Tegnap Mark Zuckerberg személyesen rántotta le a leplet cége legújabb hardveres eszközéről, a Quest Próról. Az alapító számára a hardver különös fontossággal bír, hiszen a Facebook egy évvel ezelőtti névváltásának egyik fő oka az volt, hogy a metaverzum fontosságát kihangsúlyozzák. Utóbbi tulajdonképpen az internet és a valós világ teljes összemosása akar lenni, ahol a felhasználók úgy váltogathatnak a különböző tevékenységek (munka, vásárlás, szórakozás stb.) között és úgy végezhetik azokat a virtuális térben, mint a valóságban.
A Quest Pro önmagában nem váltja meg a világot, de mindenképpen egy fontos és szükséges lépés ahhoz, hogy a Meta tovább tudjon haladni terveivel. A virtuális és kevert valóság megjelenítésére alkalmas headset természetesen minden szempontból lepipálja a cég jelenlegi hasonló modelljének, a Quest 2-nek a képességeit.
Könnyebb, okosabb, rugalmasabb
A Próba teljesen új tervezésű lencsék kerültek, amelyekkel a nem csupán sokkal nagyobb felbontást, kontrasztot tudtak elérni, de maga a szemüveg is vékonyabb, könnyebb lett a Quest 2-höz képest. További fontos képessége a lencséknek a részletek, és különösen a szövegek tisztább megjelenítése. Ez utóbbi pedig elengedhetetlen egy olyan eszköznél, amelyet kifejezetten a professzionális munkára és az együttműködésre hegyeztek ki.
A Quest Pro külső környezetet "letapogató" kamerái is új szintet képviselnek. Ezeknek köszönhetően a korábbinál sokkal valósághűbb módon lehet virtuális elemeket megjeleníteni a térben, illetve azokkal interakcióba lépni a felhasználónak. Szintén eddig nem látott megoldás, hogy a headset nem csupán a viselő szemét, de annak arckifejezését is monitorozza. Ezzel pedig azt szeretné elérni a Meta, hogy a felhasználó virtuális megfelelője (avatár) a lehető leginkább hasonlítson az eredeti személyre, illetve lekövesse annak aktuális érzelmi állapotát, mimikáját.
A most debütáló headset érdekessége, hogy a meglévő megoldások zömével ellentétben egyáltalán nem törekszik a külső fény kizárására. Oldalt ugyanis alapesetben az átlátszó kialakítás miatt megmarad a normális perifériás látás lehetősége. Amennyiben szükséges, ezt mágneses elsötítítő elemekkel lehet lefedni, hogy tényleg csak a szeme előtt lévő dologra tudjon fókuszálni a felhasználó.
A szemüveghez járó és a virtuális világ megmozgatására alkalmas kontrollerek szintén újdonságok. A cég beszámolója szerint ezek kiegyensúlyozottabbak és ergonomikusabbak a korábbi változatoknál. A kontrollerek alján helyet kapott egy moduláris stylus is, amellyel mások számára is látható jelöléseket, rajzokat alkothatunk a virtuális térben.
Szoftveres támogatás
Az ilyen eszközök egyik legfontosabb eleme a köréjük épített szoftveres ökoszisztéma. Ezek alapján egyértelmű, hogy a Quest Prót kifejezetten üzleti, professzionális célra szánja (legalábbis első körben) a Meta. A bemutatón például Satya Nadella, a Microsoft vezetője Zuckerberggel közösen jelentette be, hogy többek között a Word, az Outlook és a Teams is használható a headsettel.
A redmondi portfólió mellett természetesen a Meta egyelőre igencsak gyerekcipőben járó metaverzumcsírája, a Horizon Worlds is együttműködik az eszközzel, de a piacra dobással egy időben bejelentett külső partnerek szerepel például az Adobe Acrobat és a Dropbox is.
A Quest Pro már most előrendelhető a cég honlapján 1499 dolláros áron (a szállítást október 25-én kezdik meg). Ez lényegesen drágább, mint a 400 dolláros, leginkább végfelhasználóknak szánt Quest 2, ám sokkal kedvezőbb árfekvésű, mint a Microsoft elsősorban gyártásban, oktatásban immár évek óta használt, alapkiszerelésben 3500 dollárba kerülő Hololens 2-je. Ugyanakkor a piac egyéb szereplői sem tétlenkednek. A gamerekre fókuszáló Pico negyedik generációs modellje például sok technológiai paraméterben felveszi a versenyt a Meta új üdvöskéjével, ám mindössze harmadannyit kell fizetni érte.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak