Egy friss hazai kutatás eredményei azt mutatják, a közösségi gazdaság elemei kezdenek látható mértékű befolyással lenni a mindennapjainkra. Különösen, ha fővárosiak, fiatalok és szinglik vagyunk.

Amikor két évvel ezelőtt az eNET először mérte fel itthon a közösségi vagy megosztáson alapuló gazdaság ismertségét, elfogadottságát, még nagyítóval kellett keresni az érdeklődőket, a tényleges használókról már nem is beszélve. És bár azóta az Uber úgy érkezett meg, hogy már el is ment, a téma jelentős fejlődést mutat a hazai netezők körében.

Egyre többen osztjuk

A kalákában végzett házépítés, a szomszédtól kölcsön vett fűnyíró, vagy éppen a közösen állt benzinköltség nem tegnap óta létező dolog. A sharing economy IT-mentes változata gyakorlatilag a közösségek kialakulásával egy időben létrejött és azóta is működő modell. Ami a mostani felfokozott érdeklődést adja, az az, hogy az internet és a mobil eszközök elterjedésének köszönhetően ennek a szektornak az aránya szépen hízik a teljes gazdaságon belül. Európában és azon belül Magyarországon is további erősödés várható az elkövetkező években, amit az eNET most novemberben végzett kutatásának eredményei szintén alátámasztani látszanak.

A hazai internetezők valamivel több, mint harmada hallott a közösségi gazdaság fogalmáról, és minden ötödik internethasználó részese is annak. Az elmúlt két évben a közösségi gazdaság legnagyobb szereplői megerősödtek, a piaci jelenlétük által felvetett kérdéseket a hagyományos konkurensek és az állami szabályozás sem tudja megkerülni - állapítja meg a tanulmány.

Nyáron, kétéves működés után kivonult Magyarországról az Uber, ugyanakkor az általa hagyott piaci résbe azonnal benyomultak az új szolgáltatók, szolgáltatások. A másik nagy sharing economy szereplő, az Airbnb 2015-ben, a vendégéjszakák számát tekintve itthon megszerezte a szálláspiac ötödét - a BDO adatai szerint.

Megosztó a megosztás

A sharing economy témája meglehetősen vegyes érzelmeket kelt a magyar internetezőkben. Bár izgalmas, új lehetőségnek tartják, valamint olyasminek, ami jó mód környezetünk védelmére (46% ért ezen állításokkal egyet), mégis nagy visszatartó erő a használatban a bizalom megléte vagy hiánya: közel hattized úgy nyilatkozott, hogy nem bízik meg annyira idegen emberekben, hogy a tulajdonát kölcsönadja. Csak a netezők harmada véli úgy, hogy nagyobb értékű, vagy kihasználatlan tulajdonainkat jó ötlet kölcsönadni, bérbeadni.

 

Spontán módon, saját maguktól a megkérdezettek elsősorban az Ubert, Airbnbt, Facebookot és az Oszkár telekocsit nevezték meg, mint olyan weboldalt vagy mobilapplikációt, ami a közösségi, megosztáson alapuló gazdasághoz társítható. A közösségi autóhasználat az egyik legismertebb sharing economy forma: az internetes oldalon vagy applikáción keresztül szerveződő telekocsi lehetőségről tízből 9, a „közösségi taxiról” tízből nyolc internetező hallott már.

A közösségi autóhasználat mellett a szállásmegosztás szolgáltatás mutat magas ismertséget, amennyiben tízből hat internetező tud ilyen lehetőségről. Közösségi finanszírozásról saját bevallása szerint minden ötödik, a közösségi irodákról kicsit több, mint minden tizedik internetező hallott már. Az egyes részterületek ismertsége tehát magas, ugyanakkor ezt az ismertséget pillanatnyilag még Magyarországon csak korlátozottan sikerült használatra váltani a területen működő cégeknek.

Az Uber kétéves hazai működése alatt megtízszerezte az ismertségét, viszont a használóinak aránya egy számjegyű maradt (7%). Ugyanakkor az is tény, hogy a rövid működés alatt csak a fővárosban volt elérhető. Érdekes, hogy miközben a hazai szálláspiacnak vendégéjszakák számát és forgalmat tekintve egyaránt markáns szereplője lett az Airbnb, a hazai internetezők ritkán foglalnak szállást közösségi szállásmegosztó oldalakon keresztül. Az Airbnbt négy, riválisát, a Couchsurfinget alig egy százalék használta már.

A válaszok másik része a hazai szereplők keresnivalóját mutatja. Az Oszkár Telekocsi ismertsége 2014-hez képest megduplázódott, a használók aránya pedig (az internethasználók körében) ötről nyolc százalékra emelkedett.
Említést érdemel még a rukkola.hu és a miutcank.hu, mivel ezeket az oldalakat az internetezők nagyjából tizede már ismeri és a használati arány is látható mértékűvé, két-két százalékossá vált.

Fiatalos lendület

Összességében a hazai internetezők 22 százaléka vesz részt a sharing economy különböző formáiban, elsősorban a közösségi autóhasználatban. A közösségi gazdaság tipikus használója fiatal, fővárosi, magasan képzett, vagy még diák. Azzal együtt, hogy főként a fiatalok élnek ezekkel a lehetőségekkel, a szinglik, vagy partnerükkel együtt élők terepe. A résztvevők motivációiban elsősorban a jövedelemkiegészítés, a környezet megóvása és a másoknak nyújtott segítség dominálnak.

Közösség & HR

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.