Egy friss felmérés szerint a tulajdonosok nem értékelik különösebben a járműveikbe szerelt extra kütyüket és digitális funkciókat. A gyártók által erőltetett technológiák egy részét egyenesen idegesítőnek tartják.
Hirdetés
 

Miközben egyelőre még mindig távol van az a világ, amikor az utakon már szinte csak önvezető autók szállítják az embereket, az autógyártók ebben az egyre hosszabbra nyúló átmeneti időszakban azzal próbálnak kitűnni, hogy a lehető legtöbb technológiai vívmányt pakolják bele modelljeikbe.

Az 5G-s hálózatra kapcsolt, generatív MI-vel turbózott, vezetővel diskurzust folytató kocsik ellenzői leginkább a megnövekedett biztonsági kockázatokat szokták felhozni érvként, de persze az sem szerencsés, ha a vezetési rendszerekből származó személyes adatokból igyekszik pluszpénzhez jutni egy gyártó.

Kéretlen elemek

A J.D. Power nemrégiben nyilvánosságra hozott fogyasztói felmérése azonban arra is rámutat, hogy az autókba zsúfolt technológiai vívmányok egy jó részétől maguk a vásárlók sincsenek elájulva, sőt egyes elemeket egyenesen idegesítőnek tartanak.

A piackutató 2024 U.S. Tech Experience Index (TXI) elnevezésű tanulmányához közel 82 ezer autótulajdonos véleményét kérték ki három hónappal azt követően, hogy birtokba vették új járművüket. A válaszok alapján a digitális funkciók egy része nem jól vagy egyáltalán nem űgy működik, ahogy beharangozták, de sok panasz érkezett a kezelhetőségükre, illetve korlátozott használhatóságukra is.

Az arcfelismerésben és ujjlenyomat-olvasókban például nem bíznak annyira az emberek, hogy ezért ne vigyenek magukkal kulcsot, így ezek a képességek tulajdonképpen elvesztik értelmüket. Még rosszabb a helyzet a gesztusvezérléssel, amitől nemcsak idegenkednek a sofőrök, de egyenesen idegesítőnek, károsnak is tartanak például azok, akik szeretnek "olaszosan" kommunikálni az autójukban. A leginkább felesleges dolognak az anyósülés elé elhelyezett második információs panel / vezérlőképernyő látszik, amelyről a megkérdezettek túlnyomó többsége negatívan nyilatkozott (például mert nem visznek ott utast, illetve nehéz a használatát elsajátítani).

A fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) csoportjába sorolt funkciók (sáv- és távolságtartás, parkolássegítő stb.) egy részében sem tudnak különösebben komoly értéket felfedezni a tulajdonosok. Ennek oka, hogy sok vezető jelezte, hogy köszöni, de ezek nélkül is megoldja a feladatait. (Ezt némileg alátámasztják azok a kutatások, amelyek arra jutottak, hogy egyes vezetésbiztonságinak reklámozott technológiák nem csökkentik a baleseteket, ezért leginkább az ülésfűtéshez hasonló kényelmi funkciónak tekinthetők.)

Fontos lehet a fontossági sorrend

A J.D. Power a tanulmány tapasztalataiból kiindulva három kategóriába sorolta a vizsgált technológiákat. Az autógyártók így a remények szerint pontosabban fel tudják mérni, milyen elemek tekinthetők kötelezőnek, melyekről tartják úgy a fogyasztók, hogy nem kritikusak, de jó, ha vannak, illetőleg melyek azok a fejlesztések, amelyekre egyáltalán nincs szüksége a vásárlóknak.

Utóbbiak elhagyásával úgy faraghatók az előállítási költségek, hogy közben a termék használati értéke egyáltalán nem csökken a fogyasztók szemében. Igazi win-win szituáció.

(Fotó: OnStar - Chevrolet)

Konzumer tech

A magyar fiataloknak bejön a mesterséges intelligencia

Egy tavaly ősszel végzett kutatás eredményei szerint a 13–16 éves fiatalok alapvetően pozitívan állnak hozzá a generatív algoritmusokhoz. A nagy többség nemcsak ismeri, de rendszeresen használja is a technológiát.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.