A sok helyen több évtizede berögzült személyszállítási piacot felkavaró Uber a fél világgal perben és haragban áll. A legújabb front Berlinben nyílt.

London, Párizs, Madrid csak néhány nagyváros azon az egyre hosszabb listán, amelyek háborút hirdettek a világ egyik legértékesebb startupja ellen. A sorhoz most Berlin is csatlakozik, miután több mint egy évvel az ottani indulást követően a héten betiltották a szolgáltatást a hatóságok.

Szabad a taxi

A 2009-ben, San Franciscóban alapított Uber a taxizás területét vette célba, és több ponton tette azt egyszerűbbé, hatékonyabbá. A hagyományos személyfuvarozást végző vállalatok által rettegett ötlet lényege, hogy az utasok nem egy központi csatornán, például operátorokon keresztül rendelnek autót, hanem egy app segítségével, és a fizetés is az alkalmazáson keresztül, elektronikusan történik. A számos helyen nagyon szigorú szabályozás alá eső taxis iparág ilyen szintű felforgatása borítékolhatóan felháborodást és konfliktust szül bizonyos körökben.

Ennek megfelelően a mára 30 ország 100 városában működő startup az egyik legtöbb vihart keltő vállalkozás lett, ami ellen megszámlálhatatlan mennyiségű per és jogi eljárás indult. A panaszok szerint az Uber a helyi személyfuvarozási szabályok teljes mellőzésével jelenik meg a piacokon, így olyan előnybe juttatva a vadonatúj szolgáltatást, amit a helyi vállalkozók nem hajlandók lenyelni. Az általában a tevékenységtől való eltiltás céljával induló eljárások részben sikerrel zárulnak le, de több olyan eset volt, ahol az Uber megúszta egy nagyobb büntetés megfizetésével.

Berlin beintett

A héten egy meglehetősen tekintélyes piacon, Berlinben robbant az újabb botrány. A helyi hatóságok ugyanis megtiltották az Uber használatát, mivel értelmezésük szerint a cég által szervezett fuvaroknál egy esetleges balesetkor az utasok biztosítása nem megoldott. A döntést egy 25 ezer eurós bírság belengetésével tették még hangsúlyosabbá.

Az Uber viszont a tőle már megszokott makacssággal áll a kérdéshez: a vállalat képviselője jelezte, hogy hivatalosan fellebbeznek a döntés ellen, és amúgy pedig nem fogják beszüntetni a szolgáltatást. Bár Németországban nem dívik a precedensjog, de azért az Uber helyi vezetője felemlegette Hamburg példáját, ahol sikerült megfelelő megoldást találni a működésre. Némi iróniával azt is hozzátette: rengeteg progresszív, előremutató gondolkodású város van a világban, ahol örömmel fogadják a szolgáltatást, és Berlinnek sem szabadna kimaradnia.

Budapest, készülj!

A Facebookkal is hírbe hozott vállalkozás egyébként már megkezdte a magyarországi belépés előkészületeti. Nemrégiben számos pozícióra írtak ki állásajánlatot, ami egyértelmű szándék a budapesti startra. Részünkről elképzelni sem tudjuk, micsoda vihar kavarodik majd abból, ha az alig néhány hónapja újraszervezett fővárosi személyszállítás erővonalait ténylegesen elkezdi átrajzolni az Uber. Azért reméljük, hogy a Párizsban tapasztalt erőszakos jelenetekhez hasonló esetekre itthon nem kerül sor.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.