Mi másról is szólhatna a héten zajló Microsoft Ignite 2024 konferencia, mint a mesterséges intelligenciáról?! A redmondi informatikai óriás legjelentősebb rendezvényének nyitánya többek között a néhány hete már beharangozott AI-agentek körül forgott. A Copilot generatív modelljén alapuló "ügynökök" tulajdonképpen speciális funkciókat ellátó, egyedi igényekre szabható MI-alkalmazásoknak tekinthetők, melyekkel a cég reményei szerint a kereskedelemtől a pénzügyeken át a projektmenedzsmentig minden terület hatékonyabbá tehető.
Ezzel még Bábel tornya is felépült volna
A Microsoft 365 különböző megoldásaiba épülő, a tervek szerint már 2025 elején (esetenként publikus preview-ban) használható új ügynökök közül talán a legkönnyebben befogadható és legpraktikusabb az Interpreternek keresztelt fordító ígérkezik. Ennek köszönhetően a Teamsben indított videókonferenciák alatt valós idejű fordítást kaphatnak azok, akik nem vagy nem elég jól beszélik a megbeszélésen felszólaló másik személy nyelvét.
Az azonnali szóbeli fordítás előnyeit egyelőre magyarul nem élvezhetjük, mivel első körben az angol mellett a mandarin, a francia, a német, az olasz, a japán, a koreai, a brazil portugál és a spanyol nyelv került fel a portfólióba. Az algoritmus ugyanakkor képes lesz arra is, hogy a felhasználó hangját és beszédstílusát utánozva fordítsa le másoknak az általa elmondottakat.
A nyelvek jelentette akadályok lebontását célozza az is, hogy a találkozók mesterséges intelligencia által készített leiratai hamarosan már 31 nyelven kérhetők fordítás formájában. Jövőre érkezik az a lehetőség is, hogy egyetlen utasítással akár egy teljes PowerPoint prezentációt átalakítsunk a választható 40 nyelv valamelyikére, miközben az anyag szerkezete, felépítése változatlan marad.
És a többiek
Az Interpreter mellett egy sor másik ügynököt is bemutatott a Microsoft. A már most is elérhető Facilitator például valós idejű jegyzetek, összefoglalók készítésével támogatja a meetingek könnyebb követhetőségét. A Project Manager pedig nevéhez hűen a bonyolultabb feladatokat alakítja automatikusan projektekké: tervet készít, személyekhez rendeli az egyes teendőket, majd követi ezek végrehajtását.
Végül említést érdemel a HR-es és informatikai részlegek tehermentesítésére szánt Employee Self-Service Agent. Ez nem más, mint egy adott szervezet működésére, folyamataira, szabályzatára kihegyezett chatbot, amely a remények szerint kielégítő válaszokat tud adni a segítségre, információra szoruló kollégáknak.
Nem mindenki ájult el az ügynököktől
Marc Benioff, a Salesforce vezérigazgatója nemrégiben meglehetősen sarkos véleményt fogalmazott meg azt követően, hogy Redmond beharangozta ügynökei érkezését. A Microsoft közvetlen riválisának minősülő vállalat első számú embere X-en arról posztolt, hogy ez csak a Copilot pánikszerű átbrandelési kísérlete. Benioff szerint a Copilot üzleti környezetben túlságosan pontatlan és megbízhatatlan, miközben működése számos biztonsági aggályt vet fel.
Való igaz, a néhány év alatt a Microsoft-birodalom minden szegletébe beépülő, saját gombot is kiérdemlő Copilot kapcsán felmerültek már többek között biztonsági problémák, miközben a szoftveróriás a szerződési feltételek módosításával igyekezett megvédeni magát a generatív MI használatából fakadó esetleges negatívumok jogi következményeitől.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak