Az amerikai kereskedelmi óriás a hazai körök után jövőre már az Egyesült Királyságban és Olaszországban is légi úton juttatná el a csomagokat a vásárlókhoz.

Másfél év fejlesztést és (egy csomó korábbi kísérletezést) követően bemutatta legújabb generációs csomagszállító drónját az Amazon. Az amerikai kereskedelmi óriás az MK 30-as modellt a tervek szerint már nem csupán az USA-ban, hanem Európában is bevetné.

A hivatalos tájékoztatás szerint 2024 végéig, azaz nagyjából egy éven belül állhatnak munkába az autonóm gépek az Egyesült Királyság és Olaszország egyelőre meg nem nevezett régióiban. Az MK 30-asok a már két amerikai városban működő régebbi változatokat is leváltják, a szolgáltatás hazai lefedettsége pedig egy újabb várossal bővülhet, amelynek nevét egyelőre szintén titokban tartja a vállalat.
 

Bevetésre készen (forrás: Amazon)


A friss fejlesztés nem növeli meg a drónos kiszállítás eddigi méretbeli korlátait, a szerkezetek továbbra is nagyjából öt kiló hasznos teherrel képesek célba jutni. A kitűzött szintidő, azaz hogy a megrendelést követően egy órán belül ott legyen a vevőnél, szintén változatlan.

A fejlődés a cég szerint a modell csendességében, fizikai méretében és könnyű szerkezetében rejlik. (A csendesség már csak azért is fontos, mert a tavaly indult kísérleti repülésektől a helyi lakosok nem voltak elragadtatva.) A fejlesztések lehetővé teszik azt is, hogy a drónok a korábbinál kétszer nagyobb hatótávolságot tudjanak lefedni. Ráadásul az MK 30 szemerkélő esőben, mérsékelt szélben és nagyobb melegben is képes ellátni a feladatát. Ezek a kedvezőtlen időjárási körülmények ugyanis gondot okoztak a korábbi változatnak.

Az MK 30 helikopterként száll fel, majd a levegőben repülőkhöz hasonlatos vízszintes szárnyas repülésre vált át. Kialakításának köszönhetően pedig a kisebb udvarokra és sűrűbben lakott külvárosi területekre is képes lesz elvinni a csomagokat. Mindez szintén olyasmi, amivel gondjai voltak a régebbi modellnek.

Lassan, de most már egészen biztosan

A tervezett nemzetközi terjeszkedéssel most már tényleg beindulni látszik a csomagszállítás forradalma, amit az Amazonnál nagyjából egy évtizede igyekeznek beindítani. A jelenlegi elképzelés szerint az autonóm repülő szerkezetek az évtized végéig akár 500 millió fuvart is elvégezhetnek, ám ehhez a nagyvállalat hatáskörén kívül eső döntéseket is kell hozni (például a szabályozó hatóságoknak).

A hírek alapján azonban a kitűzött félmilliárdos szinttől meglehetősen messze van a cég, mivel 2023 közepéig csak nagyjából 100 regisztrált kiszállítást tudott felmutatni drónjaival. A szélesebb körű bevetést biztosító hatósági engedélyek megszerzéséhez ennél lényegesen több incidensmentes repülésre lesz szükség.

Mobilitás

Meglepetés! Elhülyít minket a ChatGPT használata

Az MIT tudósainak frissen publikált kutatása megerősíti azokat az aggodalmakat, miszerint annyira nem tesz jót az agyműködésünknek, ha túlzottan a generatív algoritmusokra bízzuk magunkat.
 
Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

A digitális támadások célpontjai ma már nem feltétlenül azok a vállalatok, amelyektől a támadók adatokat vagy pénzt akarnak szerezni. Elég, ha a támadás egyik láncszeme nem védett – az elkövetők ezen keresztül lépnek be a rendszerbe. És ez a láncszem gyakran nem is belül van.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Miért kell az üzleti intelligenciának megelőznie az MI bevezetését?

A felfokozott várakozásokhoz képest kiábrándító az MI-bevezetések valósága, ebben pedig a fő bűnös a rossz adatminőség és nem megfelelő adatinfrastruktúra.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.