Újabb tűzifát kaptak az IT-s buborék miatt aggódók: a taxirendelős app, az Uber a jelek szerint 17 milliárd dollár körüli értékelésen fogad újabb befektetőket.

Az alig öt éve alapított Uber értékét tavaly még "mindössze" 3 milliárd dollárra lehetett tenni, ám az éppen most zajló befektetési körrel kapcsolatban kiszivárgott információk szerint ez hamarosan akár 17 milliárd fölé is emelkedhet.

Dárius kincse

A cég eredetileg 500 millió dollárnyi friss tőkét akart bevonni, ám az ügylethez közel álló források szerint olyan nagy volt az érdeklődés, hogy a szintén nem éppen alacsonyan belőtt 12 milliárdos vállalatérték egyre feljebb kúszott, és még így is maradtak bőven jelentkezők. A hírt közlő lapok példaként említik az egyik befektetői csoportot, amelyik 14 milliárd környékén dobta be a törölközőt. Ha igazak az értesülések, akkor a tényleges megállapodás nagyjából 17 milliárdra, vagy akár kicsit magasabbra is "beárazhatja" a 2009-ben indult startupot.

Ezzel a vállalatértékeléssel az Uber olyan hatalmas sikerű, gyorsan növekvő világcégeket hagy állva, mint például a cloudos adattárolást és -megosztást kínáló Dropbox, az ingatlankölcsönzésben utazó Airbnb, vagy éppen az új kínai mobilcsillag, a Xiaomi. Utóbbiak valahol a 10 milliárd dollár körül járnak, de hogy egy hasonló nagyságrendű szereplőt is említsünk: a tőzsdére vonult Twitter jelenleg 17,8 milliárdos cégértéken áll.

Egyszerű szolgáltatás, bonyolult ügyek 

A San Franciscóban indított Uber a személyfuvarozást egy teljesen új szintre emelte azzal, hogy az utasokat és a sofőröket egy app segítségével közvetlenül összeköti. Az operátor trendszer kiiktatásával, a taxirendelés folyamatának leegyszerűsítésével azok a sofőrök, akik használják az Ubert, évente 10 ezer dollárral tudnak többet keresni, állítja a vállalkozás CEO-ja.

A jelenleg 36 országban jelen lévő szolgáltatással kapcsolatban azonban számos helyen komoly ellenállást mutatnak. Friss példa a londoni taxisok meglehetősen erőszakos megmozdulása, amellyel egy másik szolgáltató, a Hailo tervezett változtatásaira reagáltak. Utóbbi pont az Uber jelentette üzleti fenyegetésre reagálna azzal, hogy nem csak a taxisöfőröknek engedné meg a kuncsaftszerzést.

A sok területen, így például Budapesten is komoly szabályozás alatt lévő taxis iparág több más városban is megnehezítette az Uber elterjedését. Brüsszelben nemrég betiltották az Ubert használó fuvarozóknak, hogy magánszemélyeket vegyenek fel. De nem járt először sikerrel a cég az alapítás helyén sem: San Francisco városában a kaliforniai hatóságok feküdtek keresztbe, és csak akkor engedtek zöld utat, amikor a jogszabályokba egy új fuvarozási formát építettek be, ami pontosan az Uber és társai működési modelljére reflektált.

Közösség & HR

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.