Felbomló együttműködések, nyilatkozó Tim Cook és néhány további utózönge.

Tíz napja írtuk, hogy vitatható módon szereztek meg elképesztő sok facebookos profiladatot a Donald Trump amerikai elnök (pontosabban akkor még csak jelölt) kampányában is résztvevő adatelemzők. Alig két nappal később a befektetői bizalom csökkenése máris dollártízmilliárdokban volt mérhető.

Öt nappal a Cambridge Analytica-botrány kirobbanása után megszólalt a Facebook vezérigazgatója, de megnyugtatnia nem mindenkit sikerült. A Mozilla például bejelentette, hogy felhagy a közöségi hálózaton való reklámozással az adatszivárgási botrány miatt. Az alapítvány közben előállt egy kiegészítővel a böngészőjéhez, ami korlátozza a közösségi oldal adatgyűjtését.

Nehéz feladat helyreállítani a bizalmat

Itt tartunk tehát most, és még korántsem ért véget a történet. Szerdán ugyanis a Facebook bejelentette, hogy számos nagy adatkereskedővel (data broker), akik a hirdetőket segítik a közösségi hálózatba regisztráltak pontos elérésében (targetálás), lezárná kapcsolatát. Összesen kilenc ilyen céggel áll együttműködésben, az ő üzletmenetüket érintheti hátrányosan a várható lépés.

Éveken keresztül biztosított lehetőséget Mark Zuckerberg cége a hirdetőknek arra, hogy az olyan vállalatok, mint az Acxiom Corp vagy az Experian PLC által gyűjtött adatokra alapozva célozzák reklámjaikat. A számos hirdető – autógyártók, luxusmárkák tulajdonosai stb. – által kedvelt eszköz azoknak jött igazán jól, akik nem állnak közvetlen kapcsolatban a fogyasztókkal és emiatt keveset tudnak arról, kik is a vásárlóik tulajdonképpen.

Számukra válik ismét nehezebbé klienseik elérése a tegnap bejelentett döntés következtében. Az is kérdés, hogy ez mennyiben befolyásolja majd a közösségi hálózat bevételeinek alakulását, hiszen jó pár hirdető dönthet úgy, hogy a megváltozott feltételek mellett már nem kíván élni a lehetőséggel.

Zuckerberg cége mindazonáltal elkötelezettnek tűnik. A fenti bejelentés mellett ugyanis közvetlenül is kedveztek felhasználóiknak: egyszerűbbé tették a személyes adatok feletti beállításokat. Korábban 20 (húsz!) külön oldalon lehetett szabályozni azt, ki és hogyan férhet hozzá a megosztott információkhoz.

Nincs más hátra, meg kell inni a fekete levest

Hiába a gyors tűzoltás, még nem látszik a hatása. A március 16-i záróárhoz képest a vállalat részvényeinek értéke még mindig 17 százalékos mínuszban vannak, igaz, a tegnapi nap során némi emelkedést mutattak.

Ütések érik a Facebookot a többi techcégtől is. Tim Cook, az Apple jelenlegi vezetője például azért bírálta Zuckerbergéket, mert nem alkalmaztak elég szigorú alkalmazás-felülvizsgálati módszereket a szolgáltatásukat elérő külső fejlesztésekkel szemben. Cook megragadta az MSNBC interjú kínálta lehetőségét, hogy cége App Store-ját az egekbe dicsérje. Állítása szerint az Apple-nél hasonló sosem történhetne meg, mert egyrészt minden alkalmazást alaposan átvizsgálnak, másrészt ezt a módszert folyamatosan fejlesztik. Nálunk az ügyfél nem a termék, summázta Cook.

Időközben pedig az is kiderült, hogy a botrányt kirobbantó Christopher Wylie sem tűnik teljesen tisztának. A Cambridge Analytica korábbi alkalmazottjának a beszámolók szerint 2014-ben szintén volt hozzáférése azokhoz a jogtalanul megszerzett adatokhoz, amit aztán a 2016-os amerikai elnökválasztás során felhasználtak.

Talán véletlen összefüggés, talán nem, de Wylie startupja, az Eunoia 2015-ben szintén megkörnyékezte Donald Trump kampányának vezetőit a választásokkal kapcsolatos feladatok elvégzése érdekében. A férfi pár napja elhangzott védekezése szerint azonban más projektekkel kapcsolatban nem használta a Cambridge Analytica adatkészletét, az adatokat – emlékei szerint – 2015-ben saját részéről törölte.

Közösség & HR

Mennyit is keres most egy IT-szakember? Itt egy válasz...

A No Fluff Jobs állásportál friss felmérése szerint továbbra is sokat, és ezt most maguk az alkalmazottak erősítették meg.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Érdemes-e használt szoftvert venni a vállalatnak? És ha igen, hogyan? Egy biztos, nem úgy, mint egy használt autót.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.