A Snap meglehetősen régóta szenved és a cég láthatóan nehezen találja a kitörési lehetőségeket. A bő két évvel ezelőtt tőzsdére menő vállalkozás folyamatosan veszteséget termel, miközben a legfontosabb termék, a Snapchat tábora elkezdett apadni. A problémák súlyát jól mutatta, hogy tavaly óta gyakorlatilag forgószínpaddá vált a felső vezetés. Ilyen előzmények mellett viszont már annyira nem is lehet azon csodálkozni, hogy a befektetők néhány pozitív fejleményre is képesek voltak eksztatikusan reagálni.
Nőttek dolgok, de még fontosabb, hogy van, ami nem csökkent
A közösségi alkalmazásokra építő vállalkozásoknál a részvényesek még a főbb pénzügyi mutatóknál is jobban figyelnek a felhasználói tábor alakulására. Ebből a szempontból óriási eredménynek számít, hogy három negyedév folyamatos csökkenését követően a Snapchat felhasználói száma változatlan maradt.
A friss negyedéves jelentés szerint jelenleg naponta 186 millióan használják a képküldő hálózatot, ami ugyanannyi, mint három hónappal ezelőtt, ám 1 millióval kevesebb, mint 2017 utolsó negyedévében. Elemzők előzetesen egyébként valamivel 185 millió alatt várták a napi aktív júzerek számát. A pénzügyi vezetői posztot az előd hirtelen távozása miatt ideiglenesen ellátó Lara Sweet azt is elmondta, hogy az idei első negyedévben sem valószínű a tábor zsugorodása. A cég azonban 2019-re vonatkozó konkrét felhasználói célszámokkal nem állt elő.
Ami a szikár pénzügyi mutatókat illeti, ott tagadhatatlan pozitív fejlemények vannak. A negyedéves forgalom 36 százalékot nőve megközelítette a 390 millió dolárt, ami alaposan felülmúlta a Wall Street konszenzusos 377,5 milliós becslését. Az egy felhasználóra jutó bevétel is átlépte a 2 dollárt, miközben egy évvel korábban még 1,5 dollárt tudott felmutatni a cég. (Persze ez még mindig fényévekre van a rivális Facebook pénznyomdájától, ahol már több mint 7,3 dollárt "préselnek ki" negyedévente egy felhasználóból.)
A Snap ugyan továbbra is veszteséges, de enyhűlni látszanak a mínuszok. A tavalyi utolsó periódusban már csak 192 millió dollár volt a nettó bukás, miközben 2017-ben 350 milliót sikerült eltapsolni. Az alapító-cégvezető Evan Spiegel meg is jegyezte, hogy a költségek szinten tartásával nagy lépést tettek a profitabilitás felé. A hírek szerint utóbbit 2019 végére tűzte ki belső célként Spiegel.
Kevéssel is beérik
Az elmúlt időszakok sorozatos negatív híreinek hatására a vállalat papírjai úgy estek, mintha csak egy feneketlen kút lenne a tűzsde. Így kicsit érthető, hogy a befektetők a tűrhető negyedéves jelentést követően megfordították a trendet. A részvények rövid időn belül 25 százalékos drágulást könyvelhettek el. Az így elért 8,8 dolláros árszinttet azért érdemes helyén kezelni, hiszen egy évvel ezelőtt még 20 dollár közelében volt a papír. Igaz, az évet 6 dollár alatt kezdte a Snap, tehát idén egyelőre kiváló befektetésnek bizonyult a részvény.
A további emelkedéshez viszont a stagnálást pozitív lendületre kellene váltani. Ehhez egy szükséges eszköz lehet a Snapchat androidos változatának folyamatban lévő újrakiadása, mivel a kétséges sikerű dizájnváltáson átesett app első Android-változata sok hibával jelent meg. A vezetés abban is bízik, hogy a jobban személyre szabott Discover oldalak elnyerik a felhasználók mellett a hirdető partnerek tetszését is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak