Másfél év fejlesztést és (egy csomó korábbi kísérletezést) követően bemutatta legújabb generációs csomagszállító drónját az Amazon. Az amerikai kereskedelmi óriás az MK 30-as modellt a tervek szerint már nem csupán az USA-ban, hanem Európában is bevetné.
A hivatalos tájékoztatás szerint 2024 végéig, azaz nagyjából egy éven belül állhatnak munkába az autonóm gépek az Egyesült Királyság és Olaszország egyelőre meg nem nevezett régióiban. Az MK 30-asok a már két amerikai városban működő régebbi változatokat is leváltják, a szolgáltatás hazai lefedettsége pedig egy újabb várossal bővülhet, amelynek nevét egyelőre szintén titokban tartja a vállalat.
Bevetésre készen (forrás: Amazon)
A friss fejlesztés nem növeli meg a drónos kiszállítás eddigi méretbeli korlátait, a szerkezetek továbbra is nagyjából öt kiló hasznos teherrel képesek célba jutni. A kitűzött szintidő, azaz hogy a megrendelést követően egy órán belül ott legyen a vevőnél, szintén változatlan.
A fejlődés a cég szerint a modell csendességében, fizikai méretében és könnyű szerkezetében rejlik. (A csendesség már csak azért is fontos, mert a tavaly indult kísérleti repülésektől a helyi lakosok nem voltak elragadtatva.) A fejlesztések lehetővé teszik azt is, hogy a drónok a korábbinál kétszer nagyobb hatótávolságot tudjanak lefedni. Ráadásul az MK 30 szemerkélő esőben, mérsékelt szélben és nagyobb melegben is képes ellátni a feladatát. Ezek a kedvezőtlen időjárási körülmények ugyanis gondot okoztak a korábbi változatnak.
Az MK 30 helikopterként száll fel, majd a levegőben repülőkhöz hasonlatos vízszintes szárnyas repülésre vált át. Kialakításának köszönhetően pedig a kisebb udvarokra és sűrűbben lakott külvárosi területekre is képes lesz elvinni a csomagokat. Mindez szintén olyasmi, amivel gondjai voltak a régebbi modellnek.
Lassan, de most már egészen biztosan
A tervezett nemzetközi terjeszkedéssel most már tényleg beindulni látszik a csomagszállítás forradalma, amit az Amazonnál nagyjából egy évtizede igyekeznek beindítani. A jelenlegi elképzelés szerint az autonóm repülő szerkezetek az évtized végéig akár 500 millió fuvart is elvégezhetnek, ám ehhez a nagyvállalat hatáskörén kívül eső döntéseket is kell hozni (például a szabályozó hatóságoknak).
A hírek alapján azonban a kitűzött félmilliárdos szinttől meglehetősen messze van a cég, mivel 2023 közepéig csak nagyjából 100 regisztrált kiszállítást tudott felmutatni drónjaival. A szélesebb körű bevetést biztosító hatósági engedélyek megszerzéséhez ennél lényegesen több incidensmentes repülésre lesz szükség.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak