A Lyft neve Európában minden bizonnyal lényegesen kevesebb embernél cseng ismerősen, mivel az autómegosztásra és utasok, sofőrök összehozására fókuszáló vállalkozás az Uberrel ellentétben egyelőre csak az Egyesült Államokban és Kanadában van jelen. Ott viszont kellően erős állásokat épített már ki ahhoz, hogy a további fejlődéshez szükséges erőforrásokat nyílt részvénykibocsátással próbálja megszerezni.
Erősen nyithatnak
A 2013-ban indult vállalkozás a hét elején nyújtotta be a parkettre lépéshez szükséges dokumentumokat a tőzsdefelügyelethez, amiből szokás szerint egy sor érdekes adatot lehetett kibogarászni. Az egyik legfontosabb, hogy - hasonlóan a nagy riválishoz - a Lyft sem volt képes egyelőre megtalálni a profitábilis működéshez szükséges üzleti modellt. A cég termetes pénznyelőként funkcionál: tavaly például a nettó 2,2 milliárd dollárnyi bevétel mellett sikerült 911 millió dollár veszteséget felmutatni.
Ez azonban láthatóan nem rettenti el a potenciális befektetőket. A Lyft a beadvány szerint 30,77 millió részvényt kíván piacra dobni, darabonként 62-68 dollár közötti árfolyamon. Ez a mennyiség és árszint a cég értékét a 21-23 milliárdos sávba lőné be. Ugyanakkor tűzhöz közeli pletykák szerint a papírokat előzetesen már túl is jegyezték, amiből arra lehet következtetni, hogy a megálmodott összegnél is erősebben kezdheti majd meg tőzsdei szereplését a Lyft. (Nem mellesleg a vállalat legutóbbi, tavaly nyári értékelése még "csak" 15,1 milliárdra rúgott.)
Hogy mire ez a nagy felbuzdulás? Valószínűleg arra, hogy a befektetők értékelik a cég eddig elért eredményeit. Például azt, hogy a Lyft alkalmazásával tavaly már 30 millióan utaztak az észak-amerikai kontinensen. A cég mellett szól az is, hogy jobbára teljesen elkerülte azokat a PR-csapdákat, amelyekbe az Uber folyamatosan belerombolt korábbi években mutatott nemtörődöm, agresszív hozzáállásával. A Lyftnél például szigorú feltételeknek kellett már az induláskor is megfelelnie egy sofőrnek ahhoz, hogy a cég felvegye a hálózatába.
Bronzérmes esélyek
A Statista a közelgő IPO kapcsán lajstromba vette a legjelentősebb amerikai tőzsdei belépőket. A techcégekre fókuszáló lista élén a kínai Alibaba, illetve a Facebook áll. Mindkét cégnek sikerült bőven meghaladnia a 100 milliárdos cégértéket a parkettre lépéskor. Őket egy nagy szakadék után a pár éve sikeres tőzsdei belépést produkáló, de azóta nem brillírozó Snap következik a maga 24 milliárdos értékelésével.
You will find more infographics at Statista
Ahogy a grafikonon is látszik, a Lyft a Twitter és a Google közötti szintre lőtte be magát, ami önmagában sem lenne egy rossz produkció. Ha viszont a vártnál jobbra sikerül a belépő, akkor elmondhatják magukról, hogy a világ egyik legjelentősebb IPO-ját hajtották végre a szektorban.
Persze a már régóta globális játékosként számon tartott Uber saját részvénykibocsátása mindezt beárnyékolhatja, hiszen problémák és botrányok ide vagy oda, az Uber lényegesen impresszívebb belépőre készül.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak