Stílusos időzítésnek lehet minősíteni a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mai döntését, miszerint egy két évvel ezelőtti, az akkori fekete péntekre készült reklám miatt 20 millió forintra bünteti az Extreme Digitalt. A közvetlenül az idei Black Friday előtt megszületett határozatot a cég ügyvezetője gyorsan és sajátosan kommentálta.
Akár 20 milliót is érhet egy akár
A Magyarország legnagyobb webáruházát üzemeltető Extreme Digital 2015-ös kommunikációs kampánya a versenyhivatal vizsgálat alapján alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére és kimeríti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat fogalmát. A GVH azt kifogásolta, hogy a reklámokban megjelölt kedvezmény kizárólag olyan termékeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikus termékeknek. A kínált termékek mindössze kevesebb mint 1%-a volt elérhető a reklámjaiban megjelölt "akár 70%-os kedvezménnyel", illetve jóval kevesebb mint 10%-a "akár féláron".
Ahogy a határozatban írják: a GVH gyakorlata értelmében az "akár állítások" megtévesztők, ha a promócióban elérhető termékek nem tekinthetők a vállalkozás által forgalmazott vagy a reklámban megjelölt termékkört illetően tipikus termékeknek, és az "akár állítással" érintett termékkör reálisan nem elérhető, azaz nem éri el a termékkínálat 10%-át.
A GVH a bírság mértékének meghatározásakor figyelembe vette, hogy a kampánnyal a cég sok potenciális fogyasztót tudott elérni, és ezzel lehetővé vált a forgalom jelentős növelése is. A 20 millió forint az Extreme Digital tavalyi, 33 milliárd forintot meghaladó forgalmához képest nem tekinthető soknak, ám a 2016-ban elért 131 milliós nettó profit egy jelentős részét azért így is elviszi.
Minden tiszteletünk, de...
A határozatra az Extreme Digital ügyvezető igazgatója sajtóközleményben reagált. A GVH döntését Várkonyi Balázs a következőkkel kommentálta: "Minden tiszteletünk a GVH-é, de ahogy 2015-ben úgy a holnapi Black Friday-n is lesznek 70 százalékos, sőt 77 százalékos akcióink. Két évvel ezelőtt közel ötvenezren vásároltak a Black Friday keretében, ami tavaly közel 30 százalékkal növekedett és idén is jelentős vásárlói létszámbővüléssel számolunk. Vagyis a fogyasztók tapasztalataink szerint pontosan értik, mi zajlik egy ilyen akciós napon, ahol rövid ideig valóban óriási kedvezményeket tudnak elérni."
Ahogy olvasható, a cégvezető egy félmondatot sem szán magának a döntésnek a kommentálására. Helyette inkább a mostani akciós nap promózására használja fel az alkalmat. Ezt persze ügyes húzásnak is lehet minősíteni, és az is lehet, hogy a cég végül tényleg többet nyer a holnapi réven, mint amennyit a mai vámon elbukott.
Pénztermelő péntek
Az amerikai gyökerű Black Friday akciós nap ugyanis ma már nálunk is kiemelt promóciós időszaknak számít a webáruházaknál. A vállalkozások tudatosan akcióznak, készülnek erre az időpontra, amikor éves forgalmuk tetemes részét tudják lebonyolítani. Hogy mennyire széles az ilyenkor olcsóbban elérhető termékek köre, arra jó példa a tavalyi fekete péntek, hiszen 2016-ban már autót is vettek a Black Friday során.
Az eNET a témában kiadott friss kutatása szerint tavaly 2,2 millió honfitársunk vásárolt fekete pénteken, míg idén 3,3 millió érdeklődővel lehet számolni, akik elsősorban játékokat, karácsonyi ajándékokat, háztartási gépeket és konyhaleszerelési eszközöket igyekeznek elcsípni. A kutatócég szerint a vásárlást tervezők átlagosan nagyjából 36 ezer forintot szeretnének elkölteni. Amennyiben ez tényleg megvalósulna, akkor a teljes tavalyi e-kereskedelmi forgalom negyedét szállíthatja az idei Black Friday.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak