200 millió dollárral száll be befektetőként a Snapchatbe a Alibaba. Az online kereskedelemből valóságos szörnyeteggé hízó kínai vállalatnak ez csak aprópénz, ám a Snapchat tulajdonosi struktúráját sem rázza meg az üzlet. hiszen a hírek szerint 15 milliárd dolláros cégértékelés alapján köttetett a megállapodás.
3,5 év ---> 15 milliárd
Az automatikusan megsemmisülő fényképek küldésével a tinik slágeralkalmazásává váló Snapchat mindössze 2011 szeptemberében indult. Bár az eltelt három és fél év alatt egyelőre nem derült ki, miként lehet az ötletet stabilan jövedelmező vállalkozássá tenni, viszont a befektetőket egy startupnál nem is feltétlenül ez izgatja.
A Snapchat körüli egyik legnagyobb hírverés akkor volt, amikor a Facebook másfél évvel ezelőtt horribilis összegűnek tűnő, 3 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatott tett, amit kerek perec elutasított a startupot alapító, vezető Evan Spiegel. Akkoriban sokan úgy látták, hatalmas hibát követett el a fiatal vállalkozó.
Az idő viszont őt igazolta, hiszen tavaly év végén már 10 milliárdos cégértéken bonyolítottak le egy befektetési kört, most pedig, ha a Bloomberg információi pontosak, akkor már ennek másfélszereséről beszélünk. A 15 milliárdos cégértékkel a Snapchat jelenleg a legtöbbre becsült startupok közvetlen elitjébe került. Csak a taxizásból megtollasodott Uber és a mobilpiacon robbantó Xiaomi tud nálunk komolyabb cégértékelést felmutatni.
Jobb, mint ha a bankban áll?
Felmerül a kérdés, hogy mire is kell az Alibabának ez a számára jelképes méretűnek tekinthető befektetés. A remek üzleti eredményeknek és a csillagászati sikerrel zárult tavalyi nyilvános részvénykibocsátásnak hála a kínai vállalat könnyedén megteheti, hogy kis túlzással bármibe beszáll, amiben akár csak egy kis fantáziát is lát. Csak az elmúlt egy hónap híreiből szemezgetve például utalhatunk a drónfejlesztésre, vagy éppen egy szolid, félmilliárd dollárnál alig nagyobb léptékű részesedésvásárlásra Kína egyik feltörekvő mobilgyártójában.
Egyesek szerint már sima pénzügyi befektetésnek sem lehet utolsó ez a 200 milliós beszálló, hiszen a világpiacon általánosan jellemző nyomot betéti kamatok mellett sokkal nagyobb haszonnal kecsegtet néhány reménybeli startupban tartani a pénzt. Még akkor is, ha ezek egyelőre nem képesek nemhogy nyereségessé válni, de egyáltalán értékelhető mennyiségű bevételt termelni.
Pénzes képernyők
Azért a Snapchatnél folynak a bevételi lehetőségeket megteremtő fejlesztések. Legutóbb például közvetlen pénzküldési funkcióval bővült a paletta. A Square-rel közösen működtetett rendszer egyébként az Alibaba alaptevékenysége szempontjából is érdekes lehet, hiszen az online vásárlások egyre nagyobb részét végzik mobilképernyőkön keresztül, ráadásul az országhatárokon átivelő, egyszerű fizetési módozatok különösen fontosak a kínai piacról a globális játéktérre lépő Alibabának.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak