Míg nyáron "mindössze" 18 milliárd dolláros cégértéken érkezett friss pénz a közösségi taxizásban utazó vállalkozásohoz, addig most már 35-40 milliárdos magasságokról pletykálnak.

Az öt és fél évve alapított Uber elképesztő magasságokba nő, legalábbis ami a cég értékelését illeti. A tavaly még csak 3 milliárd dollárosra taksált vállalkozás idén nyáron tartott befektetői toborzása olyan érdeklődést vonzott, hogy körülbelül 18 milliárd dollárnak megfelelő cégértéken lehetett részesedéshez jutni. Erről már fél évvel ezelőtt is csak annyit tudtunk írni, hogy elképesztő, ám a Bloombergnek nyilatkozó források szerint a most zajló újabb körben ennek bőven a duplájára hízhat a becsült érték.

40 m-i-l-l-i-á-r-d d-o-l-l-á-r

Lassan írjuk, hogy mindenki megértse: a lap információi szerint a mostani érdeklődő csoportokkal 35-40 milliárd dolláros cégértéken alapuló befektetésről folynak a tárgyalások. A cég várhatóan minimum 1 milliárd dollárnyi friss tőkét fog bevonni az egyre nagyobb léptékű üzlet finanszírozására. Az érdeklődők között már tulajdonrésszel rendelkező korábbi befektetők és új csoportok is akadnak.

A 2009 márciusában alapított vállalkozás jelenleg közel 50 ország több mint 200 városában van jelen. Utóbbiak között már Budapest is ott van, hiszen az okostelefonon rendelt "magántaxi" két hete a fővárosiak számára is igénybevehető. A cég globális és hazai terveiről elsőként lapunknak nyilatkozott az Uber regionális bővítésért felelős vezetője.

Példátlan fejlődés

Hogy érzékelni lehessen, milyen hatalmas összegről van szó, elég csak a hagyományos autókölcsönzésben vezető szerepet játszó Hertz piaci kapitalizációját mellé tenni, ami jelenleg 11,3 milliárd dollárra rúg. Az informatikai eszközöket a hagyományos piacok "szétverésére" használó cégeket nézve is kimagasló ez a szám, hiszen a szálláshelyek közvetítésével foglalkozó, szintén jól prosperáló Airbnb sem tud 10 milliárdnál többet felmutatni.

A nagyobb, tőzsdére vonult vállalkozások között sem törpül már el ezzel a cégértékkel az Uber, sőt több óriást már simán maga mögé is utasított. Ilyen a 25,5 milliárdra becsült Twitter, a 27,7 milliárd dolláron álló LinkedIn, vagy éppen a 36 milliárdos Salesforce. Talán az is beszédes, hogy a Facebook 206 milliárdos cégértéke is alig több, mint az ötszöröse az Ubernek. 

Van baj

A cég körül gyakorlatilag indulása óta folyamatosak a problémák. Az Uber kétféle modellel dolgozik. Az egyik az Uber Black, amelyhez csak megfelelő minőségű, felszereltségű, jellemzően fekete luxusautóval rendelkező személyek csatlakozhatnak, a másik az Uber X, ahol nem ennyire szigorúak a feltételek, és gyakorlatilag bárkiből közösségi taxis lehet. A cég álláspontja szerint csak összehozza az okostelefonos platformján a kínálatot a kereslettel. A hatóságok és a helyi taxisok viszont személyszállítást végző vállalkozást látnak bennük, ezért már a világ összes pontján volt jogi, sőt néha tettlegességig fajuló csatározás.

Borítékolható volt, hogy Magyarországon sem tárt karokkal várják majd a céget. Az első hivatalos reakciókból azonnal kiderült, hogy az Uber jogászainak itthon is lesz dolga. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyilatkozatában abból indult ki, hogy a „személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény alapján személygépkocsival közúti személyszállítási szolgáltatás személytaxi-szolgáltatásként vagy személygépkocsis személyszállító szolgáltatásként végezhető”. Azaz a terület szabályozva van, legyen szó a vállalkozásról, az autóról, vagy az azt vezető sofőrről. Az NFM-nek egyébként semmi problémája az Uber fuvarszerzési tevékenységével, ameddig az a„hagyományos taxis szolgáltatóktól is elvárt jogszabályi feltételek” betartásával történik. 

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.