Nem volt könnyű napja kedden Mark Zuckerbergnek, az amerikai Kongresszus előtt kellett ugyanis számot adnia arról, mi a helyzet a Facebook adatvédelmi politikája területén. Az USA törvényhozó testülete azért vallatta a közösségi hálózat alapítóját, mert meg akarta tudni, szükség van-e a vállalat, pontosabban az általa nyújtott szolgáltatás állami szabályozására.
Mint korábban kiderült, szinte az összes felhasználó adatához hozzáférhettek illetéktelenül. A botrány fő okozója az amerikai elnökválasztást Donald Trump oldaláról segítő, az internetezői szokásokat alaposan kielemző és így targetáló Cambridge Analytica. Emiatt már korábban elismerte felelősségét Zuckerberg, aki bűnbánatot gyakorolni érkezett a meghallgatásra.
A szégyen útja
Végigjárja a Kongresszust a Facebook CEO-ja, tegnap ugyanis az amerikai szenátusi bírói bizottság és a kereskedelmi bizottság előtt kellett számot adnia a történtekről, a mai napon pedig az energiaügyi és kereskedelmi bizottság faggatja. Zuckerberg eddig bocsánatkérően nyilatkozott.
„Mindig is az emberek összekapcsolásának közösségi küldetése, a közösség építése és a világ közelebb hozása volt számomra a legfontosabb. A hirdetők és a fejlesztők sosem kapnak ennél nagyobb prioritást, amíg én irányítom a Facebookot” – nyilatkozta az alapító.
Meghallgatása során újra elismerte a vállalat hibáit, és azt közölte a meghallgatást lefolytató szenátorokkal, hogy a közösségi hálózat „nagy filozófiai változáson megy keresztül”. Eddig a Facebook szabályozása reaktív volt, vagyis a felhasználói panaszok kivizsgálásán alapult, lehetővé téve nem kívánt tartalmak, mint a gyűlöletbeszéd vagy a hamis hírek, (korlátozott) terjedését. Ennek, nyilatkozta Zuckerberg, változnia kell.
Szó esett a vállalat hirdetési gyakorlatáról is, melynek során arra voltak kíváncsiak a szenátorok, milyen formában juthatnak hozzá a hirdetők a felhasználói adatokhoz. „A hirdetők közlik velünk, kiket akarnak elérni, mi pedig ezt biztosítjuk számukra. De nem adunk el adatokat a reklámozni akarók számára” – állította a Facebook feje.
Jöhet az állami szabályozás
Nem meglepő módon nagyon érdekelte az amerikai honatyákat, milyen álláspontot képvisel Zuckerberg egy, az állam irányából érkező beavatkozás tekintetében. Azután is érdeklődtek, hogy támogatná-e az opt-in feliratkozás bevezetését, vagyis azt a regisztrációs gyakorlatot, amikor egy szolgáltatás (például hírlevél) igénybevétele nem automatikusan, hanem aktív felhasználói hozzájárulás esetén történhet meg. Ezzel az európai GDPR-hez hasonló szabályozás valósulhatna meg a közösségi hálózaton.
Zuckerberg egyáltalán nem volt elutasító válaszában, sőt, elviekben bele is egyezett a szenátorok előtt. Hangsúlyozta ugyanakkor, a szabályozást részletekbe menően ki kell dolgozni, hogy mindenki elvárásaihoz igazodjon. Ahogy a felhasználói belegyező nyilatkozatokat is egyszerűsíteni kell, mert azokat a regisztráltak többsége nem képes megfelelően értelmezni (azaz elsősorban a Facebook jogi érdekeit védik).
Szüksége van Zuckerbergnek arra, hogy kikönyörögje Washington bocsánatát, állítják politikai és PR-szakértők egybehangzóan. Meg kell tudnia győznie a törvényhozást arról, hogy közösségi hálózata a továbbiakban tiszteletben tartja felhasználói magánszféráját és megvédi adatait, mivel az esetet várhatóan precedensként fogják felhasználni.
A politikai vezetés kegyeinek elnyerése érdekében a Facebook már változtatott hirdetési és adatkezelési szabályzatán. Például felhagyott a külső adatbányászokkal való együttműködéssel, mint amilyen az Acxiom és az Experian, emellett korlátozta a külső fejlesztőkkel megosztott információ mennyiségét. A vállalat ezentúl minden olyan appot manuálisan bírál el, ami a felhasználók információihoz – bejelentkezések, like-ok, fényképek, posztok, videók stb. – akar hozzáférni. A fejlesztők pedig többé nem kérhetnek el néhány személyes információt: a vallási hovatartozás, politikai nézet, párkapcsolati állapot, végzettség és munkatapasztalat a jövőben rejtett marad számukra.
Magyar szál
A tegnapi meghallgatásnak volt egy rövid, ránk vonatkozó részlete is, amit az eset amerikai szemszögéből nézve érhető módon részletesebben nem fejtett ki Zuckerberg. A Facebook CEO-ja elárulta, hogy nagy fejlődésen ment át az elmúlt két évben a cég által fejlesztett mesterséges intelligencia, melyet a vállalat aktívan alkalmaz már egy ideje a szolgáltatás élményének javítása érdekében.
Többek között a hamis felhasználói fiókok szűrésére is igénybe veszi az MI lehetőségeit. Ezek kigyomlálásával a közösségi hálózat üzemeltetője megnehezíti az egyes országok választásába történő beavatkozási kísérleteket. A BBC beszámolója szerint számos ország esetében alkalmazták már ezt az automatizált szűrési megoldást, például a magyar választások előtt is számos felhasználói fiókot iktattak ki a rendszerből. Hasonlóan tettek egyébként a mexikói, a brazil és a pakisztáni voksolásokat megelőzően is.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak