És a hírek szerint megy. Pénteken, miután előző nap a Lyft beadta a papírokat a tőzsdefelügyelethez, állítólag az Uber is bejelentkezett az IPO-ra.

Célegyenesbe ért az Uber tőzsdére vitele – értesült a Reuters. Bár a vállalat még hivatalosan nem jelentette be, a hírügynökség bennfentes információi szerint pénteken – egy nappal a Lyft után – az Uber is beadta a szükséges hivatalos dokumentumokat az amerikai tőzsdefelügyelethez, hogy megkezdhesse pályafutását a parketten. A hírt a The Wall Street Journal is megerősítette. (A Bloomberg jóslata is bevált: a hírügynökség augusztus végén arról írt, hogy a Lyft akár meg is előzheti a tőzsdére menetelben az Ubert.)

76 milliárdról 120 milliárdra

Az Uber jelenleg a legértékesebb magáncég, a legutóbbi befektetések alapján piaci értékét 76 milliárd dollárra becsülik. A Reuters szerint azonban az IPO (Initial Public Offering) során akár 120 milliárd dollárra is felmehet a cég értéke. Ezzel az értékeléssel még mindig nem férne be a világ legértékesebb ötven cége közé. Jelenleg a British American Tobacco ér 120 milliárdot, ami a 67. legértékesebb cég a világon, felső szomszédja a 3M (121 milliárd dollár), az alsó pedig az Adobe Systems (119 milliárd dollár).

A Reuters szerint a tőzsdére lépés annak is a próbája lesz, hogy a befektetők mennyire tolerálják azokat a botrányokat, amik a cég ázsióját igencsak rombolták az utóbbi időben. A sorozatos botrányok miatt (volt ott szexuális zaklatástól a munkatársak megalázásán át a hatóságok megvezetéséig minden) a legnagyobb befektetők kikényszerítették Travis Kalanick társalapító-vezérigazgató távozását.

Igaz, a tavaly a cég élére érkező Dara Khosrowshahi alatt sok minden változott. Az új vezető lépésről lépésre próbált rendet vágni Kalanick zavaros örökségében. Khosrowshahi nemcsak azt vállalta, hogy újraépíti a vállalati kultúrát, hanem azt is bejelentette, 18-36 hónapon belül tőzsdére viszi a céget.

De nem csak az új vezető tervei mozgathatják a mielőbbi tőzsdére lépést. A SoftBank tavaly kezdett tárgyalásokba a vállalat egy jelentős részének a megvásárlásáról. A januárban aláírt megállapodás szerint az Uber vállalta, hogy legkésőbb a következő év szeptemberéig végrehajtja az IPO-t.

Lassul a növekedés, nagy a veszteség

A cég, amely 2009-es alapítása óta több mint 24 milliárd dollár befektetést kapott, Khosrowshahi erőfeszítései ellenére sem termel egyelőre nyereséget. A harmadik negyedévben 3 milliárd dollár bevétel mellett több mint 1 milliárd volt a vesztesége. Ugyanakkor a cég méretét nem ez, sokkal inkább a foglalások bruttó értéke mutatja, és az 12,7 milliárd dollár volt, ebben egyébként 6 százalékkal, míg a bevételek tekintetében 5 százalékkal nőttek az előző negyedévhez képest.

Ha ezeket az eredményeket összevetjük a 2017-es információkkal, látszik: van potenciál az Uberben. A 2017-es pénzügyi évről a SoftBank-befektetés kapcsán kiszivárgott információk szerint az első 9 hónap alatt 1,46 milliárd dollár volt a veszteség, ebből a harmadik negyedévben 2 milliárd dollár volt a bevétel és 9,7 milliárd a foglalások bruttó értéke, míg a negyedéves veszteség 743 millió dollár volt.

Khosrowshahinak azonban nem csak ezen a téren volt tennivalója az elmúlt szűk másfél évben. Egymás után zuhantak ki ugyanis a csontvázak Kalanick ottmaradt szekrényéből. Kiderült, hogy a cég adatbázisából ellopták 57 millió ügyfél adatát, és ami még súlyosabb, a cég megpróbálta eltusolni a biztonsági incidenst.

Nem jöttek be a fejlesztések sem, a befektetők próbáltak nyomást gyakorolni a vezetésre, hogy számolja fel az autonóm járműveket fejlesztő üzletágát. Főleg azután erősödött a cégvezetésen a nyomás, miután egy kísérleti Uber-autó márciusban halálos kimenetelű balesetet okozott a szoftveres beállítások és az emberi gondatlanság szerencsétlen összjátéka miatt.

A problémák kezelése ráadásul elég sok pénzbe is kerül, mivel a céget pénzbüntetéssel sújtották többek között Hollandiában, Nagy-Britanniában és az USA-ban is.

Milyenek a globális piaci kilátások?

Az Uber már több mint 70 országban működik. (Nagy amerikai riválisa, a Lyft egyelőre csak az USA-ban és Kanadában van jelen, bár tervezi a globális terjeszkedést, és az USA-ban ugyanannyi helyen szolgáltat, mint az Uber.) A feltörekvő piacokon, például Oroszországban vagy Délkelet-Ázsiában azonban egyelőre a "futottak még" kaetegóriában versenyez, Kínában pedig egyértelműen alulmaradt a Didi Chuxinggal szemben, és menekülőútként a kínai riválisával hozott létre közös vállalatot, amiben meg kellett elégednie kisebbségi részesedéssel.

Tervek egyébként vannak bőséggel. A vállalat számos területen próblákozik (teherszállítás, élelmiszer-kiszállítás, elektromos kerékpár- és robogókölcsönzés), bár ezek többsége egyelőre messze áll attól, hogy nyereséget termeljen.

Már csak az a kérdés, hogy ez a bonyolult csomag, mennyire lesz vonzó a tőzsdei befektetők szemében.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.