Mikor is időszerűbb a világ legnagyobb online áruházáról beszélni, ha nem akkor, amikor az év legvadabb bevásárlási lázában ég egész USA. A hálaadás utáni fekete péntek, illetve az azt követő Cyber Monday évek óta kiemelt napjai a hagyományos és online csatornákat használó bevásárlásoknak, amelyek csak bevezetői a karácsonyi rohamnak.
Amazon Prime Air: egy furcsa légitársaság
Az Amazon az iparág legnagyobb és legambiciózusabb szereplője, így nem véletlen, hogy a CBSNews 60 Minutes című műsorban feltűnő CEO, Jeff Bezos a megszokott bevásárlási módozatokon kívül valami egészen újat és szokatlant is bemutatott. A drón (távirányítással működő légi jármű) kifejezés eddig meglehetősen negatív színben tűnt fel, hiszen leggyakrabban katonai vonatkozásban hallhattunk ezekről a szerkezetekről - kivéve akkor, amikor az egyetemi campuson történő idegenvezetésről van szó. Bezos szerint azonban pár éven belül ilyen robothelikopterek vihetik haza a megrendelt árukat, amivel újabb forradalmat hozhat el felhasználóinak az Amazon.
A bemutatott, illetve a videóban demózott szolgáltatás Prime Air névre hallgat, és az elképzelés szerint a 2,5 kilogrammos csomagok 16-20 km-en belüli házhosszállítására lesznek használhatók a drónok. Bezos szerint a csomagok 86 százaléka ebbe a súlyhatárba esik, a kiszállítási távolság pedig ott értelmezhető, ahol az Amazon egy-egy elosztási központja működik. A hatalmas raktárépületek rendszerint a sűrűn lakott területek környékén épülnek fel, ami azt jelenti, hogy sok esetben megvalósulhat a ma még elképzelhetetlen, fél órás kiszállítás.
Bezos úgy fogalmaz, hogy még évekig dolgozniuk kell a projekten, de úgy gondolja, hogy a Prime Air 4-5 éven belül valósággá válhat. A drónok teljesen automatizáltan, az előre megadott GPS koordináták alapján járnák be az útjukat. A célállomáson egyszerűen lerakják a csomagot, majd visszatérnek a bázisra egy újabb kiszállításra. Az elektromos motorral működő szerkezetekkel kapcsolatban nem is a technológiai kihívás a legnagyobb, hanem az, hogy működtetésükhöz megteremtsék a szabályozási hátteret, mivel eddig senkinek nem jutott eszébe, hogy önműködően repkedő szerkezetekkel juttassa el a vásárlókhoz a termékeket.
Ne panaszkodjanak, fejlesszenek!
A műsorból az is kiderül, hogy az Amazon nem csak a megrendelések feldolgozásában, a termékek raktározásában, illetve kiszállításában keresi az új utakat, hanem abban is, hogy mit lehetne még ezen kívül felvenni a kínálatba. Ennek egyik jó példája az Amazon Fresh, ami friss élelmiszerek gyors házhosszállítását takarja, aminek annyira jól sikerült a debütálása, hogy Seattle után más városokban is megkezdik a bevezetését. Azóta érkezőben van az Amazon Fashion, ami a ruházat terén igyekszik ugyanazt elérni, mint a könyvekkel, vagy az azokhoz kifejlesztett e-könyv olvasókkal, táblagépekkel.
A 60 Minutes riportere a műsorban közvetíti a kis kiadók, boltok félelmeit, mely szerint az Amazon a profittól hajtva lerombolja a többiek üzletét, lehetetlenné téve számukra, hogy versenyre keljenek az Amazonnal. Bezos erre furcsán csillogó szemmel annyit reagál, hogy a panaszkodás nem üzleti stratégia, a jövő most történik, az Amazon pedig ennek szellemében igyekszik kitalálni, hogy mi lesz az a megoldás, az a technológia, ami újra és újra lökést adhat a cégnek, és amivel nemcsak a vásárlókat, hanem a részvényeseket is ki lehet elégíteni.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak