Miután a helyi hatóságok áldásukat adták rá, megkezdődhet a közel ötévnyi fejlesztői munkával megalkotott önparkoló rendszer tesztje éles környezetben. Aki ki szeretné próbálni, annak sajnos a Stuttgartban található Mercedes-Benz múzeum garázsáig kell menni.
Negyedik sebességbe kapcsoltak
Az autógyártó Daimler és az alkatrészeket szállító Bosch közös fejlesztése 2015-től zajlik. A rendszerhez a járműtechnológiát a Daimler, míg az azt támogató infrastruktúrát a Bosch adja. Bár ma már taxiktól kezdve buszokon át egészen a kamionokig bezárólag sokféle önvezető rendszer állt szolgálatba a világ számos pontján, a német projekt különlegességét az adja, hogy itt már valódi 4-es autonómiaszintű járművek teszik a dolgukat.
Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig határozott meg szinteket az önvezető autók technológiai kereteivel kapcsolatban, amit ma már nemzetközi szabványként kezelnek. Ezek közül a SAE 2 és 3 mutat túl a megszokott kisegítő lehetőségeken (tolatóradar, sávtartást segítő rendszer stb.) és képes aktívan irányítani a vezetést, míg a 4-es szint az emberi beavatkozás lehetőségével, az 5-ös pedig anélkül jelent teljes autonómiát a járművek közlekedésében.
A technológia az önvezető képességekkel felvértezett Mercedes-Benz mellett egy telefonos alkalmazást igényel. Ha a vendég megérkezik a múzeumba, csak ki kell szállnia a kocsiból és egy gombnyomással utasítani a járművet, hogy keressen magának helyet. Ezt a gép a parkolóban kihelyezett szenzorokkal kommunikálva képes megtalálni, majd ha vége a programnak, ugyanígy vissza is gurul a "gazdát" felvenni.
Ember már nem is kell
A rendszert egyébként már 2017 nyarától tesztelik a parkolóban, tavaly pedig már a látogatóknak is megengedték a kipróbálását. Ám egészen mostanáig ehhez szükség volt egy biztonsági (humán) pilótára is, aki a volán mögött ülve figyelte a működést, és szükség esetén be is avatkozhatott. A 4-es szintű tesztfázis viszont már nem igényel emberi jelenlétet, elég, hogy kívülről tudják monitorozni a működést.
A felek a teljes körű tesztlehetőség megszerzésétől azt várják, hogy sok tapasztalatot kapnak a technológia működtetésével kapcsolatban, ami értelemszerűen felgyorsíthatja és megkönnyítheti az egyéb önvezető projektek fejlesztését is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak