Újabb rekordokat döntött a lassan pénzpumpává változó közösségi óriás. A jó negyedéves eredmények mellett viszont problémásnak tűnik a tizenévesek megtartása.

Idei harmadik negyedévéről közölt adatokat a Facebook. A számok alapján minden a tervek szerint halad a Zuckerberg-birodalomban: a bevételek és a felhasználók száma is emelkedett, miközben egyre nagyobb szerep jut a mobil platformnak.

Nyereségvágyból elkövetett forgalomnövekedés

A magyar idő szerint tegnap éjjel nyilvánosságra hozott Q3-as üzleti gyorsjelentésben 2 milliárd dolláros forgalom szerepel, ami lényegesen jobb, mint az egy évvel ezelőtt összeszorgoskodott szűk 1,3 milliárd. Tovább folytatódott a mobilos bevételek arányának növekedése, ami jó előjel lehet az elkövetkező negyedévekre is. A szeptember végén zárt időszakban már a teljes forgalom közel fele származott az érintőképernyős platformról. Ráadásul a tavaly tavaszi tőzsdére menetellel egy időben veszteségbe forduló közösségi hálózat immár masszívan nyereséges. Míg 2012 hasonló periódusában 54 milliós mínuszt mutatott a nettó eredmény, addig ugyanez idén már 425 milliós pluszban zárt. Magyarul a Facebook bevételeinek nagyjából bő ötödét tiszta nyereségként tudja zsebre vágni. Ez olyasmi, amit a New York-i parkettre lépés óta eddig még nem tudott elérni.

A pénzügyi adatok mellett a közösségi oldal esetében legalább olyan fontos a felhasználói szám változása, illetve a facebookozók aktivitása. A legtöbb fejlett országban az internetező lakosság több mint 90 százalékát elérő Facebook esetében már nem életszerű vaskos növekedést várni ezen a téren. Ennek fényében különösen hízelgő a cég által közölt adat, miszerint a szeptemberi periódusban 1 milliárd 189 millió felhasználó használta legalább egyszer az oldalt. Ez a szám közel 20 százalékkal több, mint az egy évvel ezelőtt mért adat. A naponta aktív felhasználók esetében még jobb arányt sikerült felmutatni. A most regisztrált 728 milliós tömeg 25 százalékkal nagyobb, mint a 2012-es 584 milliós bázis. Érdemes megemlíteni a mobilról facebookozók arányát is. Jelenleg napi szinten több mint 500 millióan érik el a közösségi oldalt mobil eszközökről, azaz a teljes napi felhasználói aktivitás kétharmada mobilról (is) zajlik.

Havonta visszatérő Facebook-felhasználók száma (millió fő)

Érdekes megnézni azt is, felhasználónként hány dollárt tud keresni a Facebook, különösen régiós bontásban. A mostani eredmények alapján egy júzerre átlagosan 1,79 dollár forgalom esik, ám ez az érték óriási különbségeket mutat a világ különböző területein. Természetesen Észak-Amerikában "termel" a legtöbbet egy facebookozó: itt felhasználónként 4,85 dollár keletkezett egyetlen negyedév alatt. Európában ugyanez az érték 1,96 dollár, Ázsiában pedig mindössze 81 cent lett. A világ többi részéből még az ázsiainál is kevesebb, alig 67 cent származott átlagosan egy felhasználóra vetítve. Ez azért jelenthet problémát a vállalatnak, mert a legjobban termő régiókban már tetőzött a penetráció, így új felhasználókra leginkább a fejlődő területekről számíthat az oldal, ők viszont lényegesen rosszabbul "értékesíthetők", mint amerikai vagy éppen európai társaik.

Apád-anyád ide (ne) jöjjön!

A másik gond a fiatalok elfordulása lehet. A sajtóban gyakran felbukkanó vélekedés szerint a Twitter, a WhatsApp vagy éppen a Google+ is vonzóbb a tizenévesek számára, mivel ezeken a csatornákon általában nincsenek jelen szüleik, rokonaik, és így szabadabban tudnak megnyilvánulni. Ezidáig a Facebook és maga az alapító Mark zuckerberg is tagadta ennek a problémának a létezését, ám a tegnapi bejelentésen megtört a jég. A cég eredményeit kommentáló David Ebersman pénzügyi vezető elismerte, hogy a tizenévesek csoportjában az elmúlt negyedév alatt megfigyelhető volt a napi aktivitás csökkenése. Nem véletlen tehát, hogy a közösségi oldal épp most október közepén jelentette be, hogy lazít eddigi politikáján, és a 13-17 év közötti felhasználók számára feloldja az eddig életben lévő korlátozásokat. A 18 év alatti Facebook felhasználók eddig csak ismerőseiknek illetve azok ismerőseinek tudták eljuttatni posztjaikat, ami alaposan leszűkítette a publikáció lehetséges elérési körét. A változtatással a Facebook nyilvánvalóan megpróbál a tinédzserek kedvében járni, bár ha az alapvető probléma tényleg az, hogy "az anyám is fent van", akkor ezen ez sem fog sokat segíteni.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.