Önmagában az, hogy egy cég hazánkban keres kollégákat, még nem különösebben kavarja fel az állóvizet, de ha ez az egyik legdinamikusabban fejlődő, dollármilliós befektetéseket kapó startup, amely a működésével perek és botrányok sorozatát váltja ki, már megér egy misét. Az Uber nemzetközi taxiszolgáltatása szinte az összes országban kicsapta a biztosítékot, és nagy esélyt adunk arra, hogy ebben Magyarország sem lesz kivétel.
Tessék beszállni!
Már az Uber karrier aloldalának kínálata is beszédes, mivel szinte végig sem lehet görgetni a megpályázható állások listáját. Ezek között találhatók meg a budapesti General, Community, illetve Operations & Logistics Manager pozíciók is, ami arra utal, hogy az Uber tervezi a hazánkban való megjelenést. A fővárosunkon kívül egy sor európai nagyváros áll még a fejvadászok célkeresztjében, mivel Helsinkiben, Milánóban, Madridban, Kölnben, de még Szófiában is hasonló toborzás zajlik.
Egy Uber sofőr Dallasból: sokaknak ad megélhetést a rendszer (fotó: Vernon Bryant)
Az Ubert 2009-ben alapított Garrett Camp és Travis Kalanick és ezután nem sokkal, 2010 júniusában el is indult a szolgáltatás San Fransiscóban. Elég gyorsan kiderült, hogy bőven van igény egy prémium taxiszolgáltatásra, amit a később érkező nagy összegű tőkebefektetések is igazoltak. Az Uber alapötlete végtelenül egyszerű: adott egy gondosan kiválasztott, jó minőségű autókból álló járműflotta, egy profi sofőrcsapat, valamint egy mobilos alkalmazás, amivel a kocsi megrendelésének összes mozzanatát le lehet zongorázni.
Egyszerű ötlet mobilos alapokon
Nincsenek operátorok, várakoztatás, csak az appban meg kell adni a helyzetünket, aminek nyomán a rendszer máris küldi a legközelebbi szabad autót. Az Uber vállaltan drága, viszont nagy figyelmet fordít arra, hogy az autói tiszták és jó minőségűek legyenek, ezért például a londoni piacon 90 darab Mercedes, BMW és Jaguar alkotta a kezdő Uber-flottát. Az ár már megrendeléskor, az úti cél megadásakor egyértelmű, a fizetés pedig nem készpénzzel, hanem szintén az alkalmazás segítségével, az összeg bankkártyáról való levonásával történik, amiből az Uber 20 százalékban részesül.
Az árazás elsősorban idő alapú, amennyiben viszont a taxi átlép egy bizonyos sebességet, az átvált km alapúra. Az Uber üzletpolitikája szerint ünnepnapokon, rossz időjárási viszonyok között megemeli a viteldíjat, amit a taxizók örömmel, a versenytársak azonban kritikával és perek sorozatával fogadtak. Az indulás óta már többféle kategóriájú autó áll az utasok rendelkezésére, attól függően, hogy milyen igényei és mennyi pénze van a megrendelőnek.
A mobilos felületen a sofőr és az utasok kölcsönösen értékelhetik egymást
A mára 30 ország 100 városában működő startup az egyik legtöbb vihart keltő vállalkozás, ami ellen megszámlálhatatlan mennyiségű per és jogi eljárás indult eddig. A panaszok szerint az Uber a helyi személyfuvarozási szabályok teljes mellőzésével jelenik meg a piacokon, így olyan előnybe juttatva a vadonatúj szolgáltatást, amit a helyi vállalkozók nem hajlandók lenyelni. Az általában a tevékenységtől való eltiltás céljával induló eljárások részben sikerrel zárulnak le, de több olyan eset volt, ahol az Uber megúszta egy nagyobb büntetés megfizetésével.
A meg nem értett zsenik
Az Uber társalapítója, Travis Kalanick nem csodálkozik különösebben a felbolyduló és perek sorozatát indító szervezeteken, mivel szerinte „annyira új dologról van szó, hogy az embereknek hosszú időre van szüksége, mire elfogadják ezt az új üzleti modellt. Ez nem csoda, hiszen a piac 70 éve a fix árú taxiszolgáltatások szabályai szerint van kondicionálva.” Érdekes módon az EU támogatja az Uber által képviselt tevékenységet: Neelies Kroes, az Európai Bizottság alelnöke egyik írásában egyenesen kikelt amiatt, mert egy brüsszeli bíróság 10 ezer euró büntetés megfizetésére kötelezte az Ubert. Az alelnökasszony szerint ez a döntés nem az utasok védelme vagy segítése, hanem a taxis kartell védelmezése érdekében született.
Az Uber üzletileg is virágzik, jelenleg ezt a vállalkozást tartják a világ legtöbbre értékelt startup cégének. A legutóbbi, 500 millió dolláros tőkeinjekciót követően jelenleg 12 milliárd dollárra taksálják az értékét, amivel olyan előkelő társaságba került, ahol a Dropbox, vagy a Xiaomi tanyázik. Az elemzők szerint a vállalkozás valóban ígéretes, nem csak egy nagyra fújt lufiról van szó: elemzői becslések szerint jövőre az Uber elérheti az 1,5 milliárd dolláros forgalmat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak