Az NMHH kutatása arra jutott, hogy itthon egyelőre meglehetős távolságtartással viseltetünk a robotpilóták iránt.

Habár sorra érkeznek a hírek a világ számos városában elindított, valós forgalomban és egyre kisebb mértékű emberi közreműködéssel köröző önjáró járművekről, a magyarok többsége idegenkedik a gondolattól, hogy egy ilyen autóba szálljon - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) frissen kiadott tanulmányából. Amúgy valószínűleg sokan nem tudják, hogy az iparág egy magyar szereplőjének köszönhetően hazánkban is folynak tesztek.

Belénk kódolt félelem

A felhasználói szokásokat és attitűdöket monitorozó országos kutatás egyik előzetes eredményeként osztotta meg a nyilvánossággal az NMHH, hogy miként vélekedünk a sofőr nélküli járművekről. Nehéz nem elutasításként értékelni, hogy mindössze a válaszadók negyede használna önvezető autót. A válaszokból kiderült az is, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele – többek között – pont a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

 

 

Ahogy az borítékolható volt, a fiatalabbak lényegesen nyitottabban viszonyulnak a technológiához, mint az idősebb korosztály. Kicsit érdekesebb megállapítás, hogy akinek autója és jogosítványa van, az szintén több érdeklődést mutat, mint azok, akiknek sem kocsijuk, sem vezetői engedélyük sincs. Pedig az önvezető képességgel ellátott, közösségi használatban lévő járműflották pontosan utóbbiakat tudnák mobilisabbá tenni.

Az általánosan tapasztalható bizalmatlanság több szempontból sem meglepetés. Egyrészt az emberekben ösztönszerűen idegenkedést kelt bármi, amiről semmilyen, vagy csak felületes ismerettel rendelkeznek. Másrészt a NMHH korábbi kutatásainál ugyanez a jelenség volt tapasztalható az okostelefonokkal kapcsolatban. A több évvel ezelőtti megkérdezésből például kiderült, hogy a magyarok leginkább olyan okostelefont akarnak használni, ami úgy néz kis és működik, mint a régi, hagyományos mobilok. 

Az egyelőre nagyfokúnak tűnő elutasítást egyébként felerősíthette az a néhány közelmúltban történt eset is, amelyekben az algoritmus tökéletlensége az emberi mulasztással párosulva ütközésekhet, sőt tragédiákhoz vezetett. Az Uber önvezető autójának tavaly tavaszi balesete például körbejárta a hazai mainstream médiát is, így sok olvasónál raktározódhatott el ez a momentum.

Az a baja, hogy okos

Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Paradox módon ezt még azok fele is megemlítette, akiknek nincs is és nem is tervezik megszerezni a jogosítványt.

Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek.

Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.

Azt szeretjük, ami már amúgy is van

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást. Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, teljes egészében egyelőre még nem is működő funkcióját: az önvezető képességet.

Közösség & HR

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.