Az amerikai Ford Motor és a kínai Baidu szerdán egy két évre szóló közös projektet indított az önvezető autók kínai utakon való tesztelésére. Az autonóm járművek fejlesztése körül kialakult globális versengésbe mind a gyártócégek, mind az internetes vállalatok nyakig merülnek, ennek nyomán pedig rendszeresen jelentik be a különféle együttműködéseket. A Ford és a Baidu mostani kooperációja a Pekingben kijelölt útvonalakon való tesztekkel kezdődik még az év vége előtt, később pedig lehetőség szerint más kínai nagyvárosokra is kiterjesztik majd.
A kétéves periódus végére a projekt már a 4-es autonómiaszintű járműveket célozza, és szó van az ehhez tartozó hálózati szolgáltatások, mesterséges intelligenciára épülő alkalmazások és digitális marketingeszközök fejlesztéséről is. (Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig határozott meg szinteket az önvezető autók technológiai kereteivel kapcsolatban, ezek közül a SAE 4-es szint az emberi beavatkozás lehetőségével, de bizonyos körülmények között teljesen autonóm módon közlekedő eszközöket jelöli.)
A Ford, ahol egyébként éppen gyenge eladásokkal küzdenek a kínai piacon, már a második külföldi autógyártó, amelyeik engedélyt szerez a helyi hatóságoktól az önvezető autók közúti tesztelésére. Az első nemzetközi szereplő a német Daimler volt, mely már idén júliusban zöld utat kapott a kínaiaknál az ilyen jellegű kísérletekre.
Eközben Izraelben és Kaliforniában
Eközben az Intel tulajdonában lévő izraeli Mobileye és a Volkswagen azt közölte, hogy egy helyi autóimportőr bevonásával közösen indítja el Izrael első olyan ride-hailing (mobil alapú fuvarközvetítő) szolgltatását, amelyben már önvezető járműveket is alkalmaznak majd. A felek erre a célra egy vegyesvállalatot hoznak létre, ahol a VW elektromos autói a Mobileye önvezető technológiájával kiegészülve a jövő év elején jelennek meg az úton. A Mobility-as-a-Service (szolgáltatott mobilitás) néven hivatkozott üzlet publikus indulását 2022-re tervezik.
A terveket az izraeli kormány is támogatja, és a projekt rendelkezésére bocsátja a szükséges infrastrukturális hátteret, illetve a fejlesztésekhez szükséges forgalmi adatokat. Eközben persze a versenytársak sem pihennek: a Honda például október elején közölte, hogy 2,75 milliárd dollárt fektet a General Motors Cruise nevű, ugyancsak önvezető autókat fejlesztő részlegébe, hogy közösen konstrukcióban hozzanak létre a taxitársaságok flottáiba szánt autonóm járműveket.
Ugyancsak október legvégén derült ki, hogy az Alphabet-Waymo megszerezte a hivatalos engedélyeket Kalifornia államban az olyan tesztekre, amelyek során már nem kell kötelezően egy emberi (biztonsági) sofőrnek is a járművekben tartózkodnia. A Waymo a kijelölt megye területén három tucat ilyen autóval kísérletezhet majd. A dolog jelentőségét mutatja, hogy Kaliforbiában már nagyjából 60 cég jogosult az autonóm járművek közúti tesztelésére, ilyen engedélyt azonban eddig egyedül a Waymo számára adtak ki az illetékes hatóságok – ehhez persze nekik is csak idén április óta van lehetőségük egy törvénymódosítás nyomán.
A Waymónak ettől még szigorú feltételekhez kell tartania magát. A forgalmi adatok folyamatos rögzítése mellett kétoldalú kommmunikációt kell biztosítania a járókelőkkel, egységenként 5 millió dolláros biztosítással kell rendelkeznie, járművei csak közúton és legfeljebb 65 mérföldes (valamivel több mint 100 kilométer per órás) sebességgel haladhatnak, és a helyi közösségeket is kötelezően tájékoztatnia kell a járművek megjelenéséről.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak