Az elképesztő méretűre hízott óriásvállalatot mostanában elég nehéz innovációval megfogni az alaptevékenységéhez tartozó területeken. Az automata kiszállítás esetében viszont most láthatóan ez történik.

Mozgalmas héten van túl az utolsó kilométeres logisztika témaköre. A legnagyobb visszhangot az Amazon Scout (Felderítő) névre keresztelt hatkerekű szerkezete kapta, amelynek korlátozott tesztjét a napokban jelentették be. Az e-kereskedelmi óriás mellett azonban más szereplők is hírt adtak magukról, akik ráadásul sokkal előrébb tartanak.

Korlátozott felderítő flotta

Néhány évvel ezelőtt még úgy tűnt, hogy az Amazon lehet az élharcosa az automatizált légi kiszállításnak. Megannyi ígéretesnek tűnő koncepció bemutatása után azonban a szigorú szabályozói környezet keresztbe hasalt a terveknek. Így, amíg legalábbis nem javul a jogi feltételrendszer, kénytelenek az Amazonnál is leszállni a földre. Utóbbit a szó szoros értelmében kell venni, hiszen a már említett Scoutnak köszönhetően a cég maga is tesztelni kezdte a holdjárókra hasonlító kisautókkal végzett kiszállítást.

A nagyobb doboznyi méretű, automata tájékozódásra képes Scoutokból első körben hat darab indul útnak Washington állam egy kis területén. A projektet Snohomish megye Prime előfizetéssel rendelkező vállalkozó szellemű vásárlói próbálhatják ki. Hogy mennyire tesztüzemről van szó, arról nem csak a nagyon korlátozott terület és nagyságrend árulkodik. A Scoutokat ugyanis emberi felügyelő kíséri majd a járdán közlekedve, akinek a lehetséges problémák feltérképezése és elhárítása lesz a feladata. A járművek ráadásul csak hétköznap nap közben fognak tekerni.

Sajnos technikai részleteket egyelőre nem árult el az Amazon, de amennyiben a tesztek sikeresnek bizonyulnak, úgy valószínűleg egyre több dolog derül majd ki Scout képességeiről.

Dávid áll nyerésre

Annál többet lehet viszont tudni a Skype alapítói által életre hívott Starship Technologies (ST) megoldásáról. Az észt szakemberek szintén a csomagszállítás utolsó néhány méterének automatizálásán dolgoznak, azzal a különbséggel, hogy az ő gépük már 2016 óta koptatja a kerekeit éles tesztekkel. Többek között London, Bern és Hamburg utcáit járva már 100 ezer kilométer feletti távot tettek meg az önjáró, távolról felügyelt járművek.  

A szintén hat kerékkel szerelt, dobozforma gépek érzékelik az akadályokat, maximum egy kocogó ember sebességével közlekednek, biztonságosan megállnak, elindulnak, és az utcán való átkelés sem okoz nekik problémát. Az elektomos motorokkal hajtott járművek hatótávolsága nagyjából 5 kilométer, és átlagosan 15-30 perc alatt képesek letudni az utat.

Az ST szintén a héten tett bejelentést egy új fejleményről, ami kicsit be is árnyékolta az Amazon saját műsorszámát. Az észt robotok ugyanis egy virginiai egyetem kampuszát látják el mostantól mindenféle étellel, itallal, amennyiben azok lusták elmenni a legközelebbi pizzázóig, vagy kávézóig. A 40 ezer diákot, tanárt és egyéb dolgozót érintő projekt helyszínét ügyenes választották meg, hiszen a terület itt is jól behatárolható, rengetegen megfordulnak az épületekben, sok a technológiai újdonságokra fogékony fiatal, ellenben jó a közbiztonság, így például a vandalizmus rizikója is minimalizálható.

A reggeltől késő estig igénybe vehető szolgáltatás azonban nem ingyenes, az úttörő jellegű kiszállítást választó rendelésekre 2 dollár pluszt számítanak fel az akcióban részt vevő cégek.

Cloud & big data

Mennyit is keres most egy IT-szakember? Itt egy válasz...

A No Fluff Jobs állásportál friss felmérése szerint továbbra is sokat, és ezt most maguk az alkalmazottak erősítették meg.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Érdemes-e használt szoftvert venni a vállalatnak? És ha igen, hogyan? Egy biztos, nem úgy, mint egy használt autót.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.