Nagyon rázós, botrányok egész sorával szegélyezett éven van túl a közösségi óriás. Mindez azonban az üzleti eredményein nem látszik.
Hirdetés
 

2018 elején mással sem volt tele a sajtó, mint a Cambridge Analytica-botránnyal és annak különböző utóhatásaival. Ezt követően sem csendesedett az élet a Facebooknál és futószalagon érkeztek az újabb ügyek és adatkezelési furcsaságok. Egy ilyen PR-viharból nem sok cég tud üzletileg sértetlenül kikecmeregni, de úgy tűnik, Mark Zuckerberg birodalma a szabályt erősítő kivételek közé tartozik.

Sok, több, Facebook

Hogy rögtön a legfontosabb megállapítással kezdjünk: mind a bevételek, mind a nettó profit várakozáson felül alakulva nőtt az elmúlt évben. A most kiadott utolsó negyedéves pénzügyi jelentés alapján a Facebook 2018-ban 55,8 milliárd dollár forgalmat bonyolított, amiből a nap végén 22,1 milliárd maradt a kasszában. Az árbevétel 37, a nettó nyereség pedig 23 százalékkal haladta meg a tavalyelőtti szinteket.

A közösségi hálózatok királyánál persze nem csak a fenti mutatók érdekesek. A felhasználói tábor mérete, annak aktivitása legalább annyira érdekli a befektetőket. Ebből a szempontból sem lehet ok panaszra: csak a Facebookkal számolva a napi aktív felhasználók száma átlépte a 1,5 milliárdot (tavaly ilyenkor 1,4-et mértek). A havonta legalább egyszer facebookozók pedig több mint 2,3 milliárdan vannak, ami nagyjából 200 millióval több, mint egy évvel korábban. A Facebook teljes portfóliója, azaz a közösségi hálózat mellett például az Instagram és a WhatsApp üzenetküldő pedig összességében már 2,7 milliárd emberhez jut el havi szinten. Ez utóbbi mutató egyetlen negyedév alatt tudott 100 millió fővel nőni.
 

A Facebook bevételeinek negyedéves alakulása (millió USD)


A pénzt természetesen a hirdetések hozzák, az egyéb szolgáltatásokból származó forgalom elenyésző. Ugyan a reklámokért fizetett átlagos ár egy hajszállal (2%) csökkent, ám bőven kárpótolta magát a cég azzal, hogy sokkal több hirdetést tudott elhelyezni a felületein. Itt elsősorban az Instagramot érdemes megemlíteni, ahol a korábbi évek óvatosságát követően szélesre tárták a kaput a hirdetők előtt.

Nem minden csupa derű

Azért ha nagyon akarunk, tudunk találni negatív kicsengésű elemeket is a Facebook jelentésében. Például az utolsó negyedévben elért 16,9 milliárdos forgalom ugyan 30 százalékkal felülmúlja az egy évvel korábbi teljesítményt, de ilyen lassú növekedési ütemre még nem volt példa a társaság nagyjából hatéves tőzsdei történetében.

Másik intő jel, hogy ugyan a nettó profit jól alakult, de ez elsősorban az időszak során bekövetkezett amerikai adóváltozásoknak köszönhető. Az üzemi eredményszint ugyanis romlik. Az utolsó negyedévben ez az egy évvel korábbi 57 százlékról 40-re csökkent. Az egész évet tekintve pedig 50-ről 45-re zsugorodott a mutató, azaz a költségek lényegesen jobban nőttek, mint a bevételek.

Az sem egyértelműen pozitív adalék, hogy a számok nyilvánosságra hozatalát követően a cég papírjai sokat, kábé 11 százalékot erősödtek, mivel a részvények még így is nagyjából 25 százalékkal érnek kevesebbet a tavaly nyáron regisztrált rekord árfolyamnál.

Végezetül az idei kilátások sem feltétlenül jók, bár az is igaz, hogy ilyen hatalmas vállalatméret esetében már egyszerűen képtelenség tartani a korábbi évek lendületét. A társaság vezetői 2019-ben a bevételek egyre lassuló növekedésére számítanak, miközben a költségek várhatóan továbbra is meredeken emelkednek majd.

Közösség & HR

Egymásra licitálva mutatnak önmérsékletet a hazai távközlési szolgáltatók

Alig egy-két óra eltéréssel a hazai távközlési piac mindhárom jelentős szereplője arról adott ki sajtóközleményt, hogy díjtételeiben nem érvényesíti az inflációt.
 
A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.