Előfizetős tartalommegosztáshoz tesztel szolgáltatásokat a Facebook. Mint a vállalat közleménye írja, így már háromféle bevételi forráshoz kapnak eszközöket a Facebook-csoportok adminisztrátorai. Az adománygyűjtés (például hozzájárulás a csoport működtetési költségeihez) és a csoporton belüli kereskedés mellett a harmadik lehetőség az előfizetés ellenében látogatható alcsoportok létrehozása lehet, ahol az előfizetők exkluzív tartalmakhoz vagy szolgáltatásokhoz férhetnek hozzá.
A tesztekbe több csoportot is bevontak, de a cég szóvivője hangsúlyozta: a szolgáltatást nem használhatják olyan csoportok, melyek megsértik a Facebook tartalmi szabályait, vagy gyakran osztanak meg káros tartalmakat és hamis információkat.
Évek óta terítéken van
Amióta létezik Facebook, újra és újra fölröppen a hír, hogy fizetőssé teszik. Kezdetben azért, mert még nem látszott a bevételi forrás (ki láthatta, hogy a Facebbook uralja majd a Google-lel a globális digitális hirdetési piacot?), később meg a növekedés vagy éppen iparági feszültségek kapcsán vetődött fel a lehetőség. Legutóbb akkor került szóba, hogy pénz kérnének a közösségi oldal eléréséért (igaz, csak az Apple-felhasználóktól), amikor az Apple szigorította a felhasználókövetést, amivel nem kevés pénzt rántott ki a Facebook és más, online hirdetésekből élő cég zsebéből.
Ugyanakkor a korábbi évek próbálkozásaiból (például a rajongói támogatás lehetőségének bevezetése) látszott, hogy Zuckerbergék másban gondolkodnak. Olyan platform irányába vinnék el a közösségi oldalt, amely vonzza az üzleti tevékenységet (amit aztán nyilván le lehet fölözni). A mostani eszközkészlet bejelentésekor is megemlítették, hogy ezek csak az első eredményei a közösségi oldal egy átfogóbb előfizetésre alapozott szolgáltatási portfóliójának.
A továbblépés irányába mutat, hogy azok az adminisztrátorok, akik Facebook-oldalakat és -csoportokat is üzemeltetnek, a két megjelenési formát összevonhatják. A tartalom menedzseléséhez mindkét esetben a csoportmoderációs eszközöket használhatják. A csoportok működése viszont némileg változott: amellett, hogy most már lehetnek ingyenes és fizetős csoportok, az egyes csoportokon belül a tagok önállóan is szétválhatnak például témák és régiók szerint alcsoportokra. Egy pszichológus például akár online fizetős csoportterápiát is szervezhet ezen a módon.
És a pénz, pénz, pénz...
Az ilyen rendszerek sarkalatos pontja a fizetés, mint az láthattuk például az Apple és az Epic Games háborúskodásának fejleményeiből is. A fizetési modellről egyelőre nem sokat tudni, de azt személyesen Mark Zuckerberg vezérigazgató jelentette be, hogy az alkotók, akik tartalmaikat a Facebookon mint platformon osztják meg, akár egyéni linkeken keresztül is befogadhatják az előfizetéseket. Ez értelemszerűen az Apple zsebéből is ránt ki némi pénzt.
És hogy bejön-e? A Facebook nagyon is tudja, mit csinál. Ezt Eric Schmidt egykori Google-vezér mondta a Bloombergnek adott hosszú videointerjújában, némileg a cég gátlástalanságára utalva. Azaz bár a közösségi oldal tisztában volt azzal, hogy milyen káros hatása van a tevékenységének, mindennél fontosabb volt számára a profit (mondta mindezt Eric Schmidt, a Google volt vezérigazgatója).
A mostani újításoknak is gyorsan születtek kritikusai: sokak szerint ezek a zárt terek melegágyai lehetnek a hamis híreknek, egészségügyi információknak, a szélsőségességes véleményeknek anélkül, hogy hathatósan fel lehetne lépni ellenük.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak