Egy decemberi incidens kapcsán a Bloomberg a kereskedelmi óriásra nézve kellemetlen értesülésekkel jelentkezett. A vállalat hevesen tagad.
Hirdetés
 

Elátkozott projektnek tűnik az Amazonnál a terv, miszerint nagyrészt drónokra bíznák a csomagkiszállítást. 2013-ban Jeff Bezos még az e-kereskedelmi vállalat vezérigazgatójaként beszélt először az elképzelésről, aminek megvalósulását nagyjából 5 évre saccolta. Az azóta a közvetlen irányítást másra hagyó cégalapító jóslata finoman szólva sem jött be.

Ki tudja, hol áll meg?

A projekt kiteljesedését az elmúlt években a szabályozói környezet támasztotta kihívások mellett számos technikai probléma is hátráltatta. Utóbbiak közé sorolható az a tavaly év végén történt incidens, amelynek során két MK30-as modell szinte egy időben fúródott a földbe, és ami miatt egy időre fel kellett függeszteni a tesztrepüléseket.

A másfél éve büszkén bemutatott új generációs eszközök közül kettő december közepén Oregonban repült több mint 60 méterre a talajszinttől, amikor hirtelen leálltak, és a szerkezetek kőként zuhantak a mélybe. A Bloomberg friss anyaga szerint az incidenst több szerencsétlen körülmény együttállása okozta, de a lezuhanásban kulcsszerepe lehetett egy hardveres biztonsági érzékelő kiszerelésének.

Az Egyesült Államok közlekedésbiztonságért felelős hivatalának vizsgálata szerint a propellerek azért álltak le, mert a drónok rendszere tévesen arra jutott, hogy a jármű már leszállt. A hibás lidar-értékekhez hozzájárult az időjárás (éppen esett), másrészt pedig egy az érzékelők érzéknységét megnövelő szoftveres módosítás.

A Bloombergnek azonban három névtelen, de az ügyben járatos személy is azt állította, hogy döntő jelentőséggel bírhatott a balesetekben az, hogy a cég eltávolította azokat a landolást jelző fémtüskéket, amelyek a korábbi modelleken még megvoltak, és egyfajta hardveres biztosító hálóként funkcionáltak az ilyen esetek elkerülésére.

Félrevezető beszámoló

Az Amazon ugyanakkor a maga részéről határozottan cáfolta, hogy az egyik érzékelő rendszer másikra cserélése lett volna a baleset kiváltó oka. Kate Kudma szóvivő ugyanakkor a New York Postnak nyilatkozva csak "félrevezetőnek" minősítette a Bloomberg beszámolóját, ami azt jelzi, hogy a cikk alapvető tartalma minden bizonnyal megfelel a valóságnak. A fizikai biztosíték szoftveresre cserélése mögött pedig nem nehéz súly- és egyben költségcsökkentési motívumokat képzelni.

A vállalat képviselője ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az eltelt hónap során az Amazon több érzékelőt is beépített a drónjaiba, ami remélhetőleg teljesen elejét veszi annak, hogy a jövőben hasonló balesetek történjenek. Kudma egyben méltatta az MK30-as változat képességeit, amely biztonságosabb és megbízhatóbb elődjénél, és megfelel a Szövetségi Légügyi Hivatal előírásainak.

Évtizedes makacskodás

Az Amazon több mint egy évtizede kezdett kísérletezni a dróntechnológia alkalmazásával a csomagszállításban, ami egyelőre úgy sem bizonyult az elképzelt sikertörténetnek, hogy a vállalat makacsul ragaszkodik az elképzelés megvalósításához. A koncepciót üzleti szempontból sokan már halottnak is nyilvánították, miután nem látnak nagy lehetőséget olyan 2 kilós küldemények röptetésében, amelyeket aztán több méteres magasságból dobnak le a betonra.

Az amerikai kereskedelmi óriás ennek ellenére – ha lassan is, de – halad tovább a maga útján, és már Európában is tervezi legújabb generációs csomagszállító drónjainak bevetését. Igaz, az itteni tesztkörök sem indultak be a tervezett határidőre.

Mobilitás

Egyre gyorsabbak, de egyre felületesebb munkát végeznek az MI-chatbotok

Egy friss kutatás szerint súlyos következményei lehetnek, hogy a nagy nyelvi modellek rosszul általánosítanak a tudományos anyagok tartalmi összefoglalásakor.
 
Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.