Jelentőségéhez képest meglehetősen kapkodva zajlik a Twitter múlt hét végén indított átbrandelése. A mostani ugyanakkor még annak fényében is érthetetlen kicsit, hogy a tulajdonos Elon Musk a cég élén eltöltött bő fél éve során már hozzászoktatott mindenkit a zűrös hétvégékhez.
A tétet ugyanis ezúttal a lehető legmagasabbra emelte az excentrikus techmilliárdos azzal, hogy egy mozdulattal megvált az internet egyik legismertebb és legrégebbi márkájától. A Twitter nevét azért kell X-re cserélni, mert Musk egy mindent lefedő alkalmazást akar a közösségi platformból kreálni, amely a kínaiak életében ma már elengedhetetlen WeChat mintájára a pénzügyi szolgáltatásoktól a vásárláson át a kommunikációig minden fontosabb felhasználi igény képes kielégíteni.
Teljes zűrzavar
Hogy súlyához képest mennyire előkészítetlen és amatőr módon zajlik a brandváltás, azt jól jellemezte az a hétfői jelenet, amely San Franciscóban történt. A cég irodájának otthont adó épületen egy nagy köztéri felirat hirdette, hogy itt trónol a híres kék madár, aminek nyomát egy daruval támogatott brigád igyekezett eltűntetni. Egy rendőri egység azonban gyorsan a helyszínre ért, és mivel a munkásoknak nem volt engedélyük a feladat elvégzésére, így le is állították a munkát. Ennek következtében az installáció egyik felén a Twitterből már csak ...er maradt, ami angolul nagyjából annyit tesz, hogy ...őőő.
De nem volt sokkal jobb a helyzet a virtuális térben sem. Miközben a bejelentkezési képernyő már büszkén hirdette, hogy itt az X világába nyerhet bebocsátást az ember, a bejelentkezési szövegnél még twitteres azonosítót kért a rendszer. Hasonló összevisszaság uralkodott a felhasználói felület egyéb részein és a hasznos tudnivalókat, jogi szövegeket tartalmazó szekciókban is.
Káros következmények
A fenti kínos bakikat persze idővel kigyomlálják majd, ám vannak olyan kockázatok, amelyeket nem lehet ilyen egyszerűen megoldani. Ezek egyike magának a Twitter márkának az elhagyása. A Bloomberg által megszólaltatott elemzők szerint ezzel Musk egy mozdulattal több milliárd dollárnyi értéket dobott a kukába. (Miközben korábbi becslések alapján a Twitter már így is csak a harmadát érte annak, mint amennyit tavaly novemberben, a felvásárláskor ért.)
A másik probléma a rendkívül általános X elnevezésből fakad. Minden bizonnyal több százra tehető csak az USA-ban azoknak a cégeknek a száma, amelyek rendelkeznek az X egy változatát tartalmazó védjeggyel. Hogy nagyon messzire ne menjünk a technológiai szektortól, ilyen akad a Microsoft és a Meta tulajdonában is.
Egy a területet ismerő jogász szerint szinte biztosra vehető, hogy több eljárást is indítanak majd a most már X-ként ismert vállalat ellen védjegybirtoklás miatt. Ha ezek miatt nem is kell bezárni majd a boltot, az biztos, hogy 10 és 100 millió dollárok mehetnek majd el a következő években ügyvédekre és különalkukra.
Másik probléma, hogy az X-et mint márkajelzést világszinten kéne levédenie Muskéknak, amire szakértők szerint elég kicsi az esély. Ehhez minden országban (régióban), minden olyan szolgáltatás kapcsán meg kellene kapni az engedélyt az X használatára, ahol a cég aktívan jelen van.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak