Az elsődleges nyilvános kibocsátáskor (IPO) megállapított 17 dolláros árat magasan túlszárnyalta a Snap részvényárfolyama a tegnapi, első tőzsdén töltött napon. A záráskor érvényes 24,48 dolláros árszint 44 százalékos emelkedésnek felel meg. A 2011 szeptemberében indított csevegőszolgáltatás anyacégének értéke így jelenleg nagyjából 28 milliárd körül tanyázik.
Egyelőre a fekete is rózsaszínnek látszik
Nagyon úgy tűnik, hogy egyáltalán nem izgatta a befektetőket az az aprócska tény, hogy a nevét Snapchatből tavaly Snapre redukáló internetes vállalat még sosem volt képes nyereséget felmutatni. Az sem, hogy a legutóbbi információk szerint a felhasználói tábor bővülésének üteme is alaposan alábbhagyott. Sőt még az sem bizonytalanította el az értékpapírért tülekedőket, hogy a cég lényegesen kevesebb pénzt lát egy felhasználójából, mint ahol az azóta nagyon sokat szenvedő Twitter tartott a 2013-as tőzsdére lépésekor, a Facebookról már nem is beszélve.
A Snap által első körben begyűjtött 3,4 milliárd dollárnyi tőke az Egyesült Államok történetének harmadik legnagyobb IPO-jának minősül a technológiai szektor képviselői között. Annak idején ennél kevesebbet szedett össze például a Twitter és a Google is, többet pedig csak két nagyágyú, a Facebook (16 milliárd) és a kínai Alibaba (22 milliárd) tudott bevonzani. A 44 százalékos első napi emelkedés szintén ritka a milliárd dolláros cégek között. Utoljára ennél jobbat a már emlegetett Twitter tudott elérni.
Kritikus napok jönnek
A kezdeti eredmények természetesen másodlagosak, és igazából kevés relevanciával bírnak a hosszabb távú eredményességgel kapcsolatban. Hiába szárnyalt például a Twitter annak idején, jelenleg a kibocsátási árfolyam 40 százalékán szomorkodik a részvényárfolyam. Ezzel ellentétben a Facebook papírja a parkettre lépést követően rövid időn belül értékük felére estek, ám azóta az árfolyamgörbe szinte szétszakította a grafikonokat. Ha valaki 2012-ben 100 dollárt invesztált Mark Zuckerberg cégébe, az most 360-ért adhatna túl befektetésén.
A Facebook (kék) és a Twitter (piros) részvényeinek teljesítménye
(Forrás: Google Finance)
Az amerikai tőzsde láthatóan ki volt éhezve egy új, nagy reményeket hordozó technológiai vállalat érkezésére. Egy szemléletes összehasonlítás: a dotkomlufi kipukkanása előtt, 1999-ben az amerikai technológiai szektor 371 képviselője lépett tőzsdére; tavaly ugyanez a szám mindössze 20 volt.
A Snap következő hónapokban nyújtott teljesítménye ezért alapvetően befolyásolhatja majd a trendeket. Ha nem zuhan a mélybe az árfolyam, az valószínűleg a többi unikornisnak, azaz több mint egymilliárd dollárra értékelt egykori startupnak is meghozhatja a kedvét a nyílvános kibocsátásra. Sőt lehet, hogy már most készülőben vannak az IPO-hoz szükséges brossúrák az Uber, a Spotify, az Airbnb, vagy éppen a Dropbox főhadiszállásán.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak