Tíz napja írtuk, hogy vitatható módon szereztek meg elképesztő sok facebookos profiladatot a Donald Trump amerikai elnök (pontosabban akkor még csak jelölt) kampányában is résztvevő adatelemzők. Alig két nappal később a befektetői bizalom csökkenése máris dollártízmilliárdokban volt mérhető.
Öt nappal a Cambridge Analytica-botrány kirobbanása után megszólalt a Facebook vezérigazgatója, de megnyugtatnia nem mindenkit sikerült. A Mozilla például bejelentette, hogy felhagy a közöségi hálózaton való reklámozással az adatszivárgási botrány miatt. Az alapítvány közben előállt egy kiegészítővel a böngészőjéhez, ami korlátozza a közösségi oldal adatgyűjtését.
Nehéz feladat helyreállítani a bizalmat
Itt tartunk tehát most, és még korántsem ért véget a történet. Szerdán ugyanis a Facebook bejelentette, hogy számos nagy adatkereskedővel (data broker), akik a hirdetőket segítik a közösségi hálózatba regisztráltak pontos elérésében (targetálás), lezárná kapcsolatát. Összesen kilenc ilyen céggel áll együttműködésben, az ő üzletmenetüket érintheti hátrányosan a várható lépés.
Éveken keresztül biztosított lehetőséget Mark Zuckerberg cége a hirdetőknek arra, hogy az olyan vállalatok, mint az Acxiom Corp vagy az Experian PLC által gyűjtött adatokra alapozva célozzák reklámjaikat. A számos hirdető – autógyártók, luxusmárkák tulajdonosai stb. – által kedvelt eszköz azoknak jött igazán jól, akik nem állnak közvetlen kapcsolatban a fogyasztókkal és emiatt keveset tudnak arról, kik is a vásárlóik tulajdonképpen.
Számukra válik ismét nehezebbé klienseik elérése a tegnap bejelentett döntés következtében. Az is kérdés, hogy ez mennyiben befolyásolja majd a közösségi hálózat bevételeinek alakulását, hiszen jó pár hirdető dönthet úgy, hogy a megváltozott feltételek mellett már nem kíván élni a lehetőséggel.
Zuckerberg cége mindazonáltal elkötelezettnek tűnik. A fenti bejelentés mellett ugyanis közvetlenül is kedveztek felhasználóiknak: egyszerűbbé tették a személyes adatok feletti beállításokat. Korábban 20 (húsz!) külön oldalon lehetett szabályozni azt, ki és hogyan férhet hozzá a megosztott információkhoz.
Nincs más hátra, meg kell inni a fekete levest
Hiába a gyors tűzoltás, még nem látszik a hatása. A március 16-i záróárhoz képest a vállalat részvényeinek értéke még mindig 17 százalékos mínuszban vannak, igaz, a tegnapi nap során némi emelkedést mutattak.
Ütések érik a Facebookot a többi techcégtől is. Tim Cook, az Apple jelenlegi vezetője például azért bírálta Zuckerbergéket, mert nem alkalmaztak elég szigorú alkalmazás-felülvizsgálati módszereket a szolgáltatásukat elérő külső fejlesztésekkel szemben. Cook megragadta az MSNBC interjú kínálta lehetőségét, hogy cége App Store-ját az egekbe dicsérje. Állítása szerint az Apple-nél hasonló sosem történhetne meg, mert egyrészt minden alkalmazást alaposan átvizsgálnak, másrészt ezt a módszert folyamatosan fejlesztik. Nálunk az ügyfél nem a termék, summázta Cook.
Időközben pedig az is kiderült, hogy a botrányt kirobbantó Christopher Wylie sem tűnik teljesen tisztának. A Cambridge Analytica korábbi alkalmazottjának a beszámolók szerint 2014-ben szintén volt hozzáférése azokhoz a jogtalanul megszerzett adatokhoz, amit aztán a 2016-os amerikai elnökválasztás során felhasználtak.
Talán véletlen összefüggés, talán nem, de Wylie startupja, az Eunoia 2015-ben szintén megkörnyékezte Donald Trump kampányának vezetőit a választásokkal kapcsolatos feladatok elvégzése érdekében. A férfi pár napja elhangzott védekezése szerint azonban más projektekkel kapcsolatban nem használta a Cambridge Analytica adatkészletét, az adatokat – emlékei szerint – 2015-ben saját részéről törölte.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak