Bejöttek a korábbi, optimista várakozások: a távol-keleti e-kereskedelmi óriás hatalmas sikerrel vette a New York-i parkettre lépés első fázisát. A tegnap lezajlott elsődleges részvénykibocsátás (IPO) során 68 dolláros áron kelt el a felkínált 320 millió darab értékpapír. Ez azt jelenti, hogy az Alibaba 21,8 milliárd dolláros IPO-ja a valaha volt harmadik legnagyobb ilyen akció, ami alig szerényebb, mint a két (szintén kínai) bank által elért 22 és 22,1 milliárdos csúcs.
Van még benne lendület
A mintegy másfél évtizedes múlttal rendelkező, egy egyszobás lakásból elindított vállalkozás értéke ezzel a májusi 100-120 milliárd dollárról egy csapásra 168 milliárdra emelkedett. Ráadásul a felajánlott mennyiséget bőven túljegyezték az ajánlattevők. Információk szerint 35-40 közé tehető csak azon befektetői csoportok száma, amelyek legalább 1 milliárd dollárért szerettek volna vásárolni. Ennek megfelelően szinte borítékolható, hogy az első nyilvános kereskedési napon, azaz ma várhatóan tovább fog emelkedni az árfolyam.
A mostani cégértékeléssel egyébként az Amazon rögtön a 23. legnagyobb cég lett az amerikai tőzsdén jegyzett vállalatok között. Nem mellesleg beelőzte két legnagyobb amerikai riválisát is: az Amazon piaci kapitalizációja jelenleg 150 milliárd, míg az eBay mindössze 65 milliárdot ér.
Nem járt rosszul a céget alapító és irányító Jack Ma sem. Az eladásokból a rá eső rész 867 millióval hízlalja a bankszámláját, de ami még ennél is lényegesebb, hogy a nyitó árfolyammal számolva a megmaradó részesedésének köszönhetően személyes vagyona eléri a 14 milliárd dollárt. Ez ugyan még a felét sem teszi ki az Amazont vezető Jeff Bezos 30 milliárd dollárra becsült vagyonának, de már mindenképpen egy ligába került vele.
Ismeretlenül az élre
A New York-i tőzsdére lépés annak ellenére volt elsöprő, hogy az USA-ban alig ismert a cégcsoport neve. Egy friss felmérés szerint az amerikaiak 88 százaléka nem is hallott az Alibabáról. Bár a tengerentúlon (és Európában) kevésbé cseng ismerősen a név, az alig 15 éves vállalkozás mára a világ legnagyobb online kereskedelmi tényezőjévé vált.
Csak hogy érzékeljük a nagyságrendet: a tavalyi 5,6 milliárdos forgalom mellett 1,4 milliárdnyi adózott eredményt produkált a cég. Ehhez 231 millió vásárló társult, akik összesen közel 250 milliárd dollárnyi árut rendeltek az Alibaba különböző oldalain. Mindeközben az eBay és az Amazon összesen nem tudott 200 milliárd dollár értékben forgalmazni. És ha ez még nem lenne elég, az Alibaba profitrátája 40 százalékos, míg az amerikai vetélytársak valahol 15 százalék körül teljesítenek.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak