Miközben egyelőre még mindig távol van az a világ, amikor az utakon már szinte csak önvezető autók szállítják az embereket, az autógyártók ebben az egyre hosszabbra nyúló átmeneti időszakban azzal próbálnak kitűnni, hogy a lehető legtöbb technológiai vívmányt pakolják bele modelljeikbe.
Az 5G-s hálózatra kapcsolt, generatív MI-vel turbózott, vezetővel diskurzust folytató kocsik ellenzői leginkább a megnövekedett biztonsági kockázatokat szokták felhozni érvként, de persze az sem szerencsés, ha a vezetési rendszerekből származó személyes adatokból igyekszik pluszpénzhez jutni egy gyártó.
Kéretlen elemek
A J.D. Power nemrégiben nyilvánosságra hozott fogyasztói felmérése azonban arra is rámutat, hogy az autókba zsúfolt technológiai vívmányok egy jó részétől maguk a vásárlók sincsenek elájulva, sőt egyes elemeket egyenesen idegesítőnek tartanak.
A piackutató 2024 U.S. Tech Experience Index (TXI) elnevezésű tanulmányához közel 82 ezer autótulajdonos véleményét kérték ki három hónappal azt követően, hogy birtokba vették új járművüket. A válaszok alapján a digitális funkciók egy része nem jól vagy egyáltalán nem űgy működik, ahogy beharangozták, de sok panasz érkezett a kezelhetőségükre, illetve korlátozott használhatóságukra is.
Az arcfelismerésben és ujjlenyomat-olvasókban például nem bíznak annyira az emberek, hogy ezért ne vigyenek magukkal kulcsot, így ezek a képességek tulajdonképpen elvesztik értelmüket. Még rosszabb a helyzet a gesztusvezérléssel, amitől nemcsak idegenkednek a sofőrök, de egyenesen idegesítőnek, károsnak is tartanak például azok, akik szeretnek "olaszosan" kommunikálni az autójukban. A leginkább felesleges dolognak az anyósülés elé elhelyezett második információs panel / vezérlőképernyő látszik, amelyről a megkérdezettek túlnyomó többsége negatívan nyilatkozott (például mert nem visznek ott utast, illetve nehéz a használatát elsajátítani).
A fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) csoportjába sorolt funkciók (sáv- és távolságtartás, parkolássegítő stb.) egy részében sem tudnak különösebben komoly értéket felfedezni a tulajdonosok. Ennek oka, hogy sok vezető jelezte, hogy köszöni, de ezek nélkül is megoldja a feladatait. (Ezt némileg alátámasztják azok a kutatások, amelyek arra jutottak, hogy egyes vezetésbiztonságinak reklámozott technológiák nem csökkentik a baleseteket, ezért leginkább az ülésfűtéshez hasonló kényelmi funkciónak tekinthetők.)
Fontos lehet a fontossági sorrend
A J.D. Power a tanulmány tapasztalataiból kiindulva három kategóriába sorolta a vizsgált technológiákat. Az autógyártók így a remények szerint pontosabban fel tudják mérni, milyen elemek tekinthetők kötelezőnek, melyekről tartják úgy a fogyasztók, hogy nem kritikusak, de jó, ha vannak, illetőleg melyek azok a fejlesztések, amelyekre egyáltalán nincs szüksége a vásárlóknak.
Utóbbiak elhagyásával úgy faraghatók az előállítási költségek, hogy közben a termék használati értéke egyáltalán nem csökken a fogyasztók szemében. Igazi win-win szituáció.
(Fotó: OnStar - Chevrolet)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak