Célegyenesbe ért az Uber tőzsdére vitele – értesült a Reuters. Bár a vállalat még hivatalosan nem jelentette be, a hírügynökség bennfentes információi szerint pénteken – egy nappal a Lyft után – az Uber is beadta a szükséges hivatalos dokumentumokat az amerikai tőzsdefelügyelethez, hogy megkezdhesse pályafutását a parketten. A hírt a The Wall Street Journal is megerősítette. (A Bloomberg jóslata is bevált: a hírügynökség augusztus végén arról írt, hogy a Lyft akár meg is előzheti a tőzsdére menetelben az Ubert.)
76 milliárdról 120 milliárdra
Az Uber jelenleg a legértékesebb magáncég, a legutóbbi befektetések alapján piaci értékét 76 milliárd dollárra becsülik. A Reuters szerint azonban az IPO (Initial Public Offering) során akár 120 milliárd dollárra is felmehet a cég értéke. Ezzel az értékeléssel még mindig nem férne be a világ legértékesebb ötven cége közé. Jelenleg a British American Tobacco ér 120 milliárdot, ami a 67. legértékesebb cég a világon, felső szomszédja a 3M (121 milliárd dollár), az alsó pedig az Adobe Systems (119 milliárd dollár).
A Reuters szerint a tőzsdére lépés annak is a próbája lesz, hogy a befektetők mennyire tolerálják azokat a botrányokat, amik a cég ázsióját igencsak rombolták az utóbbi időben. A sorozatos botrányok miatt (volt ott szexuális zaklatástól a munkatársak megalázásán át a hatóságok megvezetéséig minden) a legnagyobb befektetők kikényszerítették Travis Kalanick társalapító-vezérigazgató távozását.
Igaz, a tavaly a cég élére érkező Dara Khosrowshahi alatt sok minden változott. Az új vezető lépésről lépésre próbált rendet vágni Kalanick zavaros örökségében. Khosrowshahi nemcsak azt vállalta, hogy újraépíti a vállalati kultúrát, hanem azt is bejelentette, 18-36 hónapon belül tőzsdére viszi a céget.
De nem csak az új vezető tervei mozgathatják a mielőbbi tőzsdére lépést. A SoftBank tavaly kezdett tárgyalásokba a vállalat egy jelentős részének a megvásárlásáról. A januárban aláírt megállapodás szerint az Uber vállalta, hogy legkésőbb a következő év szeptemberéig végrehajtja az IPO-t.
Lassul a növekedés, nagy a veszteség
A cég, amely 2009-es alapítása óta több mint 24 milliárd dollár befektetést kapott, Khosrowshahi erőfeszítései ellenére sem termel egyelőre nyereséget. A harmadik negyedévben 3 milliárd dollár bevétel mellett több mint 1 milliárd volt a vesztesége. Ugyanakkor a cég méretét nem ez, sokkal inkább a foglalások bruttó értéke mutatja, és az 12,7 milliárd dollár volt, ebben egyébként 6 százalékkal, míg a bevételek tekintetében 5 százalékkal nőttek az előző negyedévhez képest.
Ha ezeket az eredményeket összevetjük a 2017-es információkkal, látszik: van potenciál az Uberben. A 2017-es pénzügyi évről a SoftBank-befektetés kapcsán kiszivárgott információk szerint az első 9 hónap alatt 1,46 milliárd dollár volt a veszteség, ebből a harmadik negyedévben 2 milliárd dollár volt a bevétel és 9,7 milliárd a foglalások bruttó értéke, míg a negyedéves veszteség 743 millió dollár volt.
Khosrowshahinak azonban nem csak ezen a téren volt tennivalója az elmúlt szűk másfél évben. Egymás után zuhantak ki ugyanis a csontvázak Kalanick ottmaradt szekrényéből. Kiderült, hogy a cég adatbázisából ellopták 57 millió ügyfél adatát, és ami még súlyosabb, a cég megpróbálta eltusolni a biztonsági incidenst.
Nem jöttek be a fejlesztések sem, a befektetők próbáltak nyomást gyakorolni a vezetésre, hogy számolja fel az autonóm járműveket fejlesztő üzletágát. Főleg azután erősödött a cégvezetésen a nyomás, miután egy kísérleti Uber-autó márciusban halálos kimenetelű balesetet okozott a szoftveres beállítások és az emberi gondatlanság szerencsétlen összjátéka miatt.
A problémák kezelése ráadásul elég sok pénzbe is kerül, mivel a céget pénzbüntetéssel sújtották többek között Hollandiában, Nagy-Britanniában és az USA-ban is.
Milyenek a globális piaci kilátások?
Az Uber már több mint 70 országban működik. (Nagy amerikai riválisa, a Lyft egyelőre csak az USA-ban és Kanadában van jelen, bár tervezi a globális terjeszkedést, és az USA-ban ugyanannyi helyen szolgáltat, mint az Uber.) A feltörekvő piacokon, például Oroszországban vagy Délkelet-Ázsiában azonban egyelőre a "futottak még" kaetegóriában versenyez, Kínában pedig egyértelműen alulmaradt a Didi Chuxinggal szemben, és menekülőútként a kínai riválisával hozott létre közös vállalatot, amiben meg kellett elégednie kisebbségi részesedéssel.
Tervek egyébként vannak bőséggel. A vállalat számos területen próblákozik (teherszállítás, élelmiszer-kiszállítás, elektromos kerékpár- és robogókölcsönzés), bár ezek többsége egyelőre messze áll attól, hogy nyereséget termeljen.
Már csak az a kérdés, hogy ez a bonyolult csomag, mennyire lesz vonzó a tőzsdei befektetők szemében.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak