A 140 karakteres üzenetekből sok milliárd dolláros vállalkozássá hízó Twitter tegnap jelentette be, hogy 70 millió darab részvénnyel, 26 dolláros induló áron lép a New York-i tőzsdére. Elemzők előzetesen úgy látták, az óvatosnak tűnő árazással vélhetően a Facebook tavalyi vesszőfutását akarták elkerülni. A közösségi óriás ugyanis túl magasra tette a lécet, és az indulást követően több hónapig mélyen a kezdő érték alatt kereskedtek a papírokkal. A magyar idő szerint ma délután - érdekes módon a Facebookhoz hasonlóan némi késéssel - indult kereskedés első kötései azt mutatják, hogy valóban alacsonyra lett téve a léc, hiszen az első üzletek 45 dollár feletti magasságban realizálódtak.
Erős nyitás
A Twitter tőzsdére lépése a kibocsátott részvények számát és árát nézve összesen 1,82 milliárd dolláros akciót jelentenek, ami alig marad el a Google egykori, 1,9 milliárdos debütálásától. Igaz, 2004-ben nem is ugyanannyit ért a megközelítőleg azonos összeg. A mikrobogszolgáltató piaci kapitalizációja az induláskori pakett alapján 14,2 milliárd dolláros, ám a tőzsdei kereskedésbe be nem vont részvényekkel együtt ez eléri a 18,1 milliárdot is.
Nyilván hosszú távon fog kiderülni, mennyire áll összhangban a piaci várakozás és az üzleti realitás. A tőzsdére lépés nagyságrendje alapján a Twittert több mint 12-szer annyira értékelték, mint amennyi az idénre várt éves forgalma. Ez egyébként nagyjából megfelel a hasonlóan gyorsan növekedő internetes vállalkozások tőzsdei indulásával: a Facebook 11,6-os szorzóval, a LinkedIn pedig 12,2-vel indult. Ami viszont megkülönbözteti a Twittert a két korábban parkettre lépő közösségi oldaltól, az az aktuális nyereségtermelő képesség, pontosabban annak hiánya.
Pénz beszél
A mikroblogszolgáltató ugyanis az elmúlt években nagyon erőteljesen, gyakorlatilag évente bőven duplázva tudta növelni árbevételét, ám egyelőre ez nem jár együtt a nyereség megjelenésével. A szeptemberben zárt legutóbbi üzleti negyedévben például 64,6 milliós mínuszban állt ez a mutató, ami ráadásul lényegesen rosszabb is, mint az egy évvel korábbi, 21,6 milliós veszteség. A jelenleg bő 230 millió havonta aktív felhasználóval büszkélkedő oldal ráadásul már nem tudja olyan lendülettel bővíteni a twitterezők körét, mint tette azt korábban. A szintén a szeptemberi adatok alapján ugyanis a Twitter már "csak" közel 40 százalékkal bővítette felhasználói számát egy év alatt, miközben 2011-ről 2012-re ez az ütem még 65 százalékos volt.
A Twitternek tehát okosan kell gazdálkodnia a most ölébe hulló pénzzel, és például azt kihasználva, hogy rendkívül magas a szolgáltatását mobil eszközökről elérő felhasználók aránya, gyorsan nem csak hatalmas forgalmú, de nyereséges üzletté kell avanzsálnia. Ez egyébként nem lehetetlen feladat, hiszen a Facebook pontosan ilyen kihívásoknak tudott egyelőre kiválóan megfelelni az elmúlt másfél év során.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak