Egy friss felmérés szerint a tulajdonosok nem értékelik különösebben a járműveikbe szerelt extra kütyüket és digitális funkciókat. A gyártók által erőltetett technológiák egy részét egyenesen idegesítőnek tartják.
Hirdetés
 

Miközben egyelőre még mindig távol van az a világ, amikor az utakon már szinte csak önvezető autók szállítják az embereket, az autógyártók ebben az egyre hosszabbra nyúló átmeneti időszakban azzal próbálnak kitűnni, hogy a lehető legtöbb technológiai vívmányt pakolják bele modelljeikbe.

Az 5G-s hálózatra kapcsolt, generatív MI-vel turbózott, vezetővel diskurzust folytató kocsik ellenzői leginkább a megnövekedett biztonsági kockázatokat szokták felhozni érvként, de persze az sem szerencsés, ha a vezetési rendszerekből származó személyes adatokból igyekszik pluszpénzhez jutni egy gyártó.

Kéretlen elemek

A J.D. Power nemrégiben nyilvánosságra hozott fogyasztói felmérése azonban arra is rámutat, hogy az autókba zsúfolt technológiai vívmányok egy jó részétől maguk a vásárlók sincsenek elájulva, sőt egyes elemeket egyenesen idegesítőnek tartanak.

A piackutató 2024 U.S. Tech Experience Index (TXI) elnevezésű tanulmányához közel 82 ezer autótulajdonos véleményét kérték ki három hónappal azt követően, hogy birtokba vették új járművüket. A válaszok alapján a digitális funkciók egy része nem jól vagy egyáltalán nem űgy működik, ahogy beharangozták, de sok panasz érkezett a kezelhetőségükre, illetve korlátozott használhatóságukra is.

Az arcfelismerésben és ujjlenyomat-olvasókban például nem bíznak annyira az emberek, hogy ezért ne vigyenek magukkal kulcsot, így ezek a képességek tulajdonképpen elvesztik értelmüket. Még rosszabb a helyzet a gesztusvezérléssel, amitől nemcsak idegenkednek a sofőrök, de egyenesen idegesítőnek, károsnak is tartanak például azok, akik szeretnek "olaszosan" kommunikálni az autójukban. A leginkább felesleges dolognak az anyósülés elé elhelyezett második információs panel / vezérlőképernyő látszik, amelyről a megkérdezettek túlnyomó többsége negatívan nyilatkozott (például mert nem visznek ott utast, illetve nehéz a használatát elsajátítani).

A fejlett vezetéstámogató rendszerek (Advanced Driver-Assistance System, ADAS) csoportjába sorolt funkciók (sáv- és távolságtartás, parkolássegítő stb.) egy részében sem tudnak különösebben komoly értéket felfedezni a tulajdonosok. Ennek oka, hogy sok vezető jelezte, hogy köszöni, de ezek nélkül is megoldja a feladatait. (Ezt némileg alátámasztják azok a kutatások, amelyek arra jutottak, hogy egyes vezetésbiztonságinak reklámozott technológiák nem csökkentik a baleseteket, ezért leginkább az ülésfűtéshez hasonló kényelmi funkciónak tekinthetők.)

Fontos lehet a fontossági sorrend

A J.D. Power a tanulmány tapasztalataiból kiindulva három kategóriába sorolta a vizsgált technológiákat. Az autógyártók így a remények szerint pontosabban fel tudják mérni, milyen elemek tekinthetők kötelezőnek, melyekről tartják úgy a fogyasztók, hogy nem kritikusak, de jó, ha vannak, illetőleg melyek azok a fejlesztések, amelyekre egyáltalán nincs szüksége a vásárlóknak.

Utóbbiak elhagyásával úgy faraghatók az előállítási költségek, hogy közben a termék használati értéke egyáltalán nem csökken a fogyasztók szemében. Igazi win-win szituáció.

(Fotó: OnStar - Chevrolet)

Konzumer tech

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.