A Volkswagen hangalapú asszisztense a ChatGPT integrációjával oda-vissza párbeszédet tesz majd lehetővé a felhasználókkal – közölte az autógyártó hétfőn, a Las Vegas-i CES elektronikai vásáron. A most bemutatott technológia az idei év második negyedévének elejétől lesz elérhető az észak-amerikai és európai vásárlók számára. A Volkswagen és fejlesztési partnerea, a Cerence vezetői szerint a mesterséges intelligencia számos igény felismerésére lesz képes, amelyekre reagálni is tud: megemeli a kabin hőmérsékletét, ha azt hallja, hogy "fázom", vagy megjeleníti a legközelebbi indiai éttermet, ha "vajas csirkéről" van szó.
A ChatGPT alkalmaza nem csak a hőmérséklet-szabályozás és a navigáció eddig szinte megoldhatatlan problémát teszi múlt időbe, de a sofőrök mostantól nyomkodás nélkül kezelhetik VW-járművek más funkcióit is. A Reuters a márka műszaki fejlesztésekért felelős igazgatósági tagját idézi, aki szerint a Volkswagen ügyfelei "nem kívánják manuálisan állítani az üléseiket", hanem dialógusalapú hangvezérlést akarnak. A kritikusok szerint persze a generatív MI ilyen módon való beépítése pótcselekvés, ami nyilván előrelépés az aktuális interakciós lehetőségekhez képest, de messze elmarad a néhány évvel ezelőtti várakozásoktól.
A mesterséges intelligencia ugrásszerű fejlődésétől ugyanis időarányosan ennél sokkal többet reméltek, különösen a teljesen autonóm járművek esetében, ami az autógyártók kommunikációjában is megjelent. Utóbbiak később óvatosan visszakoztak, a hírügynökségnek nyilatkozó VW-illetékes pedig már "a következő lépésről" beszélt a hangvezérlés kiterjesztéséről szólva, és azt emelte ki, hogy az új asszisztens mekkora ugrás az Apple CarPlay vagy az Android rendszerek lehetőségeihez viszonyítva az autók "zökkenőmentes, intuitív használatában". Más kérdés, hogy az ilyesmiben éppen a vezérlés jelentett-e eddig zökkenőket.
A fejlődés nem állhat meg
A Reuters tudósítása egyébként felidézi, hogy a Mercedes-Benz tavaly júniusban futtatott egy tesztprogramot a márka MBUX rendszerével felszerelt járműveken a ChatGPT letöltésével és olyan feladatok végrehajtásával, mint például a jegy- vagy éttermi helyfoglalás a volán mögül. A gyártó a CES hétfői napján ugyancsak bemutatta új virtuális asszisztensét, ami képes kontextus alapú javaslatokat adni és párbeszédet folytatni a felhasználókkal. Mint kiderült, az alkalmazás képes különböző hangnemeket rendelni a különféle érzelmekhez, és értelmes kérdéseket tehet fel annak tisztázására, hogy pontosan mit is kérdeznek tőle.
A Mercedes technológiai igazgatója a hírügynökség beszámolója alapján ugyancsak elhajított néhány kamugránátot, amikor a produktivitást segítő "beszélgetőtársnak" nevezte az autót. A Reuters szerint az újkeletű verseny első számú oka, hogy az elektromos járművek hardvere kevésbé bonyolult és változékony, mint a belsőégésű motorokkal tervezett autóké, így az autógyártók mindent megtesznek, hogy szoftverkínálatukkal emelkedjenek ki a mezőnyből. Ennek megfelelően a hangasszisztensek is egyre kifinomultabbá válnak, felvonultatva minden létező megoldást a személyre szabott avatároktól a generatív MI-technológiáig.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak