Napokon belül érkeznek az első 5G-s Mercedesek. A Mercedes-Benz csoport ezért a héten megállapodást kötött az Avanci nevű, szabadalmi licenceket kezelő céggel, amely jelenleg 58 cég – többek között az Ericsson, a Huawei, a Nokia, az NTT Docomo, a Panasonic, a Qualcomm, a Samsung és a Sony – szabadalmait értékesíti csomagban Vechicle 5G programja keretében.
A Mercedes autónként 29 dollárt fizet a csomagért, amely tartalmazza a korábbi mobil kommunikációs technológiákat is. Ez bevezető ár, amely csak akkor érvényes, ha a gyártó az első autója értékesítése előtt megállapodik a licenckezelővel. Ellenkező esetben már most is a jövő februártól érvényes listaárat, 32 dollárt kell fizetni autónként. Egyébként még a bevezető ár is lényegesen több, mint amennyibe a 2/3G technológiákat is tartalmazó 4G-s csomag kerül: ennek tavaly óta 20 dollár az ára, de az autógyártók többsége még a korábbi 15 dolláros áron állapodott meg a szabadalomkezelővel.
Mindennel (is) kell kommunikálni
Az autógyártóknak azonban még így is megérheti az Avancival szerződni, mivel "connected car" fejlesztésekhez nem kell egyenként megállapodniuk a szabadalomtulajdonosokkal, és csökken a szabadalomsértés kockázata is. Utóbbinak súlyos üzleti következményei lehetnek: 2020-ban például bíróság tiltotta be egyes Mercedes-modellek németországi értékesítését, mert azok állítólag sértették a Sharp bizonyos LTE-vel kapcsolatos szabadalmait.
Az Avanci alapító-vezérigazgatója, Kasim Alfalahi azt nyilatkozta a Nikkeinek, hogy hasonló feltételekkel szeretnének mielőbb megállapodni más autógyártókkal is, melyek vehicle-to-everything (V2X) technológiákat fejlesztenek. Azokhoz ugyanis ma már elengedhetetlenek az 5G-s szabadalmak. Mint korábban a Bitport is foglalkozott vele, az önvezetési koncepciók (autók vs környezet "okosítása") még nem tisztultak le, de az már egyértelműnek tűnik, hogy bármelyik is érvényesül, a stabil keretet az 5G biztosítja hozzá, mert a lefedett területeken minden pillanatban és mindenhol képes fenntartani a hálózati kapcsolatot a zavartalan adatátvitelhez. (Ennek hiánya okozott legutóbb is galibát San Franciscóban.)
Abban egyébként nincs teljes konszenzus az autógyártók között, hogy kinek a feladata a mobilkommunikációs technológiák licencelése: magáé az autógyártóé vagy a technológiát közvetlenül használó alkatrész beszállítójáé. Míg a német vagy amerikai gyártók inkább közvetlenül licencelik a mobiltechnológiákat pl. az Avanci platformján keresztül, addig a japánok más állásponton vannak. Szerintük az alkatrész-beszállítók felelnek azért, hogy a szabadalmi jogok rendben legyenek. Ennek ellenére tavaly többségük a 4G-s technológiákról már megállapodott a licenckezelővel.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak