Nagyon rázós, botrányok egész sorával szegélyezett éven van túl a közösségi óriás. Mindez azonban az üzleti eredményein nem látszik.

2018 elején mással sem volt tele a sajtó, mint a Cambridge Analytica-botránnyal és annak különböző utóhatásaival. Ezt követően sem csendesedett az élet a Facebooknál és futószalagon érkeztek az újabb ügyek és adatkezelési furcsaságok. Egy ilyen PR-viharból nem sok cég tud üzletileg sértetlenül kikecmeregni, de úgy tűnik, Mark Zuckerberg birodalma a szabályt erősítő kivételek közé tartozik.

Sok, több, Facebook

Hogy rögtön a legfontosabb megállapítással kezdjünk: mind a bevételek, mind a nettó profit várakozáson felül alakulva nőtt az elmúlt évben. A most kiadott utolsó negyedéves pénzügyi jelentés alapján a Facebook 2018-ban 55,8 milliárd dollár forgalmat bonyolított, amiből a nap végén 22,1 milliárd maradt a kasszában. Az árbevétel 37, a nettó nyereség pedig 23 százalékkal haladta meg a tavalyelőtti szinteket.

A közösségi hálózatok királyánál persze nem csak a fenti mutatók érdekesek. A felhasználói tábor mérete, annak aktivitása legalább annyira érdekli a befektetőket. Ebből a szempontból sem lehet ok panaszra: csak a Facebookkal számolva a napi aktív felhasználók száma átlépte a 1,5 milliárdot (tavaly ilyenkor 1,4-et mértek). A havonta legalább egyszer facebookozók pedig több mint 2,3 milliárdan vannak, ami nagyjából 200 millióval több, mint egy évvel korábban. A Facebook teljes portfóliója, azaz a közösségi hálózat mellett például az Instagram és a WhatsApp üzenetküldő pedig összességében már 2,7 milliárd emberhez jut el havi szinten. Ez utóbbi mutató egyetlen negyedév alatt tudott 100 millió fővel nőni.
 

A Facebook bevételeinek negyedéves alakulása (millió USD)


A pénzt természetesen a hirdetések hozzák, az egyéb szolgáltatásokból származó forgalom elenyésző. Ugyan a reklámokért fizetett átlagos ár egy hajszállal (2%) csökkent, ám bőven kárpótolta magát a cég azzal, hogy sokkal több hirdetést tudott elhelyezni a felületein. Itt elsősorban az Instagramot érdemes megemlíteni, ahol a korábbi évek óvatosságát követően szélesre tárták a kaput a hirdetők előtt.

Nem minden csupa derű

Azért ha nagyon akarunk, tudunk találni negatív kicsengésű elemeket is a Facebook jelentésében. Például az utolsó negyedévben elért 16,9 milliárdos forgalom ugyan 30 százalékkal felülmúlja az egy évvel korábbi teljesítményt, de ilyen lassú növekedési ütemre még nem volt példa a társaság nagyjából hatéves tőzsdei történetében.

Másik intő jel, hogy ugyan a nettó profit jól alakult, de ez elsősorban az időszak során bekövetkezett amerikai adóváltozásoknak köszönhető. Az üzemi eredményszint ugyanis romlik. Az utolsó negyedévben ez az egy évvel korábbi 57 százlékról 40-re csökkent. Az egész évet tekintve pedig 50-ről 45-re zsugorodott a mutató, azaz a költségek lényegesen jobban nőttek, mint a bevételek.

Az sem egyértelműen pozitív adalék, hogy a számok nyilvánosságra hozatalát követően a cég papírjai sokat, kábé 11 százalékot erősödtek, mivel a részvények még így is nagyjából 25 százalékkal érnek kevesebbet a tavaly nyáron regisztrált rekord árfolyamnál.

Végezetül az idei kilátások sem feltétlenül jók, bár az is igaz, hogy ilyen hatalmas vállalatméret esetében már egyszerűen képtelenség tartani a korábbi évek lendületét. A társaság vezetői 2019-ben a bevételek egyre lassuló növekedésére számítanak, miközben a költségek várhatóan továbbra is meredeken emelkednek majd.

Közösség & HR

Szájkosarat raknának a britek a közösségi óriásokra

Hétfőn kemény jelentést tett az asztalra az Egyesült Királyság illetékes bizottsága. A Facebook-alapítót személyesen is felelőssé teszik amiatt, hogy az álhíreknek, a manipulációnak nincs megfelelő gátja, miközben a felhasználói adatokat nem védik megfelelően.
 
Két út közül választhatnak a magánfelhőben gondolkodó vállalatok. Vagy saját maguk alakítják ki a platformot, vagy bérelik azt egy szolgáltatótól. A nagy kérdés: hogyan lehet dönteni a két módszer között?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.