A Meta (Facebook) mindent megtesz, hogy felhasználói és üzleti partnerei körében is a lehető legszélesebb körben promózza a metaverzumot, amit egyelőre sokan tartanak homályos és üzletileg sem kifejezetten sikeres koncepciónak. A nyomulás részeként a megosztott virtuális környezetet a munkavégzés jövőjeként reklámozzák. Mint hogy a technológia már a modern munkahely szerves része, és egyre többen dolgoznak távoli vagy hibrid beosztásban, a Meta szerint a virtuális (VR) vagy kiterjesztett (AR) valóság kiválóan alkalmas a munkatársakhoz való csatlakozásra, és ősszel bemutatott headsetje, a Quest Pro is első körben az üzleti és kreatív felhasználást célozza.
A társaság vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a Meta Connect 2022 eseményen is kifejtette, hogy a VR már a mai fejlettségi szinjén is a jelenlét érzését biztosítja, és már most is alkalmasabb erre,mint a hagyományos videokonferenciák. Ez akár igaz is lehetne, de azok közül mégsem mindenki látja így a dolgot, akik a mindennapi munkájuk során tényleg kapcsolatba kerülnek a technológiával. A Meta Horizon Worlds alkalmazásának világát népszerűsítő demók eddig kiábrándítóan festettek, utóbb pedig kiderült, hogy azt még a saját fejlesztői sem használják szívesen, sőt a legtöbb felhasználó úgy hagyja ott a Horizon Worldsöt, hogy többé már nem is tér vissza hozzá.
A munka sem lett tőle könnyebb
Az emlegetett "jelenlétérzés" ezek szerint még nem igazán erős, a Slate magazin néhány nappal ezelőtti összeállításából pedig kiderül, hogy a VR-es munkavégzés során egy rakás másik problémával is kénytelenek megbirkózni a szerencsés kevesek. A lap idézi például az Accenture egyik tanácsadóját, aki a cégnél bevezetett Oculusról elmondja: az ember elmerül a metaverzumban a fején a nagydarab headsettel, amit aztán le kell kapnia, hogy megkeresse a telefonját egy kétfaktoros hitelesítéshez, de a kódot nem tudja kimásolni, hanem meg kell jegyeznie, amíg visszaveszi magára az Oculust. Ez a műtét pedig azért sem egyszerű, mert a levételkor a headset rögtön alvó módra vált.
Mások is csak sorolják a kényelmetlenségeket, mint amilyen a headsetek feltöltésének elfelejtése, az operációs rendszer frissítése, az új alkalmazások telepítése és frissítése, a fiókokba való bejelentkezés vagy az asztali számítógép és a headset közötti képernyőmegosztás. Ez sok apróság, de a sok apróság azt jelenti, hogy a teljes folyamatok nagyon sokféleképpen mehetnek félre. Ott vannak aztán a hozzáférési problémák, mint amikor a virtuális valóság tengeribetegséget okoz valakinél, de a virtuális tétben az alapvető verbális és non-verbális jelzések vagy viselkedési normák alkalmazása is sokszor okoz nehézséget. A Slate legtöbb forrása egyetértett abban, hogy a VR-es munka előnyei egyelőre semmiképpen sem haladják meg a hátrányait, ami azt vetíti előre, hogy egy jó darabig még a megszokott laptopok előtt fogunk ücsörögni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak