A befektetők már nincsenek oda a bizonytalan kimenetelű és drága projektekért, a tömeges leépítések pedig a virtuális valóság fejlesztését is jó időre mellékvágányra tehetik.

A metaverzum egy komplikált és inkoherens technikai koncepció, amelynek nem csak a fejlesztése bonyolult és drága, hanem arra sincs semmilyen bizonyíték, hogy a felhasználói oldalon elég sokan vevők lennének rá. Ez pedig nem tűnik nyerő leosztásnak a jelenlegi gazdasági helyzetben, amikor a nagyvállalatok részvényesei és befektetői egyfolytában a költségcsökkentést szorgalmazzák, és azokra a termékekre koncentrálnának, amelyek kevésbé izgalmasak, de jobban el lehet őket adni. Az új technológia iránti igényre továbbra sincs kézzelfogható bizonyíték, és a Business Insider elemzése szerint egy jó időre az lehet utolsó szög a metaverzum koporsójában, hogy a tömeges elbocsátásokat tervező techcégek alaposan visszanyesik a pénzüket égető kísérleti egységeiket.

Az Alphabet-Google például úgy néz ki, hogy szakít több évtizedes hagyományaival, és nem finanszíroz tovább vad ötletekre épülő kísérleti programokat. A vállalat 12 ezer embert bocsát el, és minden erejével igyekszik a bevételszerzésre és a mesterséges intelligenciára koncentrálni. Nemrégiben kiderült, hogy az Apple és a Microsoft is takarékra teszi a kibővített és virtuális valóságot (AR, VR) érintő projekteket, sőt az utóbbinál egy hasonlóan széles körű leépítési program a HoloLens részleget is komolyan érinti. Ott van aztán maga a Meta (Facebook), amit eleve a metaverzumos nyomulás tiszteletére neveztek át 2021 őszén, de őket is utolérte az elbocsátási hullám, amelynek során a metaverzumos beruházásokért felelős, de veszteséges Reality Labs részlegtől is elküldtek munkatársakat.

Az AR/VR headsetek fejlesztésének fő kihívása az eszközök árának, méretének és tömegének megfelelő szintre csökkentése, ennek kilátásait pedig a Business Insider szerint jól mutatja, hogy egyelőre még az Apple, az egyik legtapasztaltabb és legkövetkezetesebb hardvergyártó is ódzkodik az ilyen termékek piacosításától. Bár abban talán nincs vita, hogy ezek a készülékek jelenthetik majd az okostelefonok után a következő nagy dobást, mindenkit óvatosságra inthet, hogy a már megjelent korai megoldásoktechnikai problémái mennyi kritikát váltottak ki. Még a Microsoftnak sem jött össze az áttörés a HoloLens headsetekkel, amelyek szállítására korábban 22 milliárd dolláros keretszerződést kötött az amerikai hadsereggel, de a projektet jó ideje a késlekedés és a kudarcos tesztek jellemzik.

A nagy dobást el kell napolni

A sor folytatható a Magic Leappel, melynek eszközei a korábbi elbocsátások és a vezérigazgató-váltás után sem kerültek be a mainstream felhasználásba, a metaverzum önjelölt reklámarca, a Meta pedig 2019 óta több mint 36 milliárd dollárt fektetett a Reality Labs fejlesztéseibe, de még mindig nem jött elő semmilyen sikeresnek nevezhető dologgal. A Business Insider ennek kapcsán megjegyzi, hogy a metaverzum eleve egy homályos koncepció volt arra a feltételezésre építve, hogy a kiterjesztett és a virtuális valóság lenne a számítástechnika jövője. A pénzbőség idején sokan kaptak szabad kezet, hogy megvalósítsák a rosszul definiált elgondolásokat, de ez nem tartható a részvényárfolyamok beszakadása, a feltételezettnél komolyabb technológiai kihívások vagy a piaci nehézségek közepette.

A fogyasztók egy kisebb része természetesen mindig készen áll megvásárolni azokat a drága eszközöket, amelyek az újdonságon túl nem sok értelmezhető előnyt kínálnak, a többieknek azonban nem sikerült eladni, hogy a metaverzum megérné a befektetést, különösen a megélhetés költségeinek emelkedése közepette. A lap idézi a CCS Insight piackutató decemberi becsléseit, amelyek alapján 2021 és 2022 között éppenséggel csökkentek az AR és VR szállítások, és 2023-ban is csak szerény növekedés várható. Ez nem tűnik megfelelő időnek a prémuim kategóriás újdonságok megjelentetésére, főleg, hogy a nagy márkák és hirdetők sem tapossák agyon egymást a metaverzum bejáratánál. Bár a technológia népszerűvé válhat bizonyos fogyasztók körében, úgy néz ki, hogy az okostelefonokat nem mostanában fogja leváltani.

Közösség & HR

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.