A Facebook neve mostantól Meta – derült ki a közösségi hálózatot alapító és azóta is irányító Mark Zuckerberg csütörtökön közzétett üzenetéből. Az új márkanév azt hivatott kifejezni, hogy a havi szinten közel 3 milliárd felhasználóval működő közösségi hálózat anyavállalata innentől az úgynevezett metaverzum felépítésére összpontosít, vagyis arra a megosztott virtuális környezetre, amelyik Zuckerberg szerint a következő nagy dobás lesz, nyugdíjazva a jelenlegi mobilinternetes felhasználásokat.
A névváltoztatásra azt követően került sor, hogy a világ legnagyobb közösségimédia-szolgáltatója folyamatos összeütközésbe került a piaci dominanciáját firtató törvényhozókkal és szabályozókkal, akik egyre problémásabbnak látják a cég algoritmizált döntéshozatali rendszereit és a szolgáltatásaival kapcsolatos visszaélések felderítését. A Facebook márka ráadásul eddigi legkomolyabb bizalmi válságát éli, ahogy sorozatosan teregetik ki a cég szennyesét.
A társaság vezérigazgatója egy élőben közvetített virtuális és kiterjesztett valóság (VR, AR) konferencián azt magyarázta, hogy a Meta név már sokkal inkább a metaverzumba fektetett munkát tükrözi, mint a Facebook alaptevékenységét adó közösségimédia-szolgáltatását. Utóbbinak a neve továbbra is Facebook marad, de Zuckerberg szerint ez annyira összefonódott már egyetlen termékkel, hogy nem jelenítheti meg mindazt, amivel az anyacég foglalkozik.
Maga a metaverzum egy olyan megosztott virtuális környezetre utal, amelyhez a megfelelő eszközöket használó emberek férhetnek hozzá, és a világon bárhonnan kommunikálhatnak, játszhatnak vagy dolgozhatnak egymással. Ezt praktikusan a VR- és AR-technológiákra épülő, párhuzamos valóságként érdemes elképzelni, amelyhez nem csak felhasználóként, de fejlesztőként is csatlakozhatunk. Persze nem ma, és nem is holnap, de a Meta tervei szerint belátható időn belül.
Befektetés a távolabbi jövőbe
Zuckerberg az elemzőknek nyújtott tájékoztatása során már korábban világossá tette, hogy a VR-megoldások fejlesztése nem olyan befektetés, amelyik a közeli jövőben megtérül vagy nyereségbe fordul, de a Facebooknak (Metának) már az a meggyőződése, hogy a metaverzum nem csak a vállalat, hanem az online felhasználás jövője is lesz. Az anyavállalat innentől a kiterjesztett és virtuális valósággal foglalkozó részlegét is önálló üzleti egységként kezeli majd, amelynek eredményeit külön is jelöli a pénzügyi jelentéseiben.
Érdemes megjegyezni, hogy a Facebook 2019-ben már átalakította a logóját, hogy valamelyest megkülönböztesse egymástól magát a társaságot és annak emblematikus termékét. Az új Meta márkanév most legelső lépésben a Facebook eddigi, Oculus brand alatt futó eszközeinek elnevezését váltja le, bár azt a kommentárok mindenütt egyértelművé teszik, hogy a vállalatot érintő, rendszerszintű problémák megszüntetéséreakkor is édeskevés lesz, ha segít is távolságot tartani a sokak által megtépázottnak, egyre többek szerint pedig már toxikusnak számító Facebooktól.
A Meta most a metaverzumról alkotott elképzeléseit is demózta, ami esetenként látványosra sikerült, de elsősorban mégis csak olyan koncepciófilmekról volt szó, amelyek mögött nem áll sem valós termék, sem kiforrott technológia, sem elégséges fejlesztői kapacitás, sem megfelelő infrastruktúra. Zuckerberg mindezt azonban legyőzhető kihívásnak látja, különösen, hogy a metaverzumot nem csak a Meta, hanem az óriási felhasználói közösség lenne hivatott felfuttatni. A The News York Times riportere szerint hardveres szakemberek házon belül már kevésbé lelkesek: szerintük egyenesen a fizikai tudományokban lenne szükség komoly áttörésekre, hogy ezen a vonalon piacosítható termékekkel jöhessenek elő.
Októberben azért már kiderült, hogy a Facebook (azóta Meta) saját maga is látványos toborzásba kezd, a következő öt évben például 10 ezer új európai alkalmazottat kíván felvenni kifejezetten a metaverzummmal kapcsolatos fejlesztések miatt. Egyelőre a dedikált forrásokból sem lesz hiány: mint kiderült, a vállalat 2021-es működési nyereségét nem kevesebb mint 10 milliárd dollárral csökkentik majd a hardveres részleg (Facebook Reality Labs) befektetési.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak