A Ford Kínában, a Volkswagen izraelben nyomul, a Waymo pedig közúton teszteli a tényleg sofőr nélkül közlekedő autóit.

Az amerikai Ford Motor és a kínai Baidu szerdán egy két évre szóló közös projektet indított az önvezető autók kínai utakon való tesztelésére. Az autonóm járművek fejlesztése körül kialakult globális versengésbe mind a gyártócégek, mind az internetes vállalatok nyakig merülnek, ennek nyomán pedig rendszeresen jelentik be a különféle együttműködéseket. A Ford és a Baidu mostani kooperációja a Pekingben kijelölt útvonalakon való tesztekkel kezdődik még az év vége előtt, később pedig lehetőség szerint más kínai nagyvárosokra is kiterjesztik majd.

A kétéves periódus végére a projekt már a 4-es autonómiaszintű járműveket célozza, és szó van az ehhez tartozó hálózati szolgáltatások, mesterséges intelligenciára épülő alkalmazások és digitális marketingeszközök fejlesztéséről is. (Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig határozott meg szinteket az önvezető autók technológiai kereteivel kapcsolatban, ezek közül a SAE 4-es szint az emberi beavatkozás lehetőségével, de bizonyos körülmények között teljesen autonóm módon közlekedő eszközöket jelöli.)

A Ford, ahol egyébként éppen gyenge eladásokkal küzdenek a kínai piacon, már a második külföldi autógyártó, amelyeik engedélyt szerez a helyi hatóságoktól az önvezető autók közúti tesztelésére. Az első nemzetközi szereplő a német Daimler volt, mely már idén júliusban zöld utat kapott a kínaiaknál az ilyen jellegű kísérletekre.

Eközben Izraelben és Kaliforniában

Eközben az Intel tulajdonában lévő izraeli Mobileye és a Volkswagen azt közölte, hogy egy helyi autóimportőr bevonásával közösen indítja el Izrael első olyan ride-hailing (mobil alapú fuvarközvetítő) szolgltatását, amelyben már önvezető járműveket is alkalmaznak majd. A felek erre a célra egy vegyesvállalatot hoznak létre, ahol a VW elektromos autói a Mobileye önvezető technológiájával kiegészülve a jövő év elején jelennek meg az úton. A Mobility-as-a-Service (szolgáltatott mobilitás) néven hivatkozott üzlet publikus indulását 2022-re tervezik.

A terveket az izraeli kormány is támogatja, és a projekt rendelkezésére bocsátja a szükséges infrastrukturális hátteret, illetve a fejlesztésekhez szükséges forgalmi adatokat. Eközben persze a versenytársak sem pihennek: a Honda például október elején közölte, hogy 2,75 milliárd dollárt fektet a General Motors Cruise nevű, ugyancsak önvezető autókat fejlesztő részlegébe, hogy közösen konstrukcióban hozzanak létre a taxitársaságok flottáiba szánt autonóm járműveket.

Ugyancsak október legvégén derült ki, hogy az Alphabet-Waymo megszerezte a hivatalos engedélyeket Kalifornia államban az olyan tesztekre, amelyek során már nem kell kötelezően egy emberi (biztonsági) sofőrnek is a járművekben tartózkodnia. A Waymo a kijelölt megye területén három tucat ilyen autóval kísérletezhet majd. A dolog jelentőségét mutatja, hogy Kaliforbiában már nagyjából 60 cég jogosult az autonóm járművek közúti tesztelésére, ilyen engedélyt azonban eddig egyedül a Waymo számára adtak ki az illetékes hatóságok – ehhez persze nekik is csak idén április óta van lehetőségük egy törvénymódosítás nyomán.

A Waymónak ettől még szigorú feltételekhez kell tartania magát. A forgalmi adatok folyamatos rögzítése mellett kétoldalú kommmunikációt kell biztosítania a járókelőkkel, egységenként 5 millió dolláros biztosítással kell rendelkeznie, járművei csak közúton és legfeljebb 65 mérföldes (valamivel több mint 100 kilométer per órás) sebességgel haladhatnak, és a helyi közösségeket is kötelezően tájékoztatnia kell a járművek megjelenéséről.

Konzumer tech

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.