Napokon belül érkeznek az első 5G-s Mercedesek. A Mercedes-Benz csoport ezért a héten megállapodást kötött az Avanci nevű, szabadalmi licenceket kezelő céggel, amely jelenleg 58 cég – többek között az Ericsson, a Huawei, a Nokia, az NTT Docomo, a Panasonic, a Qualcomm, a Samsung és a Sony – szabadalmait értékesíti csomagban Vechicle 5G programja keretében.
A Mercedes autónként 29 dollárt fizet a csomagért, amely tartalmazza a korábbi mobil kommunikációs technológiákat is. Ez bevezető ár, amely csak akkor érvényes, ha a gyártó az első autója értékesítése előtt megállapodik a licenckezelővel. Ellenkező esetben már most is a jövő februártól érvényes listaárat, 32 dollárt kell fizetni autónként. Egyébként még a bevezető ár is lényegesen több, mint amennyibe a 2/3G technológiákat is tartalmazó 4G-s csomag kerül: ennek tavaly óta 20 dollár az ára, de az autógyártók többsége még a korábbi 15 dolláros áron állapodott meg a szabadalomkezelővel.
Mindennel (is) kell kommunikálni
Az autógyártóknak azonban még így is megérheti az Avancival szerződni, mivel "connected car" fejlesztésekhez nem kell egyenként megállapodniuk a szabadalomtulajdonosokkal, és csökken a szabadalomsértés kockázata is. Utóbbinak súlyos üzleti következményei lehetnek: 2020-ban például bíróság tiltotta be egyes Mercedes-modellek németországi értékesítését, mert azok állítólag sértették a Sharp bizonyos LTE-vel kapcsolatos szabadalmait.
Az Avanci alapító-vezérigazgatója, Kasim Alfalahi azt nyilatkozta a Nikkeinek, hogy hasonló feltételekkel szeretnének mielőbb megállapodni más autógyártókkal is, melyek vehicle-to-everything (V2X) technológiákat fejlesztenek. Azokhoz ugyanis ma már elengedhetetlenek az 5G-s szabadalmak. Mint korábban a Bitport is foglalkozott vele, az önvezetési koncepciók (autók vs környezet "okosítása") még nem tisztultak le, de az már egyértelműnek tűnik, hogy bármelyik is érvényesül, a stabil keretet az 5G biztosítja hozzá, mert a lefedett területeken minden pillanatban és mindenhol képes fenntartani a hálózati kapcsolatot a zavartalan adatátvitelhez. (Ennek hiánya okozott legutóbb is galibát San Franciscóban.)
Abban egyébként nincs teljes konszenzus az autógyártók között, hogy kinek a feladata a mobilkommunikációs technológiák licencelése: magáé az autógyártóé vagy a technológiát közvetlenül használó alkatrész beszállítójáé. Míg a német vagy amerikai gyártók inkább közvetlenül licencelik a mobiltechnológiákat pl. az Avanci platformján keresztül, addig a japánok más állásponton vannak. Szerintük az alkatrész-beszállítók felelnek azért, hogy a szabadalmi jogok rendben legyenek. Ennek ellenére tavaly többségük a 4G-s technológiákról már megállapodott a licenckezelővel.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak