A tőzsde általában kiszámíthatóan reagál a pénzügyi jelentésekre. Első látásra a tegnapi nap ehhez képest valóságos őrültek házát hozott az amerikai értékpapírpiacon. Négy nagy technológiai vállalat is közölt negyedéves számokat, részvényeik pedig nem feltétlenül úgy mozogtak, ahogy az a legfontosabb sorok alapján elvárható lenne. Ha azonban kicsit részletesebben megnézzük az eredményeket, azért látszik, hogy a befektetőknek sem ment el kollektívan az eszük.
Felrepült a Twitter
A mikroblog-szolgáltató viszonylag régóta van a tőzsdén, de növekedési problémái miatt már jó ideje nem képes egyről a kettőre jutni. Egy közösségi hálózat esetében a befektetők nem feltétlenül a pénzügyi mutatókra figyelnek leginkább, hanem arra, hogy miként alakul a felhasználói tábor mérete, összetétel. A Twitter tegnap közzétett negyedéves jelentése ebből a szempontból kiábrándítónak tekinthető, hiszen az aktív felhasználói szám csökkent az előző periódushoz képest, amely egyébként szintén rosszabb volt, mint az azt megelőző.
Ám az érem másik oldalán ott van, hogy a cég folyamatosan dolgozik azon, hogy kipurgálja rendszeréből a kamufelhasználókat és a robotok által üzemeltetett álhíreket és propagandát szemetelő profilokat, illetve azon, hogy megnehezítse ezek újbóli regisztrálását. Ez ugyan számszakilag visszaveti a közösséget, ám annak minősége és a Twitter használati értéke javul.
Ez meglátszik az értékesítési adatokon is. A vállalat 758 millió dollárt keresett a lezárt három hónap alatt, ami nemcsak hogy közel 30 százalékos növekedést jelent, de még a szakértői várakozásokat is túlszárnyalja. Ennek tükrében már nem is annyira meglepő, hogy a Twitter részvényei valósággal kilőttek és több mint 15 százalékkal drágultak a nyilvánosságra kerülést követő órákban.
Vergődik a Snap
A Snapchatből nevét Snapre rövidítő másik közösségi hálózat szintén nem mutatott túl sok említésre méltót az elmúlt néhány évben. A cégen láthatóan az sem segített sokat, hogy megpróbált új lábat kinöveszteni, és fizikai termék forgalmazásába kezdett. Legutóbb a vállalkozást beindító Snapchat alkalmazást igyekeztek ráncba szedni egy újratervezés keretében, de a változások sem hozták meg a várt áttörést, sőt...
A Snap friss jelentéséből az látszik, hogy a harmadik nyegedévben kétmillió fővel csökkent a napi aktív felhasználói tábor. A redesign tehát nemhogy nem növelte az érdeklődést, de meglévő felhasználókat is elriasztott. Ahogy a Twitternél, úgy itt is azonban van egy másik oldal: a Snap bevételei és profitja is jobban alakult, mint ahogy azt az előzetes elemzői jóslat előre vetítette.
Hogy mennyire nehéz kiigazodni a tőzsdei reakciókon, azt jól mutatja, hogy a Twitterrel ellentétben itt a várakozáson felüli üzleti eredmények sem hatották meg a befektetőket: a Snap-papírok több mint 6 százalékot buktak a zárás utáni kereskedésben.
A nagyoknál a sok is kevés
Bár az előző két vállalat sem tekinthető mikrovállalkozásnak, két igazi nagyágyú is fellebbentette a fátylat legutóbbi negyedévéről. Az Amazon és a Google-t szányai alatt tudó Alphabet egyaránt éves összevetésben komolyan hízó bevételekről számolt be. Az Amazon esetében azonban a 29 százalékos erősödés sem bizonyult elégnek, mert elemzők ennél is többet reméltek.
A tényként bezsebelt 56,6 milliárd dollár és a "elvárt" 57,1 között ugyan látszólag nem sok különbség van, de a befegtetőknek ennyi is elég volt a fintorgáshoz. A cég részvényei ráadásul úgy estek 8 százalékot, hogy a forgalomban mutatkozó némi elmaradás is jobbára az árfolyamhatásból eredő negatív tényezőnek volt köszönhető.
Nem járt jobban az Alphabet sem. A Google anyavállalata 33,74 milliárd dollárt sepregetett össze három hónap alatt, ami 21 százalékkal nagyobb kupac az egy évvel ezelőttinél. Ám a szigorú elemzők 34,05 milliárdnál alább nem gondolták adni. A társaság ráadásul a profitsoron még túl is szárnyalta a szakértői elvárásokat. Minden hiába, a részvények nagyjából 4 százalékot vesztettek értékükből a zárást követő esti órákban.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak