A Facebook erőtől duzzadó pénzügyi eredményeinek ismeretében szédítő belegondolni, hogy Zuckerberg birodalma úgy termeli a pénzt, hogy bizonyos szolgáltatásokat még ki sem használnak. Ilyen például az elsősorban piac szerzés miatt felvásárolt Instagram, vagy a saját fejlesztésű Messenger.
Taxirendelés Messengerből
A Facebookon lógó felhasználók milliói küldenek azonnali üzeneteket a chat app segítségével, ennek ellenére ez az alkalmazás önmagában még nem termel pénzt. Ha a Recode által elsőként napvilágra hozott híresztelések igazak, akkor a jövőben ez alaposan megváltozhat, mert az Uber integrálásával egy teljesen úgy együttműködés jöhetne létre.
Az Uber a világ legnagyobb értéket képviselő startupjaként a taxizás területét vette célba, és több ponton tette azt egyszerűbbé, hatékonyabbá és olcsóbbá. A hagyományos személyfuvarozást végző vállalatok által rettegett ötlet lényege, hogy az utasok nem egy központi csatornán, például operátorokon keresztül rendelnek autót, hanem egy app segítségével, és a fizetés is az alkalmazáson keresztül, elektronikusan történik.
Uber: privát sofőr az alkalmazásból
Az informátorok úgy tudják, hogy Mark Zuckerberg tapogatózó tárgyalásokat folytat Travis Kalanickel, az Uber CEO-jával, bár a hírek szerint egyelőre még csak formálódik egy esetleges megállapodás arról, hogy az Uber funkcióit beépítenék a Messengerbe. Ezzel a lépéssel a chat alkalmazás végre úgy termelne pénzt, hogy reklámok nem jelennének meg a felületeken, az Uber pedig egyik pillanatról a másikra óriási potenciális vevőkört érhetne el.
Az üzleti modell egyébként nem új, mivel a Kínában rendkívül népszerű chat program, a WeChat felhasználói már rendelhetnek az alkalmazáson belül autót a Didi Cache nevű cégtől. Egy hasonló összeborulás a Facebook és az Uber között az előbb említett előnyök mellett azt is jelentené, hogy a Facebook még több felhasználó fizetési információjával gazdagodna, amit hasznosíthatna az új termékek, szolgáltatások kifejlesztése során. A várhatóan Budapesten is megjelenő Uber pedig elérne 200 millió új potenciális ügyfelet, ami más módon nem lenne lehetséges.
A PayPaltől jött az erősítés
A Facebook folyamatosan keresi annak a lehetőségét, hogy a domináló hirdetési bevéltelek mellé más forrást is találjon. Ennek egyik jele a napokban bemutatott, és jelenleg tesztelés alatt álló „buy”, azaz vásárlás gomb bevezetése, ami a mobilos alkalmazásokban jelenne meg. A Messenger, illetve a bődületes 16 milliárd dollárért megvásárolt WhatsApp hasznosítása még hátravan, amihez viszont még június elején leigazolták David Marcust, a PayPal addigi igazgatóját.
Marcus a mobilfizetési területen szerzett tapasztalatait fogja hasznosítani elsősorban a Messengerrel kapcsolatban, hiszen ő lett a termék igazgatója. A feladata egyértelműen az app termővé tétele, a WhatsApp azonban egyelőre nem tartozik hozzá közvetlenül, mivel az üzenő szolgáltatás egészen addig megőrzi függetlenségét, míg a felvásárlás folyamata teljes egészében le nem zárul.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak