Az ország legnépszerűbb mobil appja egy propaganda-alkalmazás, amelyet nem mellesleg az Alibabánál dobtak össze.

A Kínai Kommunista Párt (KKP) ismét megmutatta, hogy nem véletlenül maradt hatalomban ilyen hosszú időn keresztül. A párt tájékoztatási irodája még januárban tette elérhetővé azt a mobilos alkalmazást, amellyel a hamarosan összeülő pártkongresszus előtt lehet a felhasználóknak ideológiailag megfelelően hangolódni. A történet nem is a rekord mennyiségben regiszrált letöltés miatt érdekes, sokkal inkább azért, hogy milyen tudatosan nyit a technológia felé a vezetés, plusz az ügy ismét rávilágított az elvileg piaci alapon működő cégek és az állampárt szoros kapcsolatára.

Kihagyhatatlan tartalom

A nagyjából Tanulj az erős országért címre lefordítható alkalmazás széles funkcionalitással bír. Kiemelt helyet kapnak benne a regnáló elnök, Hszi Csin-ping bölcs gondolatai, de rövid videók, kormányzati hírek, sőt kvízjáték is szerepel a repertoárban. A vonzó kínálat láttán nincs is nagyon mit csodálkozni azon, hogy az app a letöltési toplisták élére verekedte magát.

Az Apple kínai alkalmazásboltjában például múlt héten minden más appot maga mögé utasított a hazafias tájékoztatási platform, beleértve például a régióban kimagaslóan népszerű WeChat csevegőprogramot is. Becslések szerint a KKP mobilos alkalmazását pár hét alatt összesen 43,7 milliószor töltötték le androidos és Apple-készülékre. Tekintettel arra, hogy az állampárt közel 90 millió taggal rendelkezik, és aktívan szorgalmazza a program használatát, még bőven van tartalék a további növekedésre.

A borítékolható siker mögött természetesen a megfigyelésre és elemzésre egyaránt kiválóan alkalmazható rendszer áll. Az alkalmazás használatához ugyanis név és telefonszám megadása szükséges. Magában a programban pedig gamification alapon lehet pontokat szerezni. Az aktivitással, cikkek olvasásával, kommenteléssel összegyűjthető tanulmányi pontokat a későbbiekben egyébként ajándéktárgyakra is lehet váltani. A hazafias pontgyűjtő verseny kiválóan alkalmas a lelkesedés egyénekre lebontott ellenőrzésében.

Az alkalmazás egyébként egyfajta szuperapp akar lenni, mivel a felhasználók küldhetnek egymásnak a Snapchathez hasonlóan automatikusan eltűnő üzeneteket (persze az állami adatbázisból ezek nem valószínű, hogy eltűnnek), de lehet videokonferenciás hívásokat is bonyolítani, sőt pénzt is küldeni ezen keresztül.

Haladnak a korral

A történet kiválóan megmutatja azt, hogy a technológiát saját érdekében eddig is előszeretettel használó kormányzat milyen jó érzékkel fordul a modern eszközök és csatornák felé, hogy hatalmát konzerválhassa. Persze a világ legtöbb internetezőjével büszkélkedő országban, amely egyben a legnagyobb mobiltelefonos piac is, kézenfekvőnek tűnik ezeket a platformokat a propaganda szolgálatába állítani.

A hagyományokra és tradíciókra egyaránt építő KKP nem éppen sihederkorú pártvezetése egészen meglepő húzásokkal igyekszik a legfiatalabb nemzedéket is bevonni a legfontosabb diskurzusokba. A rapzenétől a Karl Marxról szóló képregényen át a speciális WeChat stickerekig terjed a paletta, de van pártideológiát számon kérő tévés vetélkedő is. Mindebbe kiválóan beleillik a januárban kiadott app, amely úgy tűnik, hogy a legsikeresebb technológiai propagandaeszköz lehet az KKP történetében.

Az Alibaba-szál

Az alkalmazásról egyébként korábban nem lehetett tudni, hogy ki készítette, de sajtóhírekből kiderült, hogy a fejlesztést az Alibaba egyik nem túl sokat reklámozott egysége végezte. Az úgynevezett Y projekteket kapó részleg olyan feladatokat old meg, amelyek külső megrendelésre érkeznek. Értesülések szerint az app karbantartását, továbbfejlesztését és frissítését is a cég munkatársai végzik.

Ez a szál a történetben azért pikáns, mert miközben a nyugati világban egyre nagyobb a bizalmatlanság a kínai vállalatokkal szemben, utóbbiak igyekeznek minden lehetőséget megragadni arra, hogy azt bizonygassák, mennyire nem függnek a KKP-tól. Ilyen felállásban az is hírértékű volt, amikor az Alibabát alapító Jack Máról nemrégiben kiderült, hogy tagja a pártnak. A propagandaszoftver fejlesztése szintén nem erősíti a kínai cégek érveit, miközben néhány hete az Alibaba alelnöke a Huawei elleni, USA-ból induló kampányt kritizálta, különösen alaptalannak nevezve a lejáratási kísérleteket.

Piaci hírek

Az európaiak nincsenek elájulva az autókba költöző mesterséges intelligenciától

Egy felmérés szerint a többség érdekesnek tart bizonyos MI-alapú funkciókat, de sokan kockázatosnak tartják az új technológiát, és extra díjakat sem akarnak fizetni az ilyen szolgáltatásokért.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.