valódi on-demand tartalmi csomagok összeállításának lehetőségét. A tartalomszállítók ugyanis csomagban értékesítik a csatornáikat, lehetőleg egyben az összeset, amit aztán a disztribútorok továbbhárítanak az előfizetőre, akiknek legfeljebb annyi választási lehetőségük van, mint bármely kábeltévés szolgáltatónál: választhatnak néhány előfizetési csomag közül, melyek tartalmát a szolgáltató határozza meg. Sőt, sokszor még kevesebb a választási lehetőség: a YouTube például az áremeléssel együtt a kínálatot is bővítette, de ez a felhasználó számára nem válaszható, hanem kötelező volt: azaz akkor is az emelt árat kell fizetnie, ha nincs szüksége a bővített kínálatra.

Lassú víz partot mos

Bár úgy tűnik, még sokáig kell várni arra a tökéletes világra, amelyben a felhasználó szabadon választhat a csatornák között, és csak azokért fizet, amiket néz is, a stremaingszolgáltatások megjelenésének érzékelhető következményei is vannak.

Nagyon sok eszközön elérhető. Régen szükség volt a szolgáltató egy speciális egységére, amin keresztül a kijelzőre (jellemzően tévére) eljutott a videojel. Ma elég egy router (sőt mobilnet esetében még arra sincs szükség), hogy desktopon, tableten, telefonon vagy épp okostévén nézhessük ugyanazt a tartalmat szinte bárhol és bármikor. Fontos szempont lehet, hogy egyszerűbb előfizetni rá és lemondani, egyáltalán: egyszerűbben kezelhető, és minden szempontból jobban kiszolgálja a felhasználót.

Ez egy forradalomhoz azonban még kevés.

Konzumer tech

Lehet, hogy éppen most tesszük tönkre a Föld mágneses mezejét

A műholdcsordákat tenyésztő űrvállalkozók eddig is sikeresen kiakasztották néhány tudományterület képviselőit, de úgy tűnik, hogy a sornak még messze nincs vége.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.