Júliusban éles tesztüzemre vált négy európai városban a Skype egykori alapítóinak új vállalkozása, amely guruló robotokkal oldaná meg a kiszállítást.

Miközben az Egyesült Államokban egy friss szabályozás miatt egyelőre parkolópályára lett téve a drónos csomagszállítás, a Starship Technologies miniatűr holdjáróra hasonlító kerekes kisautója Európa három országában is megkezdheti az éles bevetéseket.

Okos és szabálykövető futár

Az észt startupot 2014-ben hozta létre a Skype két egykori alapítója, és elég gyorsan sikerült "földhöz ragadt" megoldásukat a megvalósítás kapujába juttatni. Hatkerekes járművük a gyalogosok között, a járdán közlekedve juttatja el a csomagot a vevőnek, természetesen a közlekedési szabályok teljes körű betartásával. Az utat szinte teljesen önállóan teszi meg, de a központból folyamatosan nyomon követik, hogy szükség esetén kézi vezérlésre kapcsolhassanak, vagy éppen a hangszórón keresztül kommunikáljanak a környéken lévő emberekkel.

A robotok érzékelik az akadályokat, maximum egy kocogó ember sebességével közlekednek, biztonságosan megállnak, elindulnak, és az utcán való átkelés sem okoz nekik problémát. Az elektomos motorokkal hajtott gépek hatótávolsága nagyjából 5 kilométer, és átlagosan 15-30 perc alatt képesek letudni az utat.
 

 

A cég szerint az elmúlt kilenc hónap során 12 országban végeztek próbaköröket a járművekkel, amelyeknek így már összesen 8000 kilométer van a kerekeiben, és annak ellenére, hogy nagyságrendileg 400 ezer ember került az útjukba, egyetlen baleset vagy incidens sem történt.

Innentől élesben

Most egy teljesen új fázisba kerül a szolgáltatás azzal, hogy Londonban, Bernben, Hamburgban és Düsseldorfban immár valódi partnercégek, igazi megrendeléseit fogják kiszállítani a szorgosan tekerő robotok. A most begyűjtött tapasztalatokat a rendszer tökéletesítésére kívánják felhasználni, hogy aztán a lefedett területeket tovább bővítsék más európai, illetve tengerentúli régiókkal.

A Starship Technologies jelentős szereplőket tudott maga mellé állítani az éles tesztüzemre. A partnerek között van az európai szinten kiemelkedő jelenléttel bíró Just Eat ételfutár, a német Metro Group, illetve a szintén német csomagküldő szolgálat, a Hermes is.

Máshol is mocorognak

A gyors és minél nagyobb területre kiterjedő implementálás kulcsfontosságú lehet a még alig létező szegmens (az automatikus csomagkihordás) jövőbeli erőviszonyainak kialakításában. Bár az észtek tényleg jól haladnak, máshol sem tétlenkednek. Nem olyan rég például beszámoltunk az ausztrál Domino's fejlesztéséről, ami nagy vonalakban megegyezik a Starship Technologies ötletével.

Az első körben pizzák célba juttatására kitalált járművet egy katonai megrendeléseket is teljesítő ausztrál cég készítette. A DRU-nak nevezett szerkezet egyelőre tesztpályákon bizonyított kiválóan, amit elsősorban a LIDAR teszi lehetővé, ami ugyanaz a GPS alapú tájékozódási rendszer, amit a Google is használ az önjáró autóiban. A jármú útja során folyamatosan szinkronizálja a bejövő képi adatokat a Google Mapsben megadott úti céllal, pontosan úgy, ahogy a Starship robotjai teszik.

A párhuzamok azzal folytathatók, hogy DRU nem adja ki bárkinek a szállítmányt, amit egyébként egy meleg és egy hideg rekeszben tárol az út alatt. Amikor megérkezik a célhoz, a vásárlók csak akkor juthatnak hozzá a pizzához, ha megadják a rendeléskor kapott egyedi kódot.

Piaci hírek

Mennyit is keres most egy IT-szakember? Itt egy válasz...

A No Fluff Jobs állásportál friss felmérése szerint továbbra is sokat, és ezt most maguk az alkalmazottak erősítették meg.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Érdemes-e használt szoftvert venni a vállalatnak? És ha igen, hogyan? Egy biztos, nem úgy, mint egy használt autót.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.