Az NMHH kutatása arra jutott, hogy itthon egyelőre meglehetős távolságtartással viseltetünk a robotpilóták iránt.
Hirdetés
 

Habár sorra érkeznek a hírek a világ számos városában elindított, valós forgalomban és egyre kisebb mértékű emberi közreműködéssel köröző önjáró járművekről, a magyarok többsége idegenkedik a gondolattól, hogy egy ilyen autóba szálljon - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) frissen kiadott tanulmányából. Amúgy valószínűleg sokan nem tudják, hogy az iparág egy magyar szereplőjének köszönhetően hazánkban is folynak tesztek.

Belénk kódolt félelem

A felhasználói szokásokat és attitűdöket monitorozó országos kutatás egyik előzetes eredményeként osztotta meg a nyilvánossággal az NMHH, hogy miként vélekedünk a sofőr nélküli járművekről. Nehéz nem elutasításként értékelni, hogy mindössze a válaszadók negyede használna önvezető autót. A válaszokból kiderült az is, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele – többek között – pont a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

 

 

Ahogy az borítékolható volt, a fiatalabbak lényegesen nyitottabban viszonyulnak a technológiához, mint az idősebb korosztály. Kicsit érdekesebb megállapítás, hogy akinek autója és jogosítványa van, az szintén több érdeklődést mutat, mint azok, akiknek sem kocsijuk, sem vezetői engedélyük sincs. Pedig az önvezető képességgel ellátott, közösségi használatban lévő járműflották pontosan utóbbiakat tudnák mobilisabbá tenni.

Az általánosan tapasztalható bizalmatlanság több szempontból sem meglepetés. Egyrészt az emberekben ösztönszerűen idegenkedést kelt bármi, amiről semmilyen, vagy csak felületes ismerettel rendelkeznek. Másrészt a NMHH korábbi kutatásainál ugyanez a jelenség volt tapasztalható az okostelefonokkal kapcsolatban. A több évvel ezelőtti megkérdezésből például kiderült, hogy a magyarok leginkább olyan okostelefont akarnak használni, ami úgy néz kis és működik, mint a régi, hagyományos mobilok. 

Az egyelőre nagyfokúnak tűnő elutasítást egyébként felerősíthette az a néhány közelmúltban történt eset is, amelyekben az algoritmus tökéletlensége az emberi mulasztással párosulva ütközésekhet, sőt tragédiákhoz vezetett. Az Uber önvezető autójának tavaly tavaszi balesete például körbejárta a hazai mainstream médiát is, így sok olvasónál raktározódhatott el ez a momentum.

Az a baja, hogy okos

Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Paradox módon ezt még azok fele is megemlítette, akiknek nincs is és nem is tervezik megszerezni a jogosítványt.

Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek.

Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.

Azt szeretjük, ami már amúgy is van

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást. Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, teljes egészében egyelőre még nem is működő funkcióját: az önvezető képességet.

Közösség & HR

Japánban is bezárják a kaput a techszektorban

A szigetország kormányzata augusztustól egy sor új szektorban fogja sokkal szigorúbban vizsgálni a külföldi befektetéseket. Az intézkedés bejelentése egybeesik Donald Trump látogatásával.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.