Januárban ugyan a világ egyik pontján sem ritka, ha a vásárlók a tavalyinál komolyabb árcédulával találkoznak, de a Microsoft felhős irodai szoftvercsomagjának meredek drágulása sok ázsiai előfizetőt ért váratlanul. A The Register beszámolóját jegyző ausztrál újságíró például maga is kapott e-mailben értesítést, hogy családi csomagja a korábbi 139 dollárról 179-re emelkedik. Ez ugyan "csak" 29 százalékos emelés, ám a lapnak küldött képernyőfotók tanúsága szerint más esetben 109-ről 159 ausztrál dollárra ugrott a tarifa, ami már közel másfélszeres szorzó.
Az interneten olvasható felhasználói beszámolók alapján a helyzet több más ázsiai országban, Új-Zélandon, Malajziában, Szingapúrban, Tajvanon és Thaiföldön is hasonló. A szoftveróriás az inflációkövetőnek nehezen eladható emelést a felhasználóknak küldött levélben azzal indokolja, hogy ez szükséges ahhoz, hogy az ügyfelei "az elsők között férhessenek hozzá az alkalmazásai[n]kban található nagy teljesítményű mesterségesintelligencia-funkciókhoz".
A The Registernek sikerült közvetlen reakcióra bírnia a cég szóvivőjét, aki elsőként "az elmúlt 12 év során hozzáadott széleskörű előfizetési előnyöket" emelte ki, majd a csomaggal járó számos eszköz felsorolása mellett a magyarázat végén elhangzott az új MI-funkciókat biztosító Copilot neve is.
A szóvivő kihangsúlyozta, hogy mindez nem kötelező, az ügyfelek maradhatnak mérsékeltebb árfekvésű, ám MI-támogatástól mentes verzióknál. Ez azonban a beszámolók szerint egyáltalán nem egyszerű folyamat: az erről szóló információk nincsenek túlreklámozva, és még a The Register újságírója is inkább megállt a lefelé váltás procedúrájában, mert féltette értékes családi adatait.
Nagyszabású tesztnek tűnik
A cég képviselője ugyanakkor arra nem válaszolt, hogy kell-e számítani ugyanilyen szintű áremelésre a világ más tájain, illetve az sem derült ki, hogy mindez csak az otthoni felhasználókat érinti, vagy ugyanúgy kiterjed a vállalati ügyfelekre. A szóvivő szerint a változtatások célja, hogy a Microsoftnak lehetősége legyen "figyelni, tanulni és javítani".
Utóbbi megerősíti azt a teóriát, miszerint mindez nem más, mint egy nagyszabású teszt, amivel a globális elérésű vállalatok rendszeresen élnek. A multik sok esetben egy-egy országban, régióban szondázzák meg közönségüket, és az ott levont tapasztalatok alapján kerül sor (ha egyáltalán) a nemzetközi bevezetésre. (Így járt el például a Netflix a jelszómegosztás rizikósnak tartott felszámolása kapcsán.)
A Microsoft igyekezete érthető, hiszen nagyon sokba kerül, ahogy a versenytársak lepipálására nyakra-főre tolja ki magából az egyelőre maximum korlátozott hasznosságúnak tekinthető Copilot-funkciókat. A marketingesek mindenesetre lelkesen teszik a dolgukat, és igyekeznek mindenhol forradalmi csodaként beállítani a mesterséges intelligenciát. A kérdés tehát most az, hogy hányan lesznek hajlandók mindezért akár másfélszeres árat is fizetni.
(Illusztráció: Microsoft)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak